Antal Guppy på 32 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoolander
    • August 2008
    • 271

    Antal Guppy på 32 liter?

    Vad tror ni. Lever 3-4 guppy bra i ett 32-liter akvarium? Eller går det i färre/mer?
    Det är en nano-kub.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vanlig Guppy ska du helst inte hålla någon alls i ett så litet kar.
    Endlers Guppy kan du ha ca. 3st men de kommer inte må lika bra som om de hade gjort i ett normalstort akvarium.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      problemet med guppies är att de är sexgalningar.

      om man börjar med 3 st (varav minst en av var sort, dvs hona + hane), så kommer
      det inom 6 månader vara hur många som helst.

      jag startade en gång med 4-5 st i ett 60 liters........

      8 månader senare så håvade jag upp kanske 250 st.........total kaos.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • zoolander
        • August 2008
        • 271

        #4
        Yngel kanske inte är så stora problem. Jag har gott om vänner med större akvarium som gärna tar emot lite fiskar.

        Är inte vanligt guppy ett bättre val än elder? Elder äter inte sina yngel vet jag att Nina sagt tidigare Alternativt får jag tänka om och hitta andra invånare till detta nanokar

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          isf hade jag gått på en annu mindre fisk.....ex dvärgtandkarp....

          eller varför inte ett intressant räkkar....??
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av zoolander
            Yngel kanske inte är så stora problem. Jag har gott om vänner med större akvarium som gärna tar emot lite fiskar.

            Är inte vanligt guppy ett bättre val än elder? Elder äter inte sina yngel vet jag att Nina sagt tidigare Alternativt får jag tänka om och hitta andra invånare till detta nanokar
            Du har rätt i att jag sagt det .. Och det stämmer.

            Men nu får du tänka på den vuxna individen oxå. De kommer inte kunna växa som de ska i ett så litet kar.

            Gör som Kensa säger och satsa på en ännu mindre art eller räkor. Det är väldigt populärt med räkor nu och det finns många fina sorter att välja mellan.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Det finns jättefina dvärgrasboror som skulle kunna trivas i det akvariet, tillsammans med räkor till exempel....skippa guppy, de behöver egentligen mycket mer utrymme eftersom de förökar sig så fort, och blir akvariet överbefolkat så får/kan man snart få/ problem med stressrelaterade sjukdomar....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • zoolander
                • August 2008
                • 271

                #8
                "min" zoobutiken hade Microsasbora Galaxy hemma när jag var där idag. De var grymt snygga och mindre än Guppy. Drog upp en ny tråd om det. Vet inte hur många man bör skaffa. Hörde om någon som hade 3 på 15 liter, vilket jag kanske tycker inte är lämpligt för fisk, men...4-5?

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av zoolander
                  "min" zoobutiken hade Microsasbora Galaxy hemma när jag var där idag. De var grymt snygga och mindre än Guppy. Drog upp en ny tråd om det. Vet inte hur många man bör skaffa. Hörde om någon som hade 3 på 15 liter, vilket jag kanske tycker inte är lämpligt för fisk, men...4-5?

                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124323
                  Eftersom det är stimfisk borde du nog ha närmare 10st om de ska komma till sin rätt.
                  Håller med om att Galaxy är skitsnygga. Har själv funderat på dessa men inte hittat några till humant pris än
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • zoolander
                    • August 2008
                    • 271

                    #10
                    Woppa går de i 10st på 32 liter tro?
                    Minns inte riktigt vad de kostade här, 65-85kr tror jag.
                    Förökar de sig ?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av zoolander
                      Woppa går de i 10st på 32 liter tro?
                      Minns inte riktigt vad de kostade här, 65-85kr tror jag.
                      Förökar de sig ?
                      Du måste ju inte köpa alla 10 på en gång utan köp 6st och utöka till en mängd som ser lagom ut när akvariet är inkört.
                      Låg runt 70kr/st här oxå och det tycker jag är lite väl saftigt när man ska handla stim

                      Tror inte det är så lätt att få yngel att växa upp men tror Sonja har lyckats här på forumet.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • zoolander
                        • August 2008
                        • 271

                        #12
                        Det blev 8 st galaxy!
                        Bad om 2 hanar och 6 honor. Men det ser ut som 8 honor...
                        Får gå in och köpa 1-2 hanar imorgon antar jag (Hon viste inte skillnad så jag pekade vilka det var, men kikade inte så noga när hon fiskade)

                        Små är de !

                        40kr st, inte så blodigt.

                        Kommentar

                        • zoolander
                          • August 2008
                          • 271

                          #13
                          Liten update. Jodå jag lyckades få 8 honor, det fanns max 4 av fiskarna kvar i affären igår så jag ska gå dit idag och köpa 2 hanar.
                          En fin fisk, men ack vad rädd. Varje gång jag gick in i rummet igår så gömde den sig bakom min rot. Jag har en stor rot i mitten av karet som har ett litet "hål" i sig i mitten, här stod samtliga fiskar större delen av kvällen

                          Kommentar

                          • Lena G
                            • August 2008
                            • 29

                            #14
                            Vi köpte 10 st Galaxy för 3 veckor sedan och dom bor i ett 37 liters kar. Ett yngel dök upp redan efter en vecka. Tror därför inte att det är speciellt svårt att få yngel på dem. Karet var då nyuppstartat och jag misstänker att den levde av små microdjur som den hittade bland flytväxterna som vi flyttat från ett annat kar. Ynglet växer så det knakar och har börjat komma ner från ytan för att äta nykläckt artemia med dom vuxna fiskarna.

                            Från början trodde vi att vi hade köpt 4 hanar samt 6 honor. Efter en vecka färgade några av "honorna" ut och visade sig vara hanar. Tappade troligen färgen på analfenan när de blev stressade.

                            Våra Galaxy är tyvärr också riktiga fegisar. Man får stå stilla en stund framför karet för att få se dem.

                            I ett annat 37 liters kar har vi Boraras micros tillsammans med körsbärsräkor. Dom är jätte trevliga och inte alls rädda .

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Angående odling och annat för Galaxyrasbora hänvisar jag till redan befintlig tråd:


                              Starta inte nya trådar utan att ha sökt i de olika forumen, då blir det bara en massa trådar i onödan!
                              Läs z-pets regler:
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...