Guppy Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håkansson75
    • November 2008
    • 2

    Guppy Yngel

    Hej. Jag är väldigt ny inom detta men jag har iaf fått guppy yngel igår.
    Jag har ca 6st levande och en del ligger på botten av ("guppyburen")
    Jag tog ur honan imorse så nu e dom ensamma i buren.
    Jag har ett 114L akvarium med 2st Golfbollar, 6st Indiska Glasmalar, 3 svärdbärare, 7 Tetror, 1kuliål och en såndär som äter på rutan (Glömmeerr alltid namnet). Nu till frågan, jag har en guppyhona till som enligt alla tecken e färdig för "leverans" av yngel.
    -Kan jag sstoppa ner henne med dom nya ynglen eller äts dom upp då?
    -När kan jag släppa ut ynglen i akvariet utan risk för att bli av med dom.
    -Är det vanligt att några yngel dör?

    Sen har jag en svärdbärar hona some jättetjock hur gör jag? Hjälp!!

    /Marcus (En riktig newbie)
    Senast redigerad av Håkansson75; 12 November 2008, 09:39. Anledning: Guppy Yngel HJÄLP!
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Välkommen till Zoopet!
    Det bästa är att låta fiskarna föda fritt i akvariet, eftersom det är otroligt stressande för honorna att föda i en yngel bur. Men då måste man ha mkt växter så att ynglen har en chans att överleva.
    Mitt tips är att låta Guppyn föda i akvariet så hon inte äter upp dina yngel i buren.
    Köp lite fler växter istället så ska du se att du inte behöver yngelburen längre!
    Släpp ut ynglen efter några veckor.
    Lycka till
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • Håkansson75
      • November 2008
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av alg_oa1
      Välkommen till Zoopet!
      Det bästa är att låta fiskarna föda fritt i akvariet, eftersom det är otroligt stressande för honorna att föda i en yngel bur. Men då måste man ha mkt växter så att ynglen har en chans att överleva.
      Mitt tips är att låta Guppyn föda i akvariet så hon inte äter upp dina yngel i buren.
      Köp lite fler växter istället så ska du se att du inte behöver yngelburen längre!
      Släpp ut ynglen efter några veckor.
      Lycka till
      Är det ingen fara att mina andra firrar mumsar i sig mina bebisar?

      Kommentar

      • sundancer
        • October 2008
        • 145

        #4
        Hade jag varit du så hade jag låtit den andra honan föda fritt, du har ju redan 6 st i yngelburen och då är det ju kanske lite spännande att se hur många som överlever i karet :-). Kan rekommendera vattenpest och javamossa som bra skydd för ynglena.

        Om du inte vill göra det så rekommenderar jag dig inte att stoppa ner henne bland de andra ynglena utan avskiljningsgaller för annars kommer hon nog äta upp en del.

        Resten kan jag inte så bra, är också nybörjare på detta och fick mina första yngel i fredes ;-)
        --------------------------------
        240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
        47 L (Guppy)

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Håkansson75
          Är det ingen fara att mina andra firrar mumsar i sig mina bebisar?
          Jo men den risken får man ta....men följer du rådet att ha mycket växter (i alla nivåer!) så klarar sig de snabbaste/smartaste av dem...
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...