Guppy dräktig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundancer
    • October 2008
    • 145

    Guppy dräktig?

    Hur ser man när Guppysarna är dräktiga? hur länge går de dräktiga innan ynglen kommer? Har en mal i karet och vill gärna vara beredd på att få in honan och ynglen i en nätkasse. Brukar det ske på dagen eller natten?
    --------------------------------
    240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
    47 L (Guppy)
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Har du Guppyn ihop med en hane så är hon dräktig
    Hon har en mörk dräktighetsfläck bak på magen som växer och blir större i takt med att magen växer.
    En Guppy är dräktig 4-5v och när hon börjar dra sig undan kan det vara dags. Svårt att säga exakt vad din Guppy gör när hon ska föda eftersom det är väldigt individuellt. Det vanligaste är dock att de gömmer sig antingen ovanpå pumpen eller bland växter.
    När på dygnet är oxå lite olika.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sundancer
      • October 2008
      • 145

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Har du Guppyn ihop med en hane så är hon dräktig
      Hon har en mörk dräktighetsfläck bak på magen som växer och blir större i takt med att magen växer.
      En Guppy är dräktig 4-5v och när hon börjar dra sig undan kan det vara dags. Svårt att säga exakt vad din Guppy gör när hon ska föda eftersom det är väldigt individuellt. Det vanligaste är dock att de gömmer sig antingen ovanpå pumpen eller bland växter.
      När på dygnet är oxå lite olika.
      Ok, vad roligt :-D. För båda har en mörk fläck bak på magen. Det är lite mer än två veckor sen jag skaffade dem, så då dröjer det minst två veckor till iaf? Tycker detta är så roligt :-D. Speciellt då ja hört att de inte börjar föröka sig förrän tidigast ca en månad efter man startat upp karet.
      --------------------------------
      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
      47 L (Guppy)

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av sundancer
        Ok, vad roligt :-D. För båda har en mörk fläck bak på magen. Det är lite mer än två veckor sen jag skaffade dem, så då dröjer det minst två veckor till iaf? Tycker detta är så roligt :-D. Speciellt då ja hört att de inte börjar föröka sig förrän tidigast ca en månad efter man startat upp karet.
        Det kan vara så att de redan var dräktiga när du köpte dem oxå. Även om de inte gick ihop men hanar i affären så vet du inte hur de hölls hos odlaren. Eftersom Guppy har förrådsbefruktning räcker en betäckning till flera kullar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • sundancer
          • October 2008
          • 145

          #5
          oj, ok :-)
          Hmm, då är det ju väldigt svårt att veta när de kommer? Jaja, får försöka hålla koll på och se när honorna drar sig undan lite :-)
          --------------------------------
          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
          47 L (Guppy)

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Det kan vara så att de redan var dräktiga när du köpte dem oxå. Även om de inte gick ihop men hanar i affären så vet du inte hur de hölls hos odlaren. Eftersom Guppy har förrådsbefruktning räcker en betäckning till flera kullar.
            Betäckning??? Det brukar man tala om när det gäller hästar och andra däggdjur..... Parning är mer rätt ord i det här fallet.

            Men för att förtydliga det lite grann så funkar det så här; vid varje parning för hanen över ett spermiepaket, blir honan parad fler än en gång så lagras spermiepaketen i väntan på att behöva användas. Parningarna tar bara några sekunder så att tala om att de är "bara parade" en gång när de i själva verket gått med hanar i veckovis blir helt fel, honan är parad oändligt antal gånger, men när det väl gäller så kan spermiepaketen i praktiken inte överleva/lagras hur länge som helst, det är frågan om färskvara, så en hona som är "välparad" komer maximalt föda 3-5 på varandra följande kullar (om hon hålls separat), sedan är spermiepaketen för gamla, och det föds på sin höjd enstaka (och ofta klena/missbildade?) yngel...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av sundancer
              Hur ser man när Guppysarna är dräktiga? hur länge går de dräktiga innan ynglen kommer? Har en mal i karet och vill gärna vara beredd på att få in honan och ynglen i en nätkasse. Brukar det ske på dagen eller natten?
              Skippa kassen, de flesta malar bryr sig inte om ynglen, skaffa lite mer växter istället så ynglen kan gömma sig (för föräldrarna) de första dagarna....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av sundancer
                Hur ser man när Guppysarna är dräktiga? hur länge går de dräktiga innan ynglen kommer? Har en mal i karet och vill gärna vara beredd på att få in honan och ynglen i en nätkasse. Brukar det ske på dagen eller natten?
                Du vet väl om att du kan söka här i forumet? Jag frågar eftersom jag ser att du är relativt ny här på z-pet och denna frågan som du ställer är den i särklass vanligaste frågan, jag har nog besvarat den minst 30-talet gånger (om inte fler gånger) förut.

                För att "bespara" oss detta så kan du, innan du postar din nästa fråga, söka (i forumet, inte i hela z-pet) på några olika sökord för att du skall se om din fråga ändå inte är besvarad redan. Lycka till.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • sundancer
                  • October 2008
                  • 145

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Du vet väl om att du kan söka här i forumet? Jag frågar eftersom jag ser att du är relativt ny här på z-pet och denna frågan som du ställer är den i särklass vanligaste frågan, jag har nog besvarat den minst 30-talet gånger (om inte fler gånger) förut.

                  För att "bespara" oss detta så kan du, innan du postar din nästa fråga, söka (i forumet, inte i hela z-pet) på några olika sökord för att du skall se om din fråga ändå inte är besvarad redan. Lycka till.
                  OK, tack för all info iaf :-)
                  --------------------------------
                  240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                  47 L (Guppy)

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av sundancer
                    OK, tack för all info iaf :-)
                    Men som sagt: hittar du inte svaret på en eventuell ny fråga efter att ha sökt i forumen så är du MYCKET välkommen att posta den, så skall vi försöka svara efter bästa förmåga!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • sundancer
                      • October 2008
                      • 145

                      #11
                      Nu har den första kullen kommit :-D. Kan få det till 7 men det kan säkert vara fler som inte syns till än. Jag hade precis varit och bytt in min chokladmal mot två ancistrus på djuraffären och när jag kom hem fick jag denna fina syn :-). Är lite orolig för att ingen kommer klara sig då jag har för lite med växter och gömställen, men hoppas på att någon klarar sig iaf :-). Den andra honan kläcker nog när som helst också tror jag så då blir det ju ännu fler på en gång och det är ju bara en fördel då det blir för många yngel för de vuxna att jaga :-).

                      Är iaf överlycklig för de små bebisarna :-D
                      --------------------------------
                      240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                      47 L (Guppy)

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Kul

                        Lycka till
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • sundancer
                          • October 2008
                          • 145

                          #13
                          Nu har jag lyckats räkna dem till 12 st :-D. De är himla snabba så de flesta kommer nog undan :-). Men undrar över en sak, hur matar man dem? Vågar de sig upp till ytan när man ger flingfoder? (Har hört att man kan mata dem med samma flingfoder som de vuxna, och är noga med att smula ännu mer)
                          --------------------------------
                          240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                          47 L (Guppy)

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Om du smular flingfodret så tar de det som trillar ner mot botten. De äter även småsmulor som hamnar på botten så mat kommer de hitta hela tiden.

                            När de är så små kan de inte ta mat på ytan eftersom de inte kan bryta ytspänningen eller vad man ska kalla det
                            Risken är större att bli uppäten av de vuxna oxå då.

                            Om någon vecka eller två kommer de simma fritt och äta det mesta som de vuxna gör.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • sundancer
                              • October 2008
                              • 145

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Om du smular flingfodret så tar de det som trillar ner mot botten. De äter även småsmulor som hamnar på botten så mat kommer de hitta hela tiden.

                              När de är så små kan de inte ta mat på ytan eftersom de inte kan bryta ytspänningen eller vad man ska kalla det
                              Risken är större att bli uppäten av de vuxna oxå då.

                              Om någon vecka eller två kommer de simma fritt och äta det mesta som de vuxna gör.
                              Ok, men det låter ju jättebra, bra att de sköter sig så bra själva :-)
                              --------------------------------
                              240L Sydamerika (Uppstart http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124697 )
                              47 L (Guppy)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...