Vem vill äta mina guppysar?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    Vem vill äta mina guppysar?!

    Jag hade en gång 6 guppysar i ett akvarium med en svärdbärare, två platy, två randiga otocinclus och så en dag köpte jag 4 silvertetror.
    Jag flyttade akvariet och dagen efter dog en guppy. Jag tänkte att flytten kanske tog död på den och tänkte inte mer tills jag nu ser att jag bara har två guppysar kvar varav den ena har tuggmärken på svansen!
    När jag hittat döda kroppar har de inte gått att identifiera och otocinclusarna har ätit av dem.
    Men jag tror inte att de har dödat guppysarna för de är bara 3 cm långa och ja, ni vet ju hur farliga de ser ut....

    Kan det vara silvertetrorna? Jag frågade specielt i affären när jag köpte dem om de var fredliga och gick att ha med guppysar och hon sa "Ja, de är helt ofarliga, de är oftast dem som blir mobbade".... Känner mig lite lurad
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tror inte att någon annan av dina fiskar dödar dina Guppy. Däremot kan det vara så att de antingen är gamla och på så vis svaga eller så är de sjuka.
    Sjuka/svaga fiskar kan bli mobbade och bitna på även av den snällaste tetran.
    Döda fiskar är alltid mumsmums för andra fiskar och ofta kan man se malar äta på fisklik. Det är helt naturligt och behöver inte alls betyda att det är den fisken/malen som dödat.

    Ta en ordentlig titt på dina Guppy och se om du kan se något som inte stämmer.
    Är de magra? Beter de sig normalt? Har de sår på kroppen?

    Sen kan du ta en titt på akvariet.
    Hur är ytcirkulationen? Blir det vågor på ytan? Hur ofta gör du delvattenbyte? Och låter du filterbakterierna vara, inte kramar ur dem för ofta?
    Vad matar du med och vilken temp har du?

    Fundera lite på vad som kan ligga bakom det hela. Det kan ju vara så enkelt att de är gamla och dör en naturlig död.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Tror inte att någon annan av dina fiskar dödar dina Guppy. Däremot kan det vara så att de antingen är gamla och på så vis svaga eller så är de sjuka.
      Sjuka/svaga fiskar kan bli mobbade och bitna på även av den snällaste tetran.
      Döda fiskar är alltid mumsmums för andra fiskar och ofta kan man se malar äta på fisklik. Det är helt naturligt och behöver inte alls betyda att det är den fisken/malen som dödat.

      Ta en ordentlig titt på dina Guppy och se om du kan se något som inte stämmer.
      Är de magra? Beter de sig normalt? Har de sår på kroppen?

      Sen kan du ta en titt på akvariet.
      Hur är ytcirkulationen? Blir det vågor på ytan? Hur ofta gör du delvattenbyte? Och låter du filterbakterierna vara, inte kramar ur dem för ofta?
      Vad matar du med och vilken temp har du?

      Fundera lite på vad som kan ligga bakom det hela. Det kan ju vara så enkelt att de är gamla och dör en naturlig död.

      Jag vet ju att guppysar inte lever så länge men samtidigt verkar det konstigt att 4 av 6 dör samma vecka när de bott där i ca 3-4 månader innan. Dessutom är de köpta på olika äffärer så de borde inte vara lika gammla. Fast det kan vara därför för jag vet ju inte hur gammla de var.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • chainy
        • February 2007
        • 405

        #4
        Nu tror jag att jag vet avd det beror på! Jag flyttade ifrån Västmanland till Örebro. Kanske har de andra vattenvärden???
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          hade du mycket vatten med dig när du flyttade? eller startade du upp helt nytt igen?

          Kommentar

          • chainy
            • February 2007
            • 405

            #6
            Ursprungligen postat av Mobster
            hade du mycket vatten med dig när du flyttade? eller startade du upp helt nytt igen?

            Det vattnet jag hade med mig var det jag frakta fiskarna och växterna i. Men ingen av de andra fiskarna verkar ett dugg besvikna utom guppysarna. Köping och Örebro har tydligen båda medelmjukt vatten. Men jag är osäker på vad Örebro har för ph-värde.
            Bilder på mina fiskar finns på;
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

            Kommentar

            • Mobster
              • June 2008
              • 506

              #7
              hur stort var akvariet?
              ifall du hade liten andel vatten är det ju som att starta ett nytt akvarium om du inte fick med dig tillräckligt med bakterier och så i grus/filter så kan ju det vara problemet...har du testat vattnet för nitrit? kan ju vara så att guppysarna är först ute bara.

              Kommentar

              • chainy
                • February 2007
                • 405

                #8
                Ursprungligen postat av Mobster
                hur stort var akvariet?
                ifall du hade liten andel vatten är det ju som att starta ett nytt akvarium om du inte fick med dig tillräckligt med bakterier och så i grus/filter så kan ju det vara problemet...har du testat vattnet för nitrit? kan ju vara så att guppysarna är först ute bara.

                Nej jag har inte kollat för nitrat men...Sånt där medel man blandar i vattnet för att få bort metaler och klor ur vattnet använder jag. Hjälper inte det emot Nitrat? Finns det något sätt man kan se på vattnet om man har för stor dos nitrat förutom att mäta?
                Bilder på mina fiskar finns på;
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  NITRIT, inte nitrat. Nitrat är de BRA bakterierna som bryter ner den giftiga nitriten.

                  Och sånt medel hjälper inte.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Nitrivec hjälper att bygga upp en bakterieflora. Testa det ist.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Nitrivec hjälper att bygga upp en bakterieflora. Testa det ist.

                      Funkar inte typ Aqua safe och sånt?
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av chainy
                        Funkar inte typ Aqua safe och sånt?
                        Gör det kanske. Själv har vi kört med nitrivec och har bara hört positivt om det.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • chainy
                          • February 2007
                          • 405

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Gör det kanske. Själv har vi kört med nitrivec och har bara hört positivt om det.
                          finns det i vanlig aquariebutik och vad brukar det kosta ungefär?
                          Bilder på mina fiskar finns på;
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av chainy
                            finns det i vanlig aquariebutik och vad brukar det kosta ungefär?
                            Finns i vissa zoobutiker men jag vet inte riktigt vad det kostar.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              179:- kostar det via internet på Guldfisken

                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...