Hemirhamphodon (cf.) tengah

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth.n
    • April 2002
    • 105

    Hemirhamphodon (cf.) tengah

    Hej!
    Någon som har erfarenhet av denna halvnäbb?
    /kenneth
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Bara ifall två veckors innehav räknas som erfarenhet. Skulle också gärna höra ifall fler har dessa.

    Har mina, ett par, i ett 30-lit akvarium med svag bottenfiltrering, lågt pH genom tillsats av löv. Inrett med lite växter men fritt på ytan. Matar med artemia eller yngelfoder.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #3
      Måste fråga: ni som har den, hur upplever ni att de är rent aggressivitetsmässigt? Min tidigare erfarenhet av Hemirhamphodon är att de är väldigt aggressiva. Och i vilken kondition var de? Halvnäbbar har ju en tendens att komma in i urusel kondition.

      Kul fisk för övrigt, är väl den enda äggläggande halvnäbben tror jag? Äggen kan ju också skickas ungefär som killiägg.

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Alla Hemirhamphodon är viviparia och föder levande ungar
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Alla Hemirhamphodon är viviparia och föder levande ungar
          Nej, inte H. tengah.

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Tydligen befruktas rommen inuti honan och sen läggs rommen och kläcks efter ca 20 dar.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av Olivin
              Tydligen befruktas rommen inuti honan och sen läggs rommen och kläcks efter ca 20 dar.
              Precis. Har du tid att svara på frågorna jag ställde Olivin? Vore bussigt, antar att dina kommer från Imazo.

              Kommentar

              • Olivin
                • July 2006
                • 573

                #8
                Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.
                Medlem i VAAF www.vaaf.se

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olivin
                  Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.
                  Nej, inte om det handlar om andra arter som håller till på t.ex. botten. Förmodligen är det bara så att hanar i mellan kan vara lite aggressiva.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olivin
                    Jag vet inte från vilken importör mina fiskar kom från, köpte dom på Södermalms akvarieaffär, de är i bra kondition. Det är ett par, och jag har dom ensamma i ett eget akvarium. Tycker inte att de verkar aggressiva alls, varken hanen eller honan, men det kanske skulle varit annorlunda med fler fiskar i samma akvarium.
                    Okay, då är de nog från Imazo. Undrade mest eftersom mina Hemirhamphodon phaiosoma var väldigt aggressiva mot varandra, iofs hade jag mest hanar, och de allra flesta av dem var i väldigt dåligt skick redan från början. Men nu har jag en ensam hane kvar

                    Kommentar

                    • kenneth.n
                      • April 2002
                      • 105

                      #11
                      Mina kommer från Imazo men är köpta i Malmö, skicket var mycket gott även efter min hemtransport som tar 30timmar.
                      Har mina i ett 150 liters kar med gott om flytväxter och även täta snår av "vanliga" växter.
                      Tyckte när jag lämnade dem i söndags efter bara 3 dygn i mitt kar att den ena (hanen?) tillät ej den andra att sticka fram nosen på öppet vatten. Får se hur de verkar på torsdag då jag kommer hem igen.
                      Tänkte nog köpa med mig ytterligare ett par för att fördela jagandet lite, får se om de finns några kvar.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olivin
                        Bara ifall två veckors innehav räknas som erfarenhet. Skulle också gärna höra ifall fler har dessa.

                        Har mina, ett par, i ett 30-lit akvarium med svag bottenfiltrering, lågt pH genom tillsats av löv. Inrett med lite växter men fritt på ytan. Matar med artemia eller yngelfoder.
                        Hur stora blir de, tycker det låter lite litet med bara ett 30-litersakvarium, en del halvnäbbar kommer ju upp i storlkar på 10-12, upp till 15 cm, och är de dessutom agressiva sinsemellan så krävs det nog rejäla akvarier för att de skall trivas, fast det här kanske handlar om en av de mindre arterna som bara kommer upp i 4-5 cm?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Olivin
                          • July 2006
                          • 573

                          #13
                          3.6 cm enl fishbase.
                          Medlem i VAAF www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • kenneth.n
                            • April 2002
                            • 105

                            #14
                            Såg även H. paiosoma idag när jag köpte lite fler tengah, vad tror ni om att blanda dessa? Är de bara aggressiva inom arten eller är de en dum ide?
                            Akvariet är som sagt ca 150l med mycket växter och bara andra små ungfödare.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Enligt uppgift från vanligen välunderrättad källa livnär sig såna här halvnäbbar i naturen nästan uteslutande på myror som ramlar ner ur vegetationen. Ni kan ju testa att ge lite myror som levandefoder nästa sommar.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...