Olika Platys & yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Olika Platys & yngel

    Jag har i samma akvarium två olika sorters Platy. Ena sorten är gula med svart fena, tror den kallas för Musse Pigg Platy. Den andra är röd med svart fena, kan det vara en Wagtail Platy?

    Jag har fem av den gula samt två av den röda. Hade tre ifrån början men en dog.
    Det mystiska är att det verkar bara vara den röda som yngel. Har efter 3 månader med dessa Platys 6-7 stycken yngel av varierande storlek. Dom skiljer sig så mycket i storlek så det måste vara olika kullar.

    Men alla är av den röd/svarta sorten. Är den gula sorten steril eller är hanarna bara lata?

    Av den gula sorten har jag tre honor och två hanar. Av den röda en hona och en hane. Den röda hanen är lite lustig för han uppvisar beskyddar tendenser gentemot dom andra gula platysarna. Han jagar iväg dem ifall de kommer för nära den röda honan. Han jagar dock aldrig den röda honan, det är nästan som de vore ett par. Jag trodde dock inte att Platys bildade par.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Ferengi
    Jag har i samma akvarium två olika sorters Platy. Ena sorten är gula med svart fena, tror den kallas för Musse Pigg Platy. Den andra är röd med svart fena, kan det vara en Wagtail Platy?

    Jag har fem av den gula samt två av den röda. Hade tre ifrån början men en dog.
    Det mystiska är att det verkar bara vara den röda som yngel. Har efter 3 månader med dessa Platys 6-7 stycken yngel av varierande storlek. Dom skiljer sig så mycket i storlek så det måste vara olika kullar.

    Men alla är av den röd/svarta sorten. Är den gula sorten steril eller är hanarna bara lata?

    Av den gula sorten har jag tre honor och två hanar. Av den röda en hona och en hane. Den röda hanen är lite lustig för han uppvisar beskyddar tendenser gentemot dom andra gula platysarna. Han jagar iväg dem ifall de kommer för nära den röda honan. Han jagar dock aldrig den röda honan, det är nästan som de vore ett par. Jag trodde dock inte att Platys bildade par.
    Så småningom kommer de färgvarianterna korsa sig, men honorna föder nästan alltid yngel från tidigare parninger och kanske är din röda hane JUST NU mer hemtam med just den honan,det är därför "alla2 yngel just nu blivit röda, men snart kommer alla hanarna para sig med alla honor de kommer åt. MÖJLIGEN kan det vara så att alla gula yngel blir tagna för mat, och äts upp, skaffa lite mer gömställen (speciellt på botten, javamossa är perfekt) så de gula ynglen klarar sig den första tiden så skall du se att det "ordnar" sig framöver. Det är kul att blanda olika färgvarianter och se vad det blir av det, alla platyvarianter går att hålla ihop, men mixen blir aldrig riktigt vad föräldradjuren var från början, de kan likna vanliga röda wagtail, men bära på andra anlag som klyvs ut när de själva får yngel framöver....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      OK, tack för informationen. Har iochförsig några vilt växande vattenormbunkar, man kan nästan se dom växa
      Så det finns gott om gömställen, fast dock inte på botten som du påpekar.
      Jag trodde ynglen gick uppåt, mot ytan. Är det så att dom söker sig ner mot botten då alltså?

      Hur är det med Platys och parbildningar? Den röda hanen och den röda honan går väldigt mycket ihop. Är det naturligt eller bara en slump?

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Ferengi
        OK, tack för informationen. Har iochförsig några vilt växande vattenormbunkar, man kan nästan se dom växa
        Så det finns gott om gömställen, fast dock inte på botten som du påpekar.
        Jag trodde ynglen gick uppåt, mot ytan. Är det så att dom söker sig ner mot botten då alltså?

        Hur är det med Platys och parbildningar? Den röda hanen och den röda honan går väldigt mycket ihop. Är det naturligt eller bara en slump?
        Det är nog bara en slump att de håller ihop, och de andra hanarna kommer nog inte låta det förbli så framöver....

        TIPS: plantera ner en vattenormbunke i botten (inte för djupt! Bara rötterna skall vara nere i sanden!) så får de bra snår att gömma sig i nere vid botten också....

        Ynglen går först upp till ytan för att hämta luft, sedan tenderar svärdbärare- och platyyngel att gå djupare än guppy som håller sig mera i de övre skikten. Men jag HAR haft platyyngel som stannat uppe vid ytan också, så ingen regel utan undantag, och jag tror det beror mycket på vilka andra fiskar som finns i akvariet också.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          Tackar för bra tips och råd.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Ferengi
            Tackar för bra tips och råd.
            *sträcker på mig*
            Det var så lite så.... Du är så välkommen att ställa fler frågor om du inte hittar svar på nå´t annat sätt....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...