Platys simmar mot glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Exworks
    • September 2008
    • 55

    #16
    Min hane måste vara den mest impotenta jag sett. Har enbart sett ett enda försök att lägra en hona. Han är helt uppe i sitt försök att tränga sig igenom glasrutan. Dock så har jag sett två yngel varav ett har klarat sig till vuxen storlek. Men play kan ju som alla vet föda yngel långt efter de blivit lägrade. Så antagligen har min hane ingenting med saken att göra tyvärr...

    Kommentar

    • Spiksoppa
      • September 2008
      • 62

      #17
      okej, vad tråkigt, men ändå rätt komiskt. Men iaf nåt yngel! jag har sett ett yngel i mitt akvarium, men är också i stort sett 100% säker på att han inte har nåt med det att göra. Menmen... Vi får väl ta och vrida nacken av våra fiskar snart om inget händer.... Eller inte..

      såhär ser i alla fall akvariet ut, om nån kan se nån anledning till deras beteende?

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Bordusius
        Är det verkligen bara tajming när fiskarna börjar föda så fort man flyttar dom till ett annat akvarie? Jag gjorde samma sak med mina platy honor så att dom fick lugn o ro från dom andra fiskarna och två gånger så har det börjat födas nästan direkt efter att dom flyttats. Kan det vara så att när dom blir ensamma och "ostörda" så går födandet igång på allvar?
        Inte bara, de måste ju vara någotsånär i "fas" med att de SKALL föda också, annars skulle inte ynglen födas fullt utvecklade...för det antar jag att de var?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av Exworks
          Min hane måste vara den mest impotenta jag sett. Har enbart sett ett enda försök att lägra en hona. Han är helt uppe i sitt försök att tränga sig igenom glasrutan. Dock så har jag sett två yngel varav ett har klarat sig till vuxen storlek. Men play kan ju som alla vet föda yngel långt efter de blivit lägrade. Så antagligen har min hane ingenting med saken att göra tyvärr...
          "Lägra" var ett nytt uttryck i samband med levandefödare, brukar väl mest användas i samband med däggdjur annars, men jag förstår vad du menar. Men din hane kan mycket väl vara far till ynglen ändå, för jag antar att du inte har tid att sitta där 24/7 (dygnet runt hela veckan) eller? han kanske är mer "pilsk" andra tider på dygnet.....och är han ensam hane i akvariet så har han ju ingen annan hane att hävda sig emot. Det blir lite lugnare då.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Exworks
            • September 2008
            • 55

            #20
            Lägra var det bästa neutrala ordet jag kom på. Nä, jag sitter självfallet inte vid akvariumet hela tiden, men jag tycker han beteer sig likadant hela tiden, även när man kommer hem sent på kvällarna. Taggad på att köpa en ny hane och se om han har mer krut i pistolen.

            Kommentar

            • joakim.anderberg

              #21
              Mina platy har samma symptom, de simmar upp och ner längs med sidorutorna. Inte hela tiden men tillräckligt för att man ska börja undra vad de pysslar med.
              Har flera gånger sett en hona som börjat göra så här sen följer hanen efter och gör likadant samtidigt som han följer efter henne.

              Mystiskt

              Kommentar

              Arbetssätt...