Vad göra med guppysar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dancehall
    • May 2007
    • 306

    #16
    Hahaha, men det är faktiskt en smart taktik Äter slöjsjärtar guppyyngel månntro? Det borde de väl göra?

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Det kan du lita på
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • dancehall
        • May 2007
        • 306

        #18
        Min pojkväns mamma har nämligen slöjsjärtar som säkert gärna vill ha lite levande mat

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #19
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Detta med att ge dom som foder tycker jag inte är så svårt när man väl ser att man har så sjukt mycket yngel, då är varje yngel bara ett av hundra, och jag brukar inte tänka så mycket när jag håvar upp ett yngel ur yngel akvariumet och kastar ner. Man behöver ju inte titta på när det äts upp-

          Icecold
          Du har säkert rätt, men jag har bara fått en omgång yngel, och de var kanske 10 st... Det är väl lite känsligare så här i början, för mig i alla fall

          Kommentar

          • dancehall
            • May 2007
            • 306

            #20
            Jag har inte fått någon kull än så det kommer vara lite känslig för mig också i början. Sedan när det börjar bli lite för mycket fisk är väl det enda utvägen kan man tänka sig :P

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #21
              Ursprungligen postat av Linapina
              Du har säkert rätt, men jag har bara fått en omgång yngel, och de var kanske 10 st... Det är väl lite känsligare så här i början, för mig i alla fall
              Jo, självklart. Men jag har ju 4 olika sorters levande födare i mitt 60 liters, så du kan ju tänka dig. Även om det bara hunnit bli 4 kullar ännu med 30 i varje, så blir ju 4 gånger 30 = 120 gånger 4 sorters levandefödare = 480 stycken yngel som har fåtts i mitt akvarium hittills. Jag låter dom flesta föda i yngelkasse, så kan jag håva upp och mata med därifrån sen.

              Tänk er 480 stycken fiskar i mitt akvarium?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #22
                jag säljer mitt guppyöverskott till zoobutiken,lämnade 160 st dit för ett tag sen . de gav mig 5 kr st för de halvstora å 1 kr st för de pyttesmå,inte rena pengar men tillgodokvitto, så jag "går"runt med hobbyn så att säga samt har nu nya på gång samt 39 metallpansarmalyngel å ancistrusyngel de gärna köper in för mellan 10-15 kr så det är kanon, man behöver ju alltid lite nya tillbehör pump mat växter etc
                Senast redigerad av doppingen; 13 November 2008, 15:08.
                MammaMia

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #23
                  Till doppingen: Det var riktigt smart! Tvivlar dock på att alla zoo affärer går med på det. Iallfall inte de sötrre lite seriösare. Odlar du separat eller kör du i sällskapsakvarium?

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #24
                    Ursprungligen postat av dancehall
                    Till doppingen: Det var riktigt smart! Tvivlar dock på att alla zoo affärer går med på det. Iallfall inte de sötrre lite seriösare. Odlar du separat eller kör du i sällskapsakvarium?

                    ja jag har de i olika kar, nej inte alla "köper"in utan en å de har varit i många år , ja så var det en butik som inte tog in fisk men väl en drös äppelsnäckor å då tog jag ett kar på 54 lit i byte(la bara lite emellan) kanonbra
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      De KAN var mer intresserade av bytesaffärer än att köpa in fisk från privatpersoner....men det är olika, kolla runt hur det är där du bor. Oftast är det lättast att sälja/byta in välvuxna fullvuxna ungfiskar eftersom dessa är lätta för affären att sälja i sin tur. Yngel får man (oftast) nästan ingenting för....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #26
                        jag tyckte det var ok med 1kr styck för pyttesmå guppys,de var bara nåra dagar samt 5 kr för något större(ej vuxna utan ännu yngel) är bra nog då det svämmar över å man måste ha bort dom, nu har jag fler kar så de nya får växa till sig mer å ger mer i inbyte. äppelsnäckor tog de in för 8kr styck 1-2cm
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • dancehall
                          • May 2007
                          • 306

                          #27
                          Men om jag får för mycket yngel så skänker jag gärna bort dem, behöver inget betalt Det är ju bara en hjälp ifall de tar över lite yngel från mig då och då.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av doppingen
                            jag tyckte det var ok med 1kr styck för pyttesmå guppys,de var bara nåra dagar samt 5 kr för något större(ej vuxna utan ännu yngel) är bra nog då det svämmar över å man måste ha bort dom, nu har jag fler kar så de nya får växa till sig mer å ger mer i inbyte. äppelsnäckor tog de in för 8kr styck 1-2cm
                            1 kr för nyfödda yngel är ett riktigt överpris, grattis till dig för det, de flesta affärer ger 2-3 kr för fullvuxna fiskar...
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...