Två frågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sol123
    • October 2008
    • 2

    Två frågor!

    Jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta! 1: Ska jag lägga ner min nya guppy i yngelburen? Hon har en "Dräktighetsfläck" och är rund! 2: Är mina platys och guppys sjuka? Dom är ofta uppe vid ytan och "Flåsar". Kan det tyda på någon sjukdom?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det bästa är om du låter honorna föda fritt i akvariet. Med mycket växter och andra gömställen överlever en lagom skara var gång.
    Alla honor har dräktighetsfläck. Vare sig de är dräktiga eller ej. Det kan fortfarande dröja ett par veckor innan det är dags för din hona och det stressar henne enormt att behöva trängas i en liten bur.

    Platy och Guppy håller ofta till uppe vid ytan men om de flåsar är det något som inte stämmer.
    Jag ställer några frågor tillbaka till dig.
    Hur länge har akvariet varit igång?
    Hur stort är det?
    Hur många fiskar har du?
    Är ytcirkulationen bra? (Blir det vågor på ytan?)
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Flåsandet tyder på dåligt med syre i akvariet, eller dålig vattenkvalitet.
      Byt vatten (10-40 % av vattenvolymen) och gör rent pumpen (sköjl bara i kallt vatten, det finns som du kanske vet snälla bakterier i filtret, och dessa dör vid hög temperatur, använd heller inga rengöringsmedel när du gör rent pumpen, skölj bara ur filtersvampen tills det inte kommer mer skit ur den).

      Kanske visste du redan detta med pumpskötsel, men eftersom det var ditt första inlägg så skrev jag det ändå...!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Skaffa javamossa om du vill att många yngel ska överleva. Mina guppy och platy yngel brukade gömma sig i javamossa, vattenpest och svärdplantorna vid rötterna typ.

        Kommentar

        • Sol123
          • October 2008
          • 2

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Det bästa är om du låter honorna föda fritt i akvariet. Med mycket växter och andra gömställen överlever en lagom skara var gång.
          Alla honor har dräktighetsfläck. Vare sig de är dräktiga eller ej. Det kan fortfarande dröja ett par veckor innan det är dags för din hona och det stressar henne enormt att behöva trängas i en liten bur.

          Platy och Guppy håller ofta till uppe vid ytan men om de flåsar är det något som inte stämmer.
          Jag ställer några frågor tillbaka till dig.
          Hur länge har akvariet varit igång?
          Hur stort är det?
          Hur många fiskar har du?
          Är ytcirkulationen bra? (Blir det vågor på ytan?)
          Platy akvariet: 4-3 år kan det ha varit igång, det är på 100 liter, jag har något vid 20-24 fiskar, det blir lite småvågor på ytan ja.

          Guppy akvariet: någon vecka typ, 48 liter, 5 fiskar, det blir inga vågor.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Sol123
            Platy akvariet: 4-3 år kan det ha varit igång, det är på 100 liter, jag har något vid 20-24 fiskar, det blir lite småvågor på ytan ja.

            Guppy akvariet: någon vecka typ, 48 liter, 5 fiskar, det blir inga vågor.
            Jag skulle vara uppmärksam på Guppyakvariet om jag vore du
            Håll noga koll med dropptest ifall nitrit skulle uppstå och dosera med nitrivec för att få igång bakteriefloran. Krama även ur lite gojs från ditt inkörda filter för att få lite bakterier därifrån oxå.
            Sätt pumpen så att vågor bildas på ytan för att vara säker på att vattnet syresätts tillräckligt.
            Att starta upp ett så pass litet kar med 5 fiskar är ganska modigt gjort. Hoppas att nitriten håller sig nere och mata för guds skull SPARSAMT.
            Senast redigerad av Nina82; 26 October 2008, 19:46.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Blissan
              • March 2006
              • 151

              #7
              Både platy och guppy står ibland och "dammsuger" ytan på små partiklar,det kan se ut som dom "flåsar".

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Sol123
                Platy akvariet: 4-3 år kan det ha varit igång, det är på 100 liter, jag har något vid 20-24 fiskar, det blir lite småvågor på ytan ja.

                Guppy akvariet: någon vecka typ, 48 liter, 5 fiskar, det blir inga vågor.
                Byt små mängder vatten (5 liter varje dag c:a) i guppyakvariet de närmaste dagarna, samt mata extremt försiktigt. se också till att pumpen/filtret rör runt uppe i ytan ordentligt.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...