Äter sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    Äter sand

    Jag har en guppy som under flera dagar haft konstig avföring. Det är som tunna trådar med stora klumpar på jämna mellanrum. Idag tittade jag lite närmare och tyckte det såg ut som gruskorn. Lite senare fick jag det bekräftat. Fisken äter av bottengruset! Är det någon som har en lika knäpp guppy eller vet varför gör den så? Jag matar tillräckligt tycker jag (mest flingor) men kanske den anser sig ha brist på något näringsämne. Eller kan det helt enkelt vara så att den vill åt algerna som växer på gruset och får i sig stenarna av misstag? Den lyckas uppenbarligen få ut gruset igen (max 1,2mm stora) och och verkar inte må dåligt.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #2
    mata lite oftare så kanske den blir mätt och inte behöver äta grus.. hehe nejdå bara skoja, men den kanske bara är knäpp
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Guppys brukar väl leta efter mat i gruset, och tar då lite in i munnen för att sen spotta ut det.

      Är avföringen vit och klumpig? Det kan vara ett tecken på tarmflagellater eller någon inre parasit. Vit avföring visar att fisken är dålig i magen.

      Kommentar

      • Sara1111
        • April 2007
        • 202

        #4
        Tror att du har rätt i att dom letar mat i gruset, men problemet är bara att juste den här fisken inte alltid spottar ut gruset igen. Har studerat den under dagen och avföringen är normal. När den inte bajsar sten vill säga...
        Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Sara1111
          Tror att du har rätt i att dom letar mat i gruset, men problemet är bara att juste den här fisken inte alltid spottar ut gruset igen. Har studerat den under dagen och avföringen är normal. När den inte bajsar sten vill säga...
          Jag tror också att den kanske är ute efter alger, skaffa någon mat med högt grönfoderinnehåll, foder avsedda för t.ex. Tanganyika och Malawiciklider funkar bra även för levandefödare. Något frysfoder skadar inte heller att komplettera med, dafnier t.ex. är bra även för yngel men de vuxna äter det gärna med.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...