Molly som sjuknar in och dör utan att kunna ställa diagnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #16
    Ursprungligen postat av rick
    Mollysar KRÄVER salt i vattnet. Har du det i ditt kar?
    Vet inte om detta stämmer, jag har haft molly ett antal gånger och har ALDRIG haft salt i akvariet. Och dom har mått jätte bra och blivit mycket gammla. Så KRÄVER är inte rätt ord enligt mig.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Martin85
      Jag har 2 mindre rötter i karet och båda är beg och legat i akvarium några år, jag har haft dem i detta kar i över ett år. Det är väl också så länge som karet vart orört gällande nya saker.

      Visar ingen nitrit och ph på strax över 7 (7,2-7,4) och vattenhårdhet på 4-5
      Ta upp rötterna ur vattnet och lukta på dem. Om de ligger för djupt i gruset kan de börja ruttna men då känner du det på en gång.
      Det är inte nitrit som är risk för höga halter i ett inkört kar utan nitrat.. det är omvandlad nitrit och ofarligt om det inte är för höga halter. Jag tror att du har fått lite höga halter i ditt kar...
      Med ditt ph finns det inte någon större risk för farliga amoniakvärden om jag nu minns rätt... Ansjo??? Kemi är inte min starka sida, jag går på instinkt..

      Mitt råd till dig är att dammsuga hela akvariebotten, 1/4 per vecka. Flytta undan all inredning utom växter som du bara tar tag i hela rotklumpen och ruckar försiktigt på så den får lite syre utan att bli skadad. Gör rent filtret före dammsugningen och låt sedan pumpen rena vattnet från smutsen du rört upp. På det viset tar du inte bort för mycket nyttobakterier på en gång.

      Men mitt tips är mygglarver och cyklops samt storstädning. Mollys skiter mycket...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Jag är ingen stjärna på vattenkemi heller, men det är inte så stor risk för amoniak i det karet som du skriver Katharina.
        Visst kan det vara höga halter av nitrat, men de behöver komma upp så väldigt högt innan fisken mår dåligt av det, jag hade över 200 i mitt 960 och den enda förändringen var att jag hade stora problem med cyano.
        Det är ett klokt råd som du fick med att slamsuga botten och sköta vattenbytena, och händer det inget märkvärdigt med fiskarna på ett par veckor kan du flytta dem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av smegga
          Vet inte om detta stämmer, jag har haft molly ett antal gånger och har ALDRIG haft salt i akvariet. Och dom har mått jätte bra och blivit mycket gammla. Så KRÄVER är inte rätt ord enligt mig.
          Instämmer!
          Salt skall bara användas som en "medicinering" utanför akvariet, i ett separat kärl. Att salta hela akvariet behövs för det mesta inte.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Jag tycker det låter som att de kan ha dött av stress på grund av överbefolkning. Då KAN liknande saker inträffa.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Martin85
              • February 2008
              • 465

              #21
              Mycket märkligt. Har verkligen studerat fiskarna noga och inte sett något förrän nu. Eller det var igårkväll när jag släckte som jag kollade och såg då en molly med lite antydan till grumligt öga. I dag när jag tände så var det lite värre

              Låter väldigt konstigt om det är någon svampsjukdom som härjat om det visar sig ytligt först nu.

              Har satt igång en behandling mot svamp nu.

              Skulle det kunna vara något annat som ser ut som svamp på ögat?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Med diskus kan de ibland få grumliga ögon av pH svängningar och det mot det surare hållet om det går för snabbt, men jag är tveksam att det är så i ditt fall.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #23
                  Ser fenorna ihopklibbade ut? I så fall låter det som Costia.

                  En annan sak du ska titta efter är om gälarna är onormalt mycket uppspärrade då kan den vara gälparasiter.

                  Kommentar

                  • squamata
                    • September 2006
                    • 144

                    #24
                    Salt används i stora mängder som desinfektionsmedel inför nyankomst av inköpta fiskar i akvariebutiker. Mollys speciellt odlas i väldigt salta och varma basänger och behöver därför salt i akvarium också. Finns fler fördelar med saltet. Alghämmande och Det gör att fiskarna får ytligare blodkärl och lättare tar upp nyttigheter i vattnet.
                    Det gör dem motståndkraftigare mot svamp o röt sjukdommar, vita prick på blackmollys kurerade man förr med ektozonsalt. Har även kurerat olika typer av ögonsjukdommar och gråa ögon, med just salt.
                    Guppys, platys och andra levandefödare e väldigt tolleranta mot salt i vattnet och kan gå i så gott som saltvatten.
                    Ända nackdelen är om man har pansarmalar eller fiskarutan fjäll tex kuhlii-ålar.
                    Dessa ör väldigt känsliga mot salt. Men ett par matskedar per 100 L är ingenting !!!
                    Tro mej. Jag har kört mer än så i över 60 kar var vecka.
                    Lycka till !!!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Ursprungligen postat av squamata
                      Salt används i stora mängder som desinfektionsmedel inför nyankomst av inköpta fiskar i akvariebutiker.
                      Det är nog väldigt olika, ingen affär jag vet gör detta löpande, utan de använder salt bara vid nödfall.
                      Mollys speciellt odlas i väldigt salta och varma basänger och behöver därför salt i akvarium också.
                      Inte i norra Europa, men däremot i Asien och gamla östeuropa förekommer detta ganska ofta.
                      Ända nackdelen är om man har pansarmalar eller fiskarutan fjäll tex kuhlii-ålar.
                      Dessa ör väldigt känsliga mot salt.
                      Att pansarmalar inte tål salt är en lite av en myt: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • J Stefan J
                        • July 2006
                        • 74

                        #26
                        Ursprungligen postat av Martin85
                        Tjoho.

                        Detta gäller ett av mina 60Liters som jag har molly i. Det är dalmatiner och korsningar av okända samt limia eller vad de kallas går också i karet.

                        Iaf så hade jag svampsjukdom tidigare i somras vilket jag tidigt medicinerade mot och fick angreppen att gå tillbaka och inga fiskar dog.
                        Dock har någon fullvuxen fisk en prick på bakfenan men det kan ju inte vara skadligt då det gått 3 månader sedan de fick svamp, snarare ett ärr sen då.

                        Nu är det dags igen, dock har de inga symptom som jag kan se mer än beteendet. De har inga angrepp eller skador synliga.

                        Det börjar med att de blir lite slöa, ligger vid ytan och slöar.
                        Sen börjar de tappa kontrollen helt och simmar inte rakt och rätt snart så kan de ligga på sidan på botten.
                        Petar man till eller knackar på glaset så simmar de för fullt i några sekunder tills de får slagsida och driver handlöst runt i akvariumet.
                        De "flämtar" även , väldigt tungt för dem att andas.

                        Det handlar nu om 7-8 fiskar som gått åt under 2 veckors tid och jag vet inte vad jag ska behandla mot när jag inte ser vad de lider av.

                        Det enda jag kan göra är att hålla bra vattenkvalité och avlägsna döda fiskar. Jag har även slutat helt med PMDD och har en liten fundering ifall gödningen skulle vara negativt för fiskarna.

                        Annars har jag inte gjort något med karet, inga nya växter eller dyl under tiden som skulle kunna vara orsaken.

                        Skulle vara tacksam om ni har tips eller råd hur jag ska forstätta sköta mina sjuklingar.

                        Jag har för avsikt att flytta dem till ett annat akvarium men vågar inte göra något innan jag vet vad som är fel.

                        mvh / Martin
                        60l låter i somi det minsta laget men det ska gå. Även om man har ett litet akvarium är cirkulationen med ett innerfilter a & o.
                        Sedan måste man göra rent bottengruset genom att röra runt det & suga bort med slang väldigt ofta. Just därför rekomenderar jag större akvarium för de flesta.

                        Kommentar

                        • Martin85
                          • February 2008
                          • 465

                          #27
                          Nu har jag iaf flyttat fiskarna. Efter svampmedicineringen i 3 dagar så flyttade jag dem till ett annat kar. Gjorde en nystart i karet eftersom jag ville byta till en annan sorts grus. Vattnade ur växterna i hink med många vattenbyten under tiden, nytt grus som sagt och alla grejor sanerades

                          Innerfiltret rengjordes rejält och jag kokade ur filterpatronerna, satte tillbaka dem och körde pumpen i en hink med vatten där jag hade pressat ut massa gojs ifrån räkkaret. Det fick gå ett tag och sen tillbaka i det nystartade karet som jag nu håller på köra in till ett räkkar det också. Ett litet stim med galaxyrasboror får hålla dem sällskap. Inom kort ska jag tillföra lite mer räkor.

                          De flyttade fiskarna verkar livligare än förr och det grumliga på ögat gick tillbaka efter medicineringen.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Skönt att det löste sig till slut.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #29
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Skönt att det löste sig till slut.
                              Instämmer, rapportera om problemen kommer tillbaka......
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...