Levandefödare+yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #16
    Tack för det svaret.

    Kanske jag kan ställa upp med en annan gissafisken en annan gång

    Jag ska hålla koll på henne jag vill ju så ogärna att dom små liven blir uppätna.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av solis
      Tack för det svaret.

      Kanske jag kan ställa upp med en annan gissafisken en annan gång

      Jag ska hålla koll på henne jag vill ju så ogärna att dom små liven blir uppätna.
      Om du inte har för rovgiriga fiskar kan det vara bättre att låta henne föda fritt. Yngelkasse kan som sagt göra mer skada än nytta. Med mycket och täta växter överlever en lagom skara varje månad. Tips på bra växter är: tex. javamossa (det absolut bästa), javaormbunke, vattenpest mm.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #18
        Tyvärr har jag både för stora fiskar, Silverhaj ca 22cm, 2 Leopardherneskmal ca26 cm och rovgiriga (öronål). + några till
        Tror att det var malarna eller den lilla silverhajen (ca 7cm)som sög ut ynglen för dom var där hela tiden.
        Nu är dom i plastyngelkassen istället och där verkar dom klara sig.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av solis
          Tyvärr har jag både för stora fiskar, Silverhaj ca 22cm, 2 Leopardherneskmal ca26 cm och rovgiriga (öronål). + några till
          Tror att det var malarna eller den lilla silverhajen (ca 7cm)som sög ut ynglen för dom var där hela tiden.
          Nu är dom i plastyngelkassen istället och där verkar dom klara sig.
          Låter som att du är i behov av fler akvarium

          Snart kommer yngelboxen vara för liten för ynglen men fortfarande kommer då ynglen vara för små för rovisarna
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #20
            Har haft yngel innan och då har jag löst det genom att sänka ner en musbur som är typ en plastbunke med lock som har hål i sidorna så att vattnet flödar igenom och att värmen är samma som i akvariet.
            Den är ganska stor och fiskarna har växt bra i den.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #21
              Ursprungligen postat av solis
              Har haft yngel innan och då har jag löst det genom att sänka ner en musbur som är typ en plastbunke med lock som har hål i sidorna så att vattnet flödar igenom och att värmen är samma som i akvariet.
              Den är ganska stor och fiskarna har växt bra i den.
              Smart .. Alla sätt är bra utom de dåliga
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #22
                Blir det för mycket yngel och för trångt så får jag sätta upp ett till
                Har mina funderingar, är bara för rädd att min tid är för begränsad när jag har en 2åring och 4aåring som MER ÄN GÄRNA HJÄLPER TILL med akvariumet.
                På kvällarna är man nästan för trött när dom väl sover och man är färdig med sina plikter
                Samtidig funderar jag på att starta upp det för det kunde vara kul att få Palettciklid yngel igen. Har 2 par ena är vildfångade dom andra är odlade. Dom vildfångade är så argsinta bara.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #23
                  Ursprungligen postat av solis
                  Blir det för mycket yngel och för trångt så får jag sätta upp ett till
                  Har mina funderingar, är bara för rädd att min tid är för begränsad när jag har en 2åring och 4aåring som MER ÄN GÄRNA HJÄLPER TILL med akvariumet.
                  På kvällarna är man nästan för trött när dom väl sover och man är färdig med sina plikter
                  Samtidig funderar jag på att starta upp det för det kunde vara kul att få Palettciklid yngel igen. Har 2 par ena är vildfångade dom andra är odlade. Dom vildfångade är så argsinta bara.
                  Synd bara att man tröttnar så fort på Paletter
                  Men det blir kanske en annan sak när de är vildfångade. Lättare att bli av med ynglen oxå då kanske.
                  Vi har fortfarande inte blivit av med våra Palettyngel

                  Känner igen det där med att man vill ta det lugnt på kvällen .. Har en 1åring och en 4åring
                  Som tur är har jag en sambo som oxå är akvarieintresserad oxå en stor lekhage
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #24
                    Då har du också fullt upp på dagarna förstår jag (Helst om du är hemma som jag)
                    Min man är inte alls intresserad av akvariumet så där får jag inte mycket till hjälp. Någon gång om jag ber honom.
                    Sist gav jag paletterna till djuraffären men fick nästan inget för dom.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #25
                      Ursprungligen postat av solis
                      Då har du också fullt upp på dagarna förstår jag (Helst om du är hemma som jag)
                      Min man är inte alls intresserad av akvariumet så där får jag inte mycket till hjälp. Någon gång om jag ber honom.
                      Sist gav jag paletterna till djuraffären men fick nästan inget för dom.
                      Hade nog kunnat betala för att bli av med dem

                      När de blivit stora åker de. Hittar vi inget annat blir det väl något liknande för dessa oxå. Känner den lokale säljaren men han vill helst inte ha dem
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #26
                        Nu har min dalmatiner hona äntligen fått nästa kull yngel
                        där är minst 33 st som jag fångade och kunnde räkna sen vet jag inte hur många till det var där.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Grattis
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #28
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Grattis
                            Tack det är skönt när väntan är över.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #29
                              Min guld dalmatinermolly blev helt konstigt efter hon fött, innan hon födde var hon pigg, men nu verkar hon inte ha återhämtat sig på över två månader? Hon säger ut som ett V ungefär, och insjunkningar i kroppen, och står vid ytan med gråa ögon, eller ligger orörlig på bottnen.

                              Det som får mig att inte veta om jag ska avliva henne är för att hon lite då och då börjar simma vanligt och få vanliga ögon och verkar hur pigg som helst, kanske i en timme, sen står hon vid ytan igen.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av JojjeN
                                Min guld dalmatinermolly blev helt konstigt efter hon fött, innan hon födde var hon pigg, men nu verkar hon inte ha återhämtat sig på över två månader? Hon säger ut som ett V ungefär, och insjunkningar i kroppen, och står vid ytan med gråa ögon, eller ligger orörlig på bottnen.

                                Det som får mig att inte veta om jag ska avliva henne är för att hon lite då och då börjar simma vanligt och få vanliga ögon och verkar hur pigg som helst, kanske i en timme, sen står hon vid ytan igen.
                                Födseln har troligen knäckt henne, hon blir nog aldrig sitt gamla jag igen är jag rädd....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...