Konstig prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamiljenMårtensson
    • October 2008
    • 93

    Konstig prick

    Hej!

    Min ena Molly-hona har fått en konstig vit prick i nedre delen av hennes öga. Den ser ut typ som en dimma med lite klumpar i. Är det de som kallas Vita Prick? Vill gärna veta om hon kommer att överleva. Hon har en liten prick vid gälarna också. Tacksam för svar!
    Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Ja det är nog vita pricksjukan. Eller början till den iallafall. Finns bättre svar på din fråga i sjukdomsforumet .
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • FamiljenMårtensson
      • October 2008
      • 93

      #3
      Jag hittade en bra tråd där =) Ska köpa nåt medel imorgon mot det. =)
      Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
        Hej!

        Min ena Molly-hona har fått en konstig vit prick i nedre delen av hennes öga. Den ser ut typ som en dimma med lite klumpar i. Är det de som kallas Vita Prick? Vill gärna veta om hon kommer att överleva. Hon har en liten prick vid gälarna också. Tacksam för svar!
        Låter mer som ett svampangrepp på ögat, vita prick ser inte ut så...hoppas det löser sig.
        Ställ gärna alla sjukdomsfrågor i sjukdomsforumet i fortsättningen, "sjudomsnördarna" där är grymt mycket bättre på att svara på sådant, och rätt diagnos är avgörande för vilken medicin du skall använda.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • FamiljenMårtensson
          • October 2008
          • 93

          #5
          Jo, hittade sjukdomsforumet sedan ;P Menmen, vill verkligen att hon ska överleva, för jag gillar henne jättemycket, så vacker att titta på. Synd att d blir så, med sjukdomarna o det.
          Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
            Jo, hittade sjukdomsforumet sedan ;P Menmen, vill verkligen att hon ska överleva, för jag gillar henne jättemycket, så vacker att titta på. Synd att d blir så, med sjukdomarna o det.
            Alla levande varelser blir sjuka ibland och för akvariefiskar gäller oftast att det beror i 9 fall av 10 på något som vi ägare gjort fel...tyvärr. För säkerhets skull skulle jag bytt lite vatten om jag var du, det är det enklaste man kan göra akut i väntan på medicin (10-20% nytt vatten varje dag i 2-3 dagar ungefär). Och oftast är det bristande vattenhygien som ställer till problem. Lycka till!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • FamiljenMårtensson
              • October 2008
              • 93

              #7
              OKej! Ska göra det ikväll =) Lägger i nåt som heter typ ''Oxygen-tabletter'' som man ska lägga i ungefär 2-3 gggr i veckan. Det friskar upp vattnet eller nåt sånt. (Manualen finns bara på tyska 0.o) Fiskarna tycker att tabletten är jätterolig, för den skickar upp små bubblor.
              Men iallafall, jag ska byta lite av vattnet ikväll. Hon såg lite bättre ut idag =)
              Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                OKej! Ska göra det ikväll =) Lägger i nåt som heter typ ''Oxygen-tabletter'' som man ska lägga i ungefär 2-3 gggr i veckan. Det friskar upp vattnet eller nåt sånt. (Manualen finns bara på tyska 0.o) Fiskarna tycker att tabletten är jätterolig, för den skickar upp små bubblor.
                Men iallafall, jag ska byta lite av vattnet ikväll. Hon såg lite bättre ut idag =)
                Det är bara "syretabletter", det renar inte vattnet, man måste byta vatten ändå... skippa att använda de tabletterna, har man en pump/ett filter så rör denna om i vattnet så det syresätts ändå....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • FamiljenMårtensson
                  • October 2008
                  • 93

                  #9
                  OKej =) Byter vattnet ikväll, och skippar syretabletterna. Måste man typ städa pumpen? Den är ganska smutsig efter bara 1 vecka.
                  Senast redigerad av FamiljenMårtensson; 29 October 2008, 10:16. Anledning: Glömde frågetecken
                  Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #10
                    Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                    OKej =) Byter vattnet ikväll, och skippar syretabletterna. Måste man typ städa pumpen? Den är ganska smutsig efter bara 1 vecka.
                    Om den är mycket smutsig rekommenderar jag att du varsamt sköljer den med kallt vatten (utan att krama ur den). Finns en hel del "bra" bakterier som dör om du har för hög temp. Ett halvsmutsigt filter är med andra ord en förutsättning för att fiskarna ska må bra .

                    Lycka till
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • FamiljenMårtensson
                      • October 2008
                      • 93

                      #11
                      Tack.

                      Är jätteledsen, för min Mollyhona har dött :'(

                      Jag Kommer Alltid Att Älska Dig Piggelin ! <3
                      Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                      Kommentar

                      • FamiljenMårtensson
                        • October 2008
                        • 93

                        #12
                        Hah, 1 till drabbad. Har köpt medel o lagt i nu, men denna drabbade är mycket piggare, äter och simmar som vanligt. Hennes är nog typiskt Vita Prick, vita fläckar som ser ludna ut.
                        Senast redigerad av FamiljenMårtensson; 30 October 2008, 19:47. Anledning: Felstavning
                        Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                          Hah, 1 till drabbad. Har köpt medel o lagt i nu, men denna drabbade är mycket piggare, äter och simmar som vanligt. Hennes är nog typiskt Vita Prick, vita fläckar som ser ludna ut.
                          "Ludna"? Nej du, du har nog en svampinfektion igen, vita prick ser mer ut som små vita prickar (utan ludd) spridda över hela eller större delar av kroppen. Skaffa medicin mot svamp och följ rekommendationerna på förpackningen, och om du skulle få mer problem med sjukdomar (oavsett fiskart) så kan du ju kolla/skriva i sjukdomsforumet för svar.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • FamiljenMårtensson
                            • October 2008
                            • 93

                            #14
                            Aa, d medlet jag har behandlar svamp o allt möjligt, men hon blev frisk o sen sjuk igen o.O
                            Jag Är Smartare Än Mina Fiskar! (Eller?) 8D

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av FamiljenMårtensson
                              Aa, d medlet jag har behandlar svamp o allt möjligt, men hon blev frisk o sen sjuk igen o.O
                              Och du följde instruktionen ordentligt? Ibland kan det ta tid att få bort alla smittämnen i akvariet....eller så är sjukdomen ett tecken på att nå´t annat kan va´ fel i akvariet....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...