Olika varianter av kampfisk tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceci
    • September 2006
    • 124

    Olika varianter av kampfisk tillsammans?

    Någon kanske kan flytta den här tråden till Labyrintfiskar, jag vet inte hur det gick till?
    Jag har en fin Crown tail hona (hon har en vit plupp på magen).
    För några månader sedan skaffade jag en vanlig kampfiskhane.
    Han var mindre i kroppen, men hade längre fenor.
    Hon verkade vara den dominanta i akvariet, han låg ofta i sin hörna bland växterna. Kan en vanlig hane känna sig hotad eller stressad av en hona som är större? Jag såg honom äta, men inte lika mycket som honan.
    De simmade ibland tillsammans och verkade lugna, men om någon uppvaktade så var det hon.
    Han fick utstående fjäll, svullnade och jag avlivade honom. Kan det ha varit att temperaturen sjönk till 22? Har ingen doppvärmare än men ska ordna det. Eller att det strömmar lite i akvariet, men hon verkar inte stressad av det.
    Om/när jag skaffar en ny, kanske det är säkrare att skaffa en Crown tail hane åt henne?

    Har någon erfarenhet av hur olika odlingsformer går ihop?
    Kan det bli hybridyngel?
    Senast redigerad av Ceci; 20 September 2008, 13:24. Anledning: fel tråd
    ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
    "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Ursprungligen postat av Ceci
    Någon kanske kan flytta den här tråden till Labyrintfiskar, jag vet inte hur det gick till?
    Jag har en fin Crown tail hona (hon har en vit plupp på magen).
    För några månader sedan skaffade jag en vanlig kampfiskhane.
    Han var mindre i kroppen, men hade längre fenor.
    Hon verkade vara den dominanta i akvariet, han låg ofta i sin hörna bland växterna. Kan en vanlig hane känna sig hotad eller stressad av en hona som är större? Jag såg honom äta, men inte lika mycket som honan.
    De simmade ibland tillsammans och verkade lugna, men om någon uppvaktade så var det hon.
    Han fick utstående fjäll, svullnade och jag avlivade honom. Kan det ha varit att temperaturen sjönk till 22? Har ingen doppvärmare än men ska ordna det. Eller att det strömmar lite i akvariet, men hon verkar inte stressad av det.
    Om/när jag skaffar en ny, kanske det är säkrare att skaffa en Crown tail hane åt henne?

    Har någon erfarenhet av hur olika odlingsformer går ihop?
    Kan det bli hybridyngel?
    Jag har hört att det kan vara bra att ändra lite i akvariumet medans du har henne någonannanstans, sedan släpper du i hanen och fortsätter låta henne vara "nånannanstans" i något dygn, sen när du släpper tillbaka henne är han mer hemmastad än hernne, och hon kommer troligen inte trakassera honom.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Ceci
      • September 2006
      • 124

      #3
      Ja, det låter klokt.
      Båda flyttade samtidigt till det här karet.
      ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
      "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Ceci
        Ja, det låter klokt.
        Båda flyttade samtidigt till det här karet.
        Ja, men om honan är dominant redan till sättet, så behöver hanen försprång också.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Ceci
          Någon kanske kan flytta den här tråden till Labyrintfiskar, jag vet inte hur det gick till?
          Jag har en fin Crown tail hona (hon har en vit plupp på magen).
          För några månader sedan skaffade jag en vanlig kampfiskhane.
          Han var mindre i kroppen, men hade längre fenor.
          Hon verkade vara den dominanta i akvariet, han låg ofta i sin hörna bland växterna. Kan en vanlig hane känna sig hotad eller stressad av en hona som är större? Jag såg honom äta, men inte lika mycket som honan.
          De simmade ibland tillsammans och verkade lugna, men om någon uppvaktade så var det hon.
          Han fick utstående fjäll, svullnade och jag avlivade honom. Kan det ha varit att temperaturen sjönk till 22? Har ingen doppvärmare än men ska ordna det. Eller att det strömmar lite i akvariet, men hon verkar inte stressad av det.
          Om/när jag skaffar en ny, kanske det är säkrare att skaffa en Crown tail hane åt henne?

          Har någon erfarenhet av hur olika odlingsformer går ihop?
          Kan det bli hybridyngel?
          Kjell eller admin kan göra detta.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Raggsockan
            • April 2007
            • 644

            #6
            Gör som JojjeN sa. Det kommer att funka fint. Har själv haft dominanta honor.

            Köp inte en Veiltail för deras gener är verkligen dominanta. Köp då en Ct
            Senast redigerad av Raggsockan; 23 September 2008, 18:24.

            Kommentar

            Arbetssätt...