Glupsk Molly som tagit en för stor bit???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Glupsk Molly som tagit en för stor bit???

    Hej, jag röjde bland mina växter häromdagen och nu ser jag att en ung mollyhane står lite lodrätt vid ytan med vad som ser ut som en växtstjälk stickande ur munnen.
    Har han en matbit som han inte kan svälja??? Vad gör jag???

    När jag passerade karet tidigare em såg jag att en molly stod och hoppade mot hörnan så jag trodde att den hade hittat något men det är möjligt att mollyhanen hade problemet redan då. Tacksam för råd och tankar..
    Ha dé bäst... Tina
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ähh... En bra kvinna reder sig själv.. Ni är ju helt hopplöst slöa därute.. Man får ju hybris när man går här och väntar på svar..

    Jag fiskade upp den lille herren, tog en pincett, egagerade karln att hålla upp ljusrampen och lysa upp min tillvaro.. Tog lilla firren försiktigt i handen, fortfarande kvar i vattnet. Den lilla sötnosen var lite orolig först och låg sedan så stilla och fint.. Sen fick jag ett riktigt bra grepp om den där stjälkbiten och håller stilla tag i den. Lilla herrn börjar att kämpa och sprattla och ut kommer mera... och mera... och mera stjälk.. tillsist har jag lyckats att få ut 1 cm styv växtstjälk ur min 3 cm stora fisk..
    T om min annars så oengagerade karl tjoade och skuttade inför fenomenet.. Nu simmar fisken och är glad igen.. Hoppas allt gick bra i strupen och magen..
    Vilken grej!!! Men ni är ju helt hopplösa... Vad ska man med er slöfockar till egentligen???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Heimlish manöver, Katharina

      Nä, usch.. Detta låter ju jobbigt. Kan du inte plocka upp den och med pinsett försiktigt plocka ut stjälken

      Låter kanske lite brutalt men... Som du skrev. Vad ska du göra??
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Sådär ja... Jag svarade faktiskt innan jag såg ditt inlägg
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Nattade barn och var i tvättstugan när du skrev första inlägget ju ... Ingen slöfock här iaf
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Nattade barn och var i tvättstugan när du skrev första inlägget ju ... Ingen slöfock här iaf
            Ja, det är tur att du finns därute..
            Jag bytte vatten och planterade nya växter medan jag såg på Idol och svenska serien om fågelinfluensan. Shit, va läskigt...

            Nej, den lille mannen verkar faktiskt lite tagen ändå... Jag tycker att han är lite skabbig i färgen, simmar aningen snett och onormal avföring.. Vi får se hur det går för honom... Den andra stackars killen blir ju ensam med 3 brudar annars.. Kan ju slita ut vilken karl som helst..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Ja, det är tur att du finns därute..
              Jag bytte vatten och planterade nya växter medan jag såg på Idol och svenska serien om fågelinfluensan. Shit, va läskigt...

              Nej, den lille mannen verkar faktiskt lite tagen ändå... Jag tycker att han är lite skabbig i färgen, simmar aningen snett och onormal avföring.. Vi får se hur det går för honom... Den andra stackars killen blir ju ensam med 3 brudar annars.. Kan ju slita ut vilken karl som helst..
              Eller så njuter den andra stackars killen i fulla drag av brudsällskapet

              Hoppas det ordnar sig dock.. Låter ju inte så lovande
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • blopp
                • June 2005
                • 121

                #8
                En fiskkirurg, inte illa. Hoppas han klarar sig!
                /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Grattis till lyckad livräddning....för jag antar att han överlevde?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Jag märkte en sån sak på en av mina dvärgklogrodor... En lång vit sak stack ut ur munnen, så jag tog upp grodan och drog ut den, men den var över 1 cm... Usch. Visade sig vara en del av slöjan på en av slöjstjärtarna, men den var lite hård. Grodan har i alla fall återhämtat sig utan problmen. Tack och lov. Hoppas det går bra för din fisk, håll oss uppdaterade.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linapina
                      Jag märkte en sån sak på en av mina dvärgklogrodor... En lång vit sak stack ut ur munnen, så jag tog upp grodan och drog ut den, men den var över 1 cm... Usch. Visade sig vara en del av slöjan på en av slöjstjärtarna, men den var lite hård. Grodan har i alla fall återhämtat sig utan problmen. Tack och lov. Hoppas det går bra för din fisk, håll oss uppdaterade.
                      Fenor innehåller mycket protein......
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Linapina
                        • July 2008
                        • 595

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Fenor innehåller mycket protein......
                        Förutsatt att de får i sig det ja... Han hade svalt lite mer än han klarade av, därför tog jag bort det.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Linapina
                          Förutsatt att de får i sig det ja... Han hade svalt lite mer än han klarade av, därför tog jag bort det.
                          Det var nog bra att du gjorde det, men det var antagligen därför han hade varit på fenorna från början.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Grattis till lyckad livräddning....för jag antar att han överlevde?
                            Näää... Faktum är att han strök med till sist.. Han var seg och kämpade men något hade nog gått sönder i magen. tror jag.. Det kanske hade gått bättre om jag hade fått situationen klart för mig tidigare, jag såg honom ju på förmiddagen och trodde att han ville åt någon matbit vid vattenytan i hörnet..
                            Men resten av gänget har klarat sig bra iaf...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Tråkigt, men det är ju så´nt som händer tyvärr.....bra att de andra lever och har hälsan!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...