Trasig guppy!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Trasig guppy!

    min vackra guppyhane trodde jag att jag hade fått sett för sista gången i går. På morgonen var ha inne i pumpen.. suck.. det är en juvelpump med hål på sidan där dom simmar in. såg han inte på hela dagen och i morse dök han upp utan stjärtfena! men simmar ändå och åt när jag matade dom. Kan det bli konsekvenser för han nu? typ svamp eller nått? kan jag förebygga eller bara vänta ut att fenan ska komma tillbaka?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur kunde fisken komma in i pumphuset? Är där ingen pump som är igång?
    Risken finns som du säger att det kan bli svampinfektion om den har fått sår, men jag skulle inte salta i karet innan jag sett det. Isf skulle det vara bättre om du kunde flytta fisken till ett eget karenskar och behandla honom där, och då har du även lite bättre koll.
    Har inte fenroten blivit skadad kommer fenan att växa ut igen, men den kanske inte blir lika fin som tidigare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Hur kunde fisken komma in i pumphuset? Är där ingen pump som är igång?
      Risken finns som du säger att det kan bli svampinfektion om den har fått sår, men jag skulle inte salta i karet innan jag sett det. Isf skulle det vara bättre om du kunde flytta fisken till ett eget karenskar och behandla honom där, och då har du även lite bättre koll.
      Har inte fenroten blivit skadad kommer fenan att växa ut igen, men den kanske inte blir lika fin som tidigare.
      Jag har black molly då har jag även lite salt i karet? eller? Jag har en juvelpump som inte sitter fast i glaset tyvärr, självklart är pumpen igång men det kanske heter filterhus där man lägger alla bitar av filtermatta? tyvärr har jag inga fler akvarium heller..
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Aha. Att ha salt i karet till Black molly kan vara avgörande hur dessa ska klara sig från sjukdomar. Jag vet en del odlare i Sverige som tydligen har väldigt mycket salt i odlinngskaren för att få större kullar samt högre överlevnadsprocent, något som jag ärligt talat inte trodde förekom här.
        Att odlare i Asien och gamla östeuropa gör det är en sak, men det förekommer tyvärr här med och sådana fiskar bör man fortsätta salta karen för.
        Du kan testa sedan när guppyn blivit frisk (om den nu blir det) att minska dosen salt allt eftersom för att till slut inte ha något salt i karet över huvudtaget. Ser du inga sjukdomstecken på mollyna då så är det bra om du kan undvika saltet och bara använda detta i nödfall.

        Om jag vore du skulle jag fundera allvarligt på att sätta fast pumphuset så det inte händer fler olyckor.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          japp.. pumpen ska siliconas fast! just nu har jag gräft ner den i gruset,det blev bättre iallafall. Varför har man inte salt i karen igentligen? När vi köpte mollysarna frågade jag om just salt. Dom hade då salt i alla kar. finns säkert en uppsjö här på zoopet och leta efter varför salt inte är bra....
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            En anledning är om du verkligen skulle behöva salta i karet av någon anledning så behöver du lite högre nivåer än annars.
            En annan anledning, så god som någon, är att växterna inte gillar salt i vattnet, och en av de som protesterar först är Vallisnerian.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              En anledning är om du verkligen skulle behöva salta i karet av någon anledning så behöver du lite högre nivåer än annars.
              En annan anledning, så god som någon, är att växterna inte gillar salt i vattnet, och en av de som protesterar först är Vallisnerian.
              ok! ja.. det har du så rätt i! ska försöka avänja karet med salt!
              Senast redigerad av Hella2; 13 October 2008, 12:11.
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                fy fabian för mina platysar!! dom är och biter i den trasiga stjärtfenan på han! Varför gör dom det? trodde dom var fredliga
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                Arbetssätt...