Sliten guppyhane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wiloboken
    • May 2008
    • 10

    Sliten guppyhane

    Har ett kar med diverse fiskar, bla tre röda guppyhanar. Dessa tre, men särskilt den ena har blivit dåliga på något sätt. Den som mår sämst har tappat färg, och fenorna ser bedrövliga ut. Ryggfenan ser riktigt hopklumpad ut. Den simmar runt i ytan och äter gladeligen när det matas. De andra två hanarna verkar också lite tagna, men mest att stjärtfenorna är lite ojämna i ytterkanten. Alla andra fiskar mår bra. Funderade på om någon åt på dem då jag under en kortare tid matat lite mindre för att de varit lite övermatade. Tycket först att en algätare betedde sig något aggressivt, men vid senare observationer såg jag inget misstänkt. Kan det trots allt vara någon som är aggressiv? Varför är det i så fall bara de röda guppyhanarna som angrips. Har en med gul stjärt också och den mår finfint. Två slöjstjärtar går där också och de är inte heller angripna. De är också så snälla att jag har yngel som överlever i karet. Ett långt och ganska virrigt inlägg, men jag känner mig ganska förbryllad och vågar inte medicinera mot tex fenröta då övriga fiskar mår bra. Har inte heller något kar jag skulle kunna flytta de angripna fiskarna till. Någon som har några konstruktiva, fördomsfria råd tar jag gärna emot dem?

    Tack på förhand.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tror inte det är fenröta men en dos salt skulle nog inte skada. Ser jag något på mina Guppy brukar jag dosera i lite salt.

    Hur länge har du haft de röda? Är de nyinköpta kan det ju vara något de fått med sig från butiken.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Wiloboken
      • May 2008
      • 10

      #3
      De två som mår bäst har jag fått, hemodlade av min svåger, och de var då bara halvvuxna, någon gång i maj. Den andra hanen köpte jag i början av juni. Till saken hör att jag hade en annan likadan hane, som också var sliten. Jag antog att den var utmobbad eftersom ingen annan verkade dålig. Jag hade lite mycket fisk just då tyckte jag och gav bort den och några honor. Han har hämtat sig fint och är piggare än någonsin. Men varför är det bara de röda hanarna? Upprepar mig, jag vet, , men jag tycker att det är ett mysterium.

      Ska prova med salt, men är inte säker på doseringen. Något förslag?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Upp till 1dl salt/100L kan du ha i.

        Var inte heller riktigt säker så jag sökte upp det här i forumet.

        Jag tycker oxå det är skumt att det bara är de röda hanarna men det kan ju vara genetiskt ifall de är släkt med varandra.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Mitt tips är att undvika saltet men satsa på ett gäng nya vattenbyten några dagar i rad istället.
          Mitt råd angående salt är att man ALDRIG skall salta direkt i akvariet, lyft istället upp den sjuka fisken och ge den ett saltbad separat under någon timme, detta kan med fördel upprepas några gånger.

          Jag skulle gissa, eftersom den är köpt, att den passerat "bästföredatum". En del fiskar blir sjuka/klena före de andra vid överbefolkning(stress), hur stort akvarium har du och hur mycket fisk, vilken teknisk utrustning har du?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Wiloboken
            • May 2008
            • 10

            #6
            Akvariet är på ca 112 liter, och är numera befolkat med 12 guppy, 14 cardinaltetra, 3 black molly och en halvvuxen avkomma av dessa, 2 slöjstjärtar (inköpta med novisens facination av deras vackar utseende) tre små ancistrus och 3 siamesiska algätare. Köpte in cardinalerna och siameserna senast, med akvariehandlarens välsignelse. Siamerserna då jag hade börjat ana lite algproblem, cardinalerna för att de är vackra. Diskuterade inköpen noga med honom, då han själv har stora erfarenheter av akvarier privat liksom i jobbet.

            I akvariet finns en grottliknande bakgrund som täcker tre sidor av karet och gott om växter att gömma sig i. Ett aquael unifilter 750 håller igång vattnet och lagom stor dopvärmare har också nyligen inhandlats. Undrar ändå lite om inte de nyinköpta fiskarna kan ha med saken att göra då problemen uppstod efter att de kommit i karet. Siameserna har verkat väldigt bråkiga på sista tiden sedan jag börjat mata lite mindre för att hålla vattenkvaliteten stabil. Tror att det särskilt är en då de alltid hållit sig uppdelade, två tillsammans och en ensam, men att skilja dem åt är i princip omöjligt. En ren nyfikenhetsfråga - när de bråkar runt så verkar de tappa färgen, alltså att den svarta randen på sidan liksom suddas ut. Efter en halv minut eller så kommer den tillbaka efter att de skiljts åt. Varför?

            Från en som har svårt att vara kortfattad.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Låter som att du har lite mycket fisk kan jag tycka. Håller du koll på värdena?
              Med för mycket fisk blir det lätt dålig kvalité på vattnet och Slöjstjärtar skitar ner väldigt mycket.
              Var noga med vattenbytena iaf.

              Jag lärde mig här om dagen att det har med dominans att göra när Siameser bleknar så. Många andra arter blir mer färggranna när de vill dominera medan Siameser gör tvärt om, bleknar.

              Har aldrig märkt det betéendet på våra 5 Siameser men däremot bleknar våra när de är stressade. Och våra är väldigt lättstressade (har lite för lite växter).
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Jag tror slöjstjärtarna kan vara problemet, de kanske ser de röda fenorna som något gott och nafsar på dem av den anledningen, de kan dessutom vara rätt ihärdiga så då är det inte att undra på att just dessa guppyhanar ser lite tagna ut.

                Jag tycker du skall lämna tillbaka slöjstjärtarna eller skaffa ett separat akvarium "bara" till dem, där kan sedan t.ex. siamensisarna få flytta in när de blir för stora för ditt 112 liters/eller när de gjort vad de skall (ätit upp algerna alltså).
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...