yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lotta.smile
    • February 2008
    • 20

    yngel?

    Hej!
    Jag undrar om någon har ett tips på någon fredlig fisk som är fin och som får många yngel?

    Tack
  • Sansiken
    • November 2007
    • 47

    #2
    Ett exempel är guppy dom får jätte många yngel jag har kanske fått 18 st varje gång men alla överlever ju inte =( Men guppy är ett bra förslag.
    Kraaamaer från Sannis

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ursprungligen postat av lotta.smile
      Hej!
      Jag undrar om någon har ett tips på någon fredlig fisk som är fin och som får många yngel?

      Tack
      Lättare blir det att svara på om du skriver lite mer om det akvarium du tänkt ha dem

      Hur stort är det?
      Vilka mer fiskar?
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Eftersom du lagt frågan i ungfödarkategorin så är nog ett hett tips Guppy och då speciellt Endlers guppy.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Håller med Ansjo. Endlers Guppy är bra även om de inte får så många yngel som vanlig Guppy. I slutändan lönar det sig ändå eftersom Endlers Guppy oftast inte äter sina yngel medan vanlig Guppy kräver många gömställen/mycket växter för samma antal yngel ska överleva.

          Alla levandefödare är relativt lätta att få yngel av men en del kräver mer utrymme än andra.
          Endlers Guppy är nog den arten som kräver minst men mår såklart bättre om även de får sträcka på sig
          Det man ska tänka på är att ha fler honor än hanar eftersom hanarna kan vara ganska påträngande.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Jag skulle föreslå platy. En ganska tålig fisk samt mycket produktiv
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Om du ska ha den mest produktive levandefödaren är det nog Svärdbärare du borde skaffa De får uppemot 100 yngel/ kull.

              Känns som att det blir många tips

              Hur som helst så kvittar det vilken av de vanligaste levandefödare du väljer för yngel lär det bli ändå

              Här är de vanligaste:
              Guppy
              Endlers Guppy
              Molly (Finns olika sorter men denna artbeskrivningen funkar på alla)
              Segelfens Molly
              Svärdbärare
              Platy
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Bordusius
                • October 2008
                • 108

                #8
                Har för mej att jag läst någonstans att svärdbärare inte är lika produktiva som platy men att dom båda kan para sej med varandra. Vet inte hur avkomman ser ut dock. Har själv en massa platy yngel tillsammans med neontetras och en räka i ett akvarie....o va söta dom e när dom e så smååååååå
                I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                Kommentar

                • XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bordusius
                  Har för mej att jag läst någonstans att svärdbärare inte är lika produktiva som platy men att dom båda kan para sej med varandra. Vet inte hur avkomman ser ut dock. Har själv en massa platy yngel tillsammans med neontetras och en räka i ett akvarie....o va söta dom e när dom e så smååååååå
                  Det stämmer som Nina sa förut att svärdbärare ÄR den mest produktiva levandefödaren av de vi hittills räknat upp.
                  Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Visst får de många yngel, men de är även bland de "värsta" ungfödarna på att käka upp sin avkomma så om de blir flest i längden vete tusan...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...