Levandefödare+yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Levandefödare+yngel

    Jag har en ras som jag inte vet vad den heter men den ser ut som svärdbärare fast färgerna är silver, svart och guldgul +att hannen har ej svärd.
    Det jag undrar är hur ofta dom ynglar av sig och hur dom beter sig innan avynglingen?
    Min hona fick 13 yngel förra veckan, men efter att hon ynglat av sig så ser det ut som att där är lika många yngel kvar i henne för hon är fortfarande mörk i buken där ynglen ligger. Tycker synd om henne att ligga i yngelkasse hela tiden. (hon har varit ute i en vecka men nu satte jag in henne igen)
    Jag gjorde misstaget att sätta ynglen i en nätkasse så dom stora fiskarna sög ut ynglen och jag har bara 5 kvar.
    Så frågan är, om hon har ynglat, när kommer resten, storleken på henne är densamma som innan hon ynglade. Tacksam för svar.
    Solis
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Troligtvis kommer inga fler på 3 veckor ungefär då. Vilken fisk det är vet jag dock inte
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Kan det vara Molly du har? Dalmatinermolly kanske?
      Annars kan det vara Platy men färgerna tycker jag mer passar in på Molly.

      Du kan titta i artbeskrivningen men bilden där visar en Black Molly och har inte ens samma kroppsform som de andra Mollyvarianterna. Själva beskrivningen är densamma dock
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Var hittar jag artbeskrivningar någonstans?
        När jag tänker efter så påminner dom om molly en hanne är nästan helt svart med lite silver medans dom andra är mer svart och guldgula + att dom har ganska långa ryggfenor.
        Mina fiskböcker här hemma är lite föråldrade behöver skaffa nyare bok med alla nya arter.
        Solis
        PS kanske jag ska släppa i fisken igen då
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Du behöver ingen bok nu när du har internet .. Lägg pengarna på att bli goldmedlem här så kan du läsa alla artbeskrivningarna ist
          Snacka om reklam jag gjorde där

          Skickar med artbeskrivningen på de två mollysorter som finns i artbeskrivningen
          Som sagt utseendet på vanliga Molly är inte riktigt samma och det är nog med största säkerhet Molly du har.

          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Det är nog en segelfensmolly om det stämmer att honorna har kortare ryggfenor. Dom såg ut som en av dom på bilderna fast med mer gult.
            Jag har funderat på och bli guldmedlem och det kanske snart.
            Tack för hjälpen.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Du behöver ingen bok nu när du har internet .. Lägg pengarna på att bli goldmedlem här så kan du läsa alla artbeskrivningarna ist
              Snacka om reklam jag gjorde där

              Skickar med artbeskrivningen på de två mollysorter som finns i artbeskrivningen
              Som sagt utseendet på vanliga Molly är inte riktigt samma och det är nog med största säkerhet Molly du har.

              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1
              Jag undrar om de länkarna funkar om solis inte är goldis.....
              Böcker är inte att förakta, man skall vara lite källkritisk också, och allt på internet stämmer inte! men man kan ju spara pengar genom att låna de böcker man vill på biblioteket också, har de inte den boken du vill ha så ta det på FJÄRRLÅN, kostar bara 10:- per bok du vill fjärrlåna.....jag tror det är standardpris över hela landet....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Jag har sökt om att bli medlem nu.
                Jag kunnde se dom första bilderna på länken och det var en av dom som stämde på utseendet men jag kunnde inte se vad den hette.

                När jag väl hittar en bra fiskbok så kommer jag att köpa den ändå för det är bra att ha den i handen och kunna sitta vid akvariumet och kolla.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Jag har sökt om att bli medlem nu.
                  Jag kunnde se dom första bilderna på länken och det var en av dom som stämde på utseendet men jag kunnde inte se vad den hette.

                  När jag väl hittar en bra fiskbok så kommer jag att köpa den ändå för det är bra att ha den i handen och kunna sitta vid akvariumet och kolla.
                  Välkommen som goldis när du nu blir det!

                  jag tycker som du: det är bra att kunna sitta vid akvariet och kolla "på riktigt" i boken istället för att kolla på nätet hela tiden, det blir mer vilsamt på det sättet!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Tog mig en titt på bilderna och texten igen och det stämde att hannen hade större fena än honan.
                    Det verkar som att alla färger heter detsamma min var som sagt silver guldgul och svart
                    Minna hannar är nästan bara svara och guldgula.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av solis
                      Tog mig en titt på bilderna och texten igen och det stämde att hannen hade större fena än honan.
                      Det verkar som att alla färger heter detsamma min var som sagt silver guldgul och svart
                      Minna hannar är nästan bara svara och guldgula.
                      Så är det ofta med akvariefiskar: många olika färgvarianter av samma fiskart.....tyvärr envisas affärerna med att använda så kallade "handlarnamn" istället för latinska/vetenskapliga namn, det förvirrar jättemycket i onödan....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Håller med dig. Kommer ej ihåg vad han sa i affären att den hette men inte var det segelfensmolly iallafall.
                        Ska dit imorgon och köpa medicin och då ska jag fråga igen för skoj skull
                        Han är tyvärr inte så kunnig som han vill verka men han måste ju sälja också
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Jag undrar om de länkarna funkar om solis inte är goldis.....
                          Tog de länkarna för att de inte kräver goldmedlemsskap
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Tack för att du tänkte på mig så att jag skulle kunna se länkarna.
                            Var i en annan djuraffär i dag, och där hette fisken dalmatiner molly presis som du trodde, bra gissat på min beskrivning.
                            Är det någon som har erfarenhet av beteendet innan dom ynglar?
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av solis
                              Tack för att du tänkte på mig så att jag skulle kunna se länkarna.
                              Var i en annan djuraffär i dag, och där hette fisken dalmatiner molly presis som du trodde, bra gissat på min beskrivning.
                              Är det någon som har erfarenhet av beteendet innan dom ynglar?
                              Älskar gissa fisken tävlingar

                              Du kommer lära dig just din fisks beteende inom kort men det vanligaste tecknet brukar vara att de simmar undan och gömmer sig, tex på pumpen eller bland växter. Ibland kliar de magen mot allt några dagar innan det är dags.

                              Lycka till
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...