Stora funderingar angående yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaninjossan
    • September 2008
    • 70

    #16
    Ville bara säga att samma hona som födde 2 st yngel för några dagar sedan, födde igår igen, 13 st yngel blev det

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av kaninjossan
      Ville bara säga att samma hona som födde 2 st yngel för några dagar sedan, födde igår igen, 13 st yngel blev det
      Grattis

      Det var som f*n.. Har aldrig hört om en så utdragen fiskförlossning
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • kaninjossan
        • September 2008
        • 70

        #18
        Ne, inte jag heller, men attans så roligt Funderar nästan på att skaffa mig en större akvarium, behövs väl snart, hehe

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av kaninjossan
          Ne, inte jag heller, men attans så roligt Funderar nästan på att skaffa mig en större akvarium, behövs väl snart, hehe
          Alltid bra med större akvarium
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • kaninjossan
            • September 2008
            • 70

            #20
            En till funderare...en av mina platys verkar lite rund om magen...
            Hon är inte rund som en boll, men hennes buk är "större" än dom andra platysarna...svårt att förklara, men som sagt inte rund, men större, typ mer "hängmage", eller hur man ska säga
            Kan hon bära på yngel tro, kan det vara så att hennes mage kommer att bli mer rund då hon går längre in i dräktigheten?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #21
              Ursprungligen postat av kaninjossan
              En till funderare...en av mina platys verkar lite rund om magen...
              Hon är inte rund som en boll, men hennes buk är "större" än dom andra platysarna...svårt att förklara, men som sagt inte rund, men större, typ mer "hängmage", eller hur man ska säga
              Kan hon bära på yngel tro, kan det vara så att hennes mage kommer att bli mer rund då hon går längre in i dräktigheten?
              Mest troligt bär hon på yngel. Med en hane i samma akvarium kommer hon bära på yngel hela tiden

              Om ett par veckor är säkert hon oxå smällfet
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • kaninjossan
                • September 2008
                • 70

                #22
                Ursprungligen postat av Nina82
                Mest troligt bär hon på yngel. Med en hane i samma akvarium kommer hon bära på yngel hela tiden

                Om ett par veckor är säkert hon oxå smällfet

                hehe, kul
                Hur är det när det gäller olika färger på platysarna?, jag har 7 st varav alla har olika färger, spelar det någon roll när det gäller befruktningen?, dom går väl inte direkt på utseeande

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #23
                  Ursprungligen postat av kaninjossan
                  hehe, kul
                  Hur är det när det gäller olika färger på platysarna?, jag har 7 st varav alla har olika färger, spelar det någon roll när det gäller befruktningen?, dom går väl inte direkt på utseeande
                  Platy som Platy. Färger finns det många, och de kommer knappast bry sig
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • kaninjossan
                    • September 2008
                    • 70

                    #24
                    Några frågor till

                    Har inköpt 3 st guppy för 3 dagar sedan, 2 honor och 1 hane, har dom också "förrådsbefruktning"?. För jag tycker att den ena honan är ganska så rund om magen, och mörk i buken + att det är som små små svarta prickar.
                    Men i djuraffären så hade dom honorna och hanarna åtskilda. Så om dom inte har förrådsbefruktning så kan hon inte vara så långt gången och därav så borde det inte synas än, att hon bär på yngel.

                    Och den där vita "pricken" som kan synas innan dom får sina yngel, jag tycker att alla mina platys har den + att dom är lite runda om magen

                    Alla är vi nybörjare någon gång, och det är jag

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #25
                      Guppy har oxå förrådsbefruktning precis som Platy och dina Guppyhonor är säkert befruktade. De små svarta prickarna du ser är mest troligt ynglens ögon

                      Den vita "pricken" kommer svullna upp mer och mer och tillslut putar den ut en aning. Då brukar det inte dröja länge.
                      Du kommer lära dig se när det är dags
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • kaninjossan
                        • September 2008
                        • 70

                        #26
                        Är det lätt att se skillnad på platy, guppy och mollyyngel?

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Jag har inte ägt varken Platy eller Molly men av vad jag sett så är Platy och Molly mer lika varandra och något mer kraftiga eller vad man ska kalla det .. Guppyyngel är mer långsmala och bleka.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • kaninjossan
                            • September 2008
                            • 70

                            #28
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Jag har inte ägt varken Platy eller Molly men av vad jag sett så är Platy och Molly mer lika varandra och något mer kraftiga eller vad man ska kalla det .. Guppyyngel är mer långsmala och bleka.
                            Ah, då vet jag, tackar tackar för alla svar.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av kaninjossan
                              En till funderare...en av mina platys verkar lite rund om magen...
                              Hon är inte rund som en boll, men hennes buk är "större" än dom andra platysarna...svårt att förklara, men som sagt inte rund, men större, typ mer "hängmage", eller hur man ska säga
                              Kan hon bära på yngel tro, kan det vara så att hennes mage kommer att bli mer rund då hon går längre in i dräktigheten?
                              Ja precis så är det. Läs mera om svärdbärare och platy här:
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Jag har inte ägt varken Platy eller Molly men av vad jag sett så är Platy och Molly mer lika varandra och något mer kraftiga eller vad man ska kalla det .. Guppyyngel är mer långsmala och bleka.
                                Platyynglen är mindre än Mollyynglen när de föds....vilken färg guppyynglen har beror också på vilken färg föräldrarna har....

                                Läs mer om guppy här:
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...