Hemirhamphodon (cf.) tengah

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #31
    Hur har det gått för er, Olivin och Kenneth, med era H. tengah? Skaffade själv ett gäng i december. Har tre (möjligen två, vet inte om den tredje lever) hanar och tre honor. De äter friskt grindalsmask, granulat och hoppstjärtar. Flyttade igår den största hanen och de tre honorna till ett eget akvarium, och såg att hanen var på en av honorna för någon timme sen. Funderade dock på om honorna först blir gravida eller om de lägger äggen samtidigt som hanen befruktar dem eller om honorna blir "gravida" och sen lägger äggen? Det senare verkar ju mest rimligt med tanke på att övriga medlemmar i släktet är levandefödare.

    Någon som fått ägg/yngel?

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #32
      Bevittnade äggläggning igår, hanen tryckte sitt andropodium tätt intill honan samtidigt som hon ha lade ett fåtal ägg. Skedde helt öppet och inte bland några växter. Dock så går det ett antal som Poecilia wingei i samma akvarium (användes för att köra in akvariet och har inte orkat ta ut dem sen dess) och de mumsade glatt i sig äggen. Vattenvärdena var pH 6.82, kH ~3, 24C. Det vill säga mitt kranvatten där pH-värdet har sjunkit av sig självt.

      Dags att flytta på guppiesarna då..

      Kommentar

      • M B
        • December 2007
        • 152

        #33
        Ursprungligen postat av oaken
        Bevittnade äggläggning igår, hanen tryckte sitt andropodium tätt intill honan samtidigt som hon ha lade ett fåtal ägg. Skedde helt öppet och inte bland några växter. Dock så går det ett antal som Poecilia wingei i samma akvarium (användes för att köra in akvariet och har inte orkat ta ut dem sen dess) och de mumsade glatt i sig äggen. Vattenvärdena var pH 6.82, kH ~3, 24C. Det vill säga mitt kranvatten där pH-värdet har sjunkit av sig självt.

        Dags att flytta på guppiesarna då..
        Kul!! Då har du även fått bekräftat att den här arten är äggläggande och inte ungfödande som de andra arterna i släktet.
        Mikael
        www.poecilia.org

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #34
          Ursprungligen postat av M B
          Kul!! Då har du även fått bekräftat att den här arten är äggläggande och inte ungfödande som de andra arterna i släktet.
          Jo, men det är ju redan bevisat Hörde även att det hade tvistats lite om vad det var för typ av fisk när de skulle beskrivas, eftersom de tydligen hade mer gemensamt med kantnålar - vilket jag tyckte lät märkligt, och jag har ingen aning om vart personen som sa det har läst det.

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #35


            En bild på min största hane.

            Kommentar

            Arbetssätt...