Sjuk? (Guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanna_K
    • October 2008
    • 13

    Sjuk? (Guppy)

    Har en gul ormskinnshane här hemma i akvariet
    Han är klar och fin i färgerna men har fått klaröda fläckar på stjärtfenan samt fram emot huvudet
    Han har verkat lite märklig idag, legat nere på botten och varit ganska passiv, vad tror ni? är han sjuk eller bara "deppig", just nu ligger han på botten och "flämtar"

    Misstänker själv att hn är dålig, men vill gärna ha en syn på det hela
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag misstänker ammoniak-förgiftning, med de där röda områdena. Är akvariet nystartat? Har du kollat vattenvärdena? Hur mår de andra fiskarna?
    I varje fall, gör gärna ett vattenbyte på uppemot 50%.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ursprungligen postat av Johanna_K
      Har en gul ormskinnshane här hemma i akvariet
      Han är klar och fin i färgerna men har fått klaröda fläckar på stjärtfenan samt fram emot huvudet
      Han har verkat lite märklig idag, legat nere på botten och varit ganska passiv, vad tror ni? är han sjuk eller bara "deppig", just nu ligger han på botten och "flämtar"

      Misstänker själv att hn är dålig, men vill gärna ha en syn på det hela
      Antingen dåligt vatten som Jens säger eller kanske fenröta, men frågan skulle egentligen ställas i sjukdomsforumet, det är där "experterna finns".
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Johanna_K
        • October 2008
        • 13

        #4
        Tack för tipsen!
        Upptäckte att både berörd hane och en annan var försvunna idag, hittade skelett med lite "skinn" efter den ena av den (som inte visat några symptom och måste dött under natten, han vart vid liv och pigg igår kväll innan släckning av akvariet) inget "lik" efter den andre, han har väl varit borta i typ 2 dagar..

        Får bli vattenbyte och vattenkoll, ner till akvariehandlaren och fixa tester..

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Johanna_K
          Tack för tipsen!
          Upptäckte att både berörd hane och en annan var försvunna idag, hittade skelett med lite "skinn" efter den ena av den (som inte visat några symptom och måste dött under natten, han vart vid liv och pigg igår kväll innan släckning av akvariet) inget "lik" efter den andre, han har väl varit borta i typ 2 dagar..

          Får bli vattenbyte och vattenkoll, ner till akvariehandlaren och fixa tester..
          Oftast tycker jag att det räcker med att göra rejäla vattenbyten, det finns så mycket som vattentesterna INTE hittar......
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...