Yngelkar, hur syresätta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slinger
    • February 2007
    • 21

    Yngelkar, hur syresätta?

    Jag har fått några yngel av mina guppysar som ser travliga ut. Men, de är ju så små att de kommer att bli mat om jag skulle släppa ut dem ur yngelkassen. Jag funderar därför på ett litet kar till där ynglen kan gå tills de växt till sig lite. Men, jag har inte mycket plats. Kan jag ha dem i en typ petbox på ca 6-10 liter, och i så fall hur gör jag med syret? Räcker det med att ha en växt i karet eller måste det inhandlas pump för x antal hundralappar?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du behöver inte så mycket, bara du får lite ytcirkulation.
    För att syresätta vattnet räcker det med tex en liten syrepump, men det är ytvattenrörelsen som syresätter vattnet, inte bubblorna.
    Det allra bästa är annars att låta ynglen gå kvar i karet med föräldrarna, det kanske försvinner ett och annat yngel men du kommer snart att ha ganska många ändå och det kan istället bli problem att bli av med dessa.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Slinger
      Jag har fått några yngel av mina guppysar som ser travliga ut. Men, de är ju så små att de kommer att bli mat om jag skulle släppa ut dem ur yngelkassen. Jag funderar därför på ett litet kar till där ynglen kan gå tills de växt till sig lite. Men, jag har inte mycket plats. Kan jag ha dem i en typ petbox på ca 6-10 liter, och i så fall hur gör jag med syret? Räcker det med att ha en växt i karet eller måste det inhandlas pump för x antal hundralappar?
      Som ansjo säger så är det oftast bättre att låta ynglen gå kvar med föräldrarna, om man sedan får se ynglen växa upp beror på VILKA andra fiskar som finns i akvariet, vilka andra fiskar har du?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Slinger
        • February 2007
        • 21

        #4
        jag har enbart guppys i mitt kar just nu....

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Då är det bara att låta föräldrarna gå kvar i karet och föda fritt där.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Om du ändå tänker ha dem i ett yngekar så tänk på att vattekvaliteten sjunker snabbt i små akvarier, byt vatten, lite men ofta!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...