Molly som sjuknar in och dör utan att kunna ställa diagnos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Molly som sjuknar in och dör utan att kunna ställa diagnos

    Tjoho.

    Detta gäller ett av mina 60Liters som jag har molly i. Det är dalmatiner och korsningar av okända samt limia eller vad de kallas går också i karet.

    Iaf så hade jag svampsjukdom tidigare i somras vilket jag tidigt medicinerade mot och fick angreppen att gå tillbaka och inga fiskar dog.
    Dock har någon fullvuxen fisk en prick på bakfenan men det kan ju inte vara skadligt då det gått 3 månader sedan de fick svamp, snarare ett ärr sen då.

    Nu är det dags igen, dock har de inga symptom som jag kan se mer än beteendet. De har inga angrepp eller skador synliga.

    Det börjar med att de blir lite slöa, ligger vid ytan och slöar.
    Sen börjar de tappa kontrollen helt och simmar inte rakt och rätt snart så kan de ligga på sidan på botten.
    Petar man till eller knackar på glaset så simmar de för fullt i några sekunder tills de får slagsida och driver handlöst runt i akvariumet.
    De "flämtar" även , väldigt tungt för dem att andas.

    Det handlar nu om 7-8 fiskar som gått åt under 2 veckors tid och jag vet inte vad jag ska behandla mot när jag inte ser vad de lider av.

    Det enda jag kan göra är att hålla bra vattenkvalité och avlägsna döda fiskar. Jag har även slutat helt med PMDD och har en liten fundering ifall gödningen skulle vara negativt för fiskarna.

    Annars har jag inte gjort något med karet, inga nya växter eller dyl under tiden som skulle kunna vara orsaken.

    Skulle vara tacksam om ni har tips eller råd hur jag ska forstätta sköta mina sjuklingar.

    Jag har för avsikt att flytta dem till ett annat akvarium men vågar inte göra något innan jag vet vad som är fel.

    mvh / Martin

  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Har du testat vattnet?
    När du medicinerar ett kar så finns risken att det slår ut alla vänliga bakterier med. Så det måste du tillsätta efter du har medicinerat. Kan vara nitrit.

    Enklare sjukdomar brukar man annars kunna behandla med salt, har du provat det?

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Mollysar KRÄVER salt i vattnet. Har du det i ditt kar?
      / Rickard

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Tackar för svaren.

        Jag har kollat värdena i vattnet och nitrit finns det inte. Jag tillsätter salt vid vattenbyten men jag kanske är för snål på det.

        Ska göra ett byte till nu och salta på lite

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nja, ta det lite lugnt med saltet i vattnet.
          Är fisken odlad i Asien eller gamla östeuropa så är det tyvärr ibland nödvändigt att fortsätta med detta, men är den tex svenskodlad så är den det oftast i saltfritt vatten.
          Hur mycket fisk har du i karet?
          Är det samma ålder på fisken som dör?
          Vad har du för temp i karet?
          Vad är det mer för fisk i det?
          Vad matar du med och hur mycket?
          Vattenbyte?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nja, ta det lite lugnt med saltet i vattnet.
            Är fisken odlad i Asien eller gamla östeuropa så är det tyvärr ibland nödvändigt att fortsätta med detta, men är den tex svenskodlad så är den det oftast i saltfritt vatten.
            Hur mycket fisk har du i karet?
            Är det samma ålder på fisken som dör?
            Vad har du för temp i karet?
            Vad är det mer för fisk i det?
            Vad matar du med och hur mycket?
            Vattenbyte?
            Det är nog ca 20-25 fiskar totalt, 10 vuxna och resten är mindre. Det har vart mest vuxna men även någon mindre som gått åt.

            Håller ca 26c

            Jag matar med flingfoder, varierar med olika sorter och någon gång kan det bli frystorkat. Algtabletter till bottenfolket 2-3 ggr veckan

            Matar en gång om dagen och det äts upp på 2 minuter

            Gör vattenbyten på 40% var 14-20 dag ca.

            Övrigt i karet är en segelfenspleco, 2 ålar och några räkor som mumsar växter.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag säger det direkt så slipper du höra det fler gånger, din mal kommer att bli alldeles för stor för ditt 60 liters kar, och du bör försöka få den till ett större kar, sedan om du har ett själv eller känner någon som har ett, är upp till dig. Sean var det tidigare kanske lite för mycket invånare i karet, och det första jag skulle gjort är lite mindre vattenbyte lite oftare istället, ca 30% var vecka.
              Det låter lite skumt som du har råkat ut för, när Mollyna börjar bli dåliga hur beter de sig då?
              Äter de dåligt, simmar de med hela kroppen lite svajigt, ligger de och vilar på botten eller liknande, har de ihopklibbade fenor?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag säger det direkt så slipper du höra det fler gånger, din mal kommer att bli alldeles för stor för ditt 60 liters kar, och du bör försöka få den till ett större kar, sedan om du har ett själv eller känner någon som har ett, är upp till dig. Sean var det tidigare kanske lite för mycket invånare i karet, och det första jag skulle gjort är lite mindre vattenbyte lite oftare istället, ca 30% var vecka.
                Det låter lite skumt som du har råkat ut för, när Mollyna börjar bli dåliga hur beter de sig då?
                Äter de dåligt, simmar de med hela kroppen lite svajigt, ligger de och vilar på botten eller liknande, har de ihopklibbade fenor?
                Japp, min mal kommer bli för stor Den kommer få större kar allt eftersom den växer, jag lovar

                När de mollyna sjuknar in så rör de sig väldigt långsamt, nästan som de vore alkoholpåverkade. Rör sig mest vid ytan mot hörnen dagtid.
                När belysningen tänds så ligger alla på botten och är väldigt sega att ta sig upp, det är minst en timme innan det blivit lite fart på dem.

                Om man knackar på glaset eller när man matar dem så verkar de friska för stunden med rätt god aptit.

                Fenor och i övrigt ser bra ut även de som precis dött har inga angrepp eller synligheter av sjukdom.

                mhv / M

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #9
                  Gjorde ett vattenbyte på 30-40% igår och tillsatte nästan en matsked salt men det hade bara negativ inverkan och plockade precis upp 5 döda. 1 stor och resten var nog 2-3månader gamla.

                  Vad gör jag för fel?!

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Jag kanske missade det och orkar inte läsa om hela tråden men visst har du testat nitrat??!!

                    Jag lever i tron att Molly är känsligare för fel kost än någon annan av de vanliga levandefödarna.
                    Jag skulle ge dem sqasch och frystmat, jag tycker bäst om Cyklops för det flyter omkring istället för att bara skräpa ner men det är lite i minsta laget för de stora Mollysarna så kanske kan du bryta en bit mygglarver också....
                    Sqaschen sätter du på en gaffel med piggarna neråt som du säkert vet redan...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Martin85
                      När de mollyna sjuknar in så rör de sig väldigt långsamt, nästan som de vore alkoholpåverkade. Rör sig mest vid ytan mot hörnen dagtid.
                      När belysningen tänds så ligger alla på botten och är väldigt sega att ta sig upp, det är minst en timme innan det blivit lite fart på dem.

                      Om man knackar på glaset eller när man matar dem så verkar de friska för stunden med rätt god aptit.

                      Fenor och i övrigt ser bra ut även de som precis dött har inga angrepp eller synligheter av sjukdom.

                      mhv / M
                      Detta finns risk att man går bet på, kan du ta med ett vattenprov till affären för att kolla dina värden?
                      Har du någon rot i karet, eller något annat som är nytt?
                      Inte silikonat om det?
                      Vad gör du dina vattentester med?
                      pH?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Martin85
                        • February 2008
                        • 465

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Detta finns risk att man går bet på, kan du ta med ett vattenprov till affären för att kolla dina värden?
                        Har du någon rot i karet, eller något annat som är nytt?
                        Inte silikonat om det?
                        Vad gör du dina vattentester med?
                        pH?
                        Jag har 2 mindre rötter i karet och båda är beg och legat i akvarium några år, jag har haft dem i detta kar i över ett år. Det är väl också så länge som karet vart orört gällande nya saker. Växterna växer bra så dem får man hålla efter och jag har aldrig behövt inplantera nya i karet under tiden.

                        Så jag tror inte det kan vara inredning eller tekniken som är fel.

                        Icke limmat om karet utan det är i bra skick och kanske 3år ?!

                        Jag har fräscha vattentester, dropptester från både Tetra och JBL (eller vad det heter)

                        Visar ingen nitrit och ph på strax över 7 (7,2-7,4) och vattenhårdhet på 4-5

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Tyvärr kan jag personligen inte förstå varför fiskarna dött för dig som de gjort. Kanske är det tillfälligt, enahanda mat, kanske var karet lite överbefolkat eller så är det något ämne i karet som gjort detta med fiskarna.
                          Någon direkt känd sjukdom tror jag inte då fiskar inte brukar bete sig på det viset och det enda rådet jag kan ge dig är att fortsätta på den inslagna vägen med bra vattenkvalité så kommer det förhoppningsvis att ge med sig.
                          Du kan även börja med PMDD igen då detta inte har något med fiskarnas död att göra.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Martin85
                            • February 2008
                            • 465

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Tyvärr kan jag personligen inte förstå varför fiskarna dött för dig som de gjort. Kanske är det tillfälligt, enahanda mat, kanske var karet lite överbefolkat eller så är det något ämne i karet som gjort detta med fiskarna.
                            Någon direkt känd sjukdom tror jag inte då fiskar inte brukar bete sig på det viset och det enda rådet jag kan ge dig är att fortsätta på den inslagna vägen med bra vattenkvalité så kommer det förhoppningsvis att ge med sig.
                            Du kan även börja med PMDD igen då detta inte har något med fiskarnas död att göra.
                            Ok. Det är nog det enda att göra. Men frågan är om man vågar flytta över dem till ett annat inkört akvarium.

                            Detta karet vill jag gärna bli av med och ställa på annat ställe för att starta upp med räkor. Har plats för fiskarna i ett annat större inkört kar med sällskapsfiskar. Guppy mm.

                            Avvaktar lite men så längen de inte verkar ha sjukdom så borde det inte smitta.

                            Tack så länge

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Jag kanske missade det och orkar inte läsa om hela tråden men visst har du testat nitrat??!!

                              Jag lever i tron att Molly är känsligare för fel kost än någon annan av de vanliga levandefödarna.
                              Jag skulle ge dem sqasch och frystmat, jag tycker bäst om Cyklops för det flyter omkring istället för att bara skräpa ner men det är lite i minsta laget för de stora Mollysarna så kanske kan du bryta en bit mygglarver också....
                              Sqaschen sätter du på en gaffel med piggarna neråt som du säkert vet redan...
                              Du kanske har rätt. iofs tycker jag att de får varierad mat. olika flingfoder och ibland frystorkade larver. Har dock inte provat med grönsaker till dem.


                              Kommentar

                              Arbetssätt...