Ny art på Hornbach?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Ny art på Hornbach?

    I byggmarknaden Hornbachs senaste reklamutskick: http://bit.ly/1RuXPS finns en svärdbärare (Xiphophorus helleri) som kallas Xiphophorus Ljuseri.Se: http://i36.tinypic.com/xe3mkg.jpg
    Har någon förväxlat latin med tyska och försökt översätta till svenska?"Hell" på tyska kan ju betyda "ljus" på svenska.
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Vad är Hornbach för oss som inte vet? en byggmarknad som säljer fiskar? vartdå?

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • starman_
      • March 2004
      • 791

      #3
      det är en byggmarkand med zooavdelning,,,finns i malmö och göteborg.

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        och stockholm ..

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av harbard
          I byggmarknaden Hornbachs senaste reklamutskick: http://bit.ly/1RuXPS finns en svärdbärare (Xiphophorus helleri) som kallas Xiphophorus Ljuseri.Se: http://i36.tinypic.com/xe3mkg.jpg
          Har någon förväxlat latin med tyska och försökt översätta till svenska?"Hell" på tyska kan ju betyda "ljus" på svenska.
          <<<(^:>*
          Det ÄR ju en tysk kedja så troligen är det något automatöversättningsprogram som har gått fel....det finns ju som sagt ingen art med det namnet. Teknik är inte bättre än dess programmerare. Vilket härmed är bevisat!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • FamiljenMårtensson
            • October 2008
            • 93

            #6
            Haha, köpte min Ancistrus där =)
            Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

            Kommentar

            • Coplins
              • October 2008
              • 73

              #7
              Hornbachs akvarieavdelning var riktigt fin! Bra kvalitét på fisken och vid minsta tveksamhet stängde de de berörda akvarierna för försäljning. "Tyvärr, två av fiskarna från det här akvariet dog inatt, så jag kan inte sälja nån fisk från det här karet till dig." Guld! Ett par av mina guppies kommer därifrån. (Stockholm) Billiga som sjutton oxå på fisk och växter. Även akvarier och filter mm har rimliga priser. Ehum... Liten instickare om hornbach bara. Är väldigt nöjd med mina inköp och den service jag fått där. Även kunnigheten hos personalen.
              Det är f*nimej riktigt spännande att leva!!
              240 l

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Nån som vet vad "adaz" betyder?
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel Blom
                  Nån som vet vad "adaz" betyder?
                  Ingen aning! Var har du hört/läst det? I vilket sammanhang?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Ingen aning! Var har du hört/läst det? I vilket sammanhang?
                    Det står efter några av Hornbachs arter. T ex "Fantomtetra svart Megalmphodus megalopterus adaz".
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Coplins
                      Hornbachs akvarieavdelning var riktigt fin! Bra kvalitét på fisken och vid minsta tveksamhet stängde de de berörda akvarierna för försäljning. "Tyvärr, två av fiskarna från det här akvariet dog inatt, så jag kan inte sälja nån fisk från det här karet till dig." Guld! Ett par av mina guppies kommer därifrån. (Stockholm) Billiga som sjutton oxå på fisk och växter. Även akvarier och filter mm har rimliga priser. Ehum... Liten instickare om hornbach bara. Är väldigt nöjd med mina inköp och den service jag fått där. Även kunnigheten hos personalen.

                      stämmer inte helt med malmö. som sagt var, bra priser på växter och teknik.

                      visst, bra priser på fisk, men kvalitén är....tveksam.
                      kunskapen på personalen är hopplös.
                      eller vad sägs om följande kommentar när man frågade om de hade
                      tillgång på naturformen av scalarer, dvs inte svarta/oranga/vita, utan den vanliga naturformen:

                      "Den finns inte längre, den är utrotad"


                      Jaha.....det var ju en nyhet för mig.

                      Två veckor senare simmar det ett gäng riktigt fina naturformer i deras stora utställningskar. Jag kan inte låta bli att fråga...var inte den utrotad ?

                      "Det är den, detta är en odlad form som blir mindre är den ursprungliga"

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        stämmer inte helt med malmö. som sagt var, bra priser på växter och teknik.

                        visst, bra priser på fisk, men kvalitén är....tveksam.
                        kunskapen på personalen är hopplös.
                        eller vad sägs om följande kommentar när man frågade om de hade
                        tillgång på naturformen av scalarer, dvs inte svarta/oranga/vita, utan den vanliga naturformen:

                        "Den finns inte längre, den är utrotad"


                        Jaha.....det var ju en nyhet för mig.

                        Två veckor senare simmar det ett gäng riktigt fina naturformer i deras stora utställningskar. Jag kan inte låta bli att fråga...var inte den utrotad ?

                        "Det är den, detta är en odlad form som blir mindre är den ursprungliga"

                        .
                        Det kan vara både rätt OCH fel på samma gång, det kan mycket väl vara en odlingsvariant de hade inne(den kan vara väldigt lik "riktiga" vildscalarer), men de har naturligtvis samtidigt lika fel i att vanliga scalarer skulle vara utrotade... Jag skulle inte lita på personalen på Hornbach för fem öre....
                        Men nu har nog tråden spårat ur lite grann, eller vad säger ni?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Daniel Blom
                          Det står efter några av Hornbachs arter. T ex "Fantomtetra svart Megalmphodus megalopterus adaz".
                          Kanske att det kan vara en fyndplats?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            stämmer inte helt med malmö. som sagt var, bra priser på växter och teknik.

                            visst, bra priser på fisk, men kvalitén är....tveksam.
                            kunskapen på personalen är hopplös.
                            Stämmer inte alls in på all personal där. Det jobbar åtminstone en person där sedan en tid tillbaka som är en mycket kunnig akvarist, och som tidigare var mycket aktiv på det här forumet.
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Stämmer inte alls in på all personal där. Det jobbar åtminstone en person där sedan en tid tillbaka som är en mycket kunnig akvarist, och som tidigare var mycket aktiv på det här forumet.
                              Det låter ju mycket trevligt! När jobbar han/hon då? Så man vet om man skall lita på råden eller inte.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...