Endlers som tappat färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    Endlers som tappat färg?

    Hallå
    Har några endlersguppy i ett litet odlingskar, tillsammans men körsbärsräkor och ancistrusmalar.
    Jag fick för några dagar sedan en nitritspik som nu har börjat gett sig, men i samband med det så tappade en av endlers hanarna all svartfärg.
    Det var det första jag såg som sa att nått inte stod rätt till, men varför bara den svarta färgen och bara på en hane.
    Ante.E
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Wickberg
    • October 2007
    • 76

    #2
    Ingen expert på ämnet precis men jag skulle tro att just den firren kanske inte trivdes redan innan nitritspiken och därför var extra utsatt.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Det har hänt mig också men jag har inte haft dåliga värden mer än att de har varit många och det har varit dags att byta vatten. Jag har speciellt en hanne som nu är alldelles beige och har varit det i över 1 månad. Han har alltså förlorat all färg och är nästan helt färglös??? Det syns givetvis att han inte mår bra och till stor del är han gammal men varför denna totala förlust av färg och alltså inte i dödsskedet utan under flera veckor
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Antee
        Hallå
        Har några endlersguppy i ett litet odlingskar, tillsammans men körsbärsräkor och ancistrusmalar.
        Jag fick för några dagar sedan en nitritspik som nu har börjat gett sig, men i samband med det så tappade en av endlers hanarna all svartfärg.
        Det var det första jag såg som sa att nått inte stod rätt till, men varför bara den svarta färgen och bara på en hane.
        Ante.E
        Skulle tro att han snart (efter vattenbyten mm.) skall få tillbaka färgen igen....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Det har hänt mig också men jag har inte haft dåliga värden mer än att de har varit många och det har varit dags att byta vatten. Jag har speciellt en hanne som nu är alldelles beige och har varit det i över 1 månad. Han har alltså förlorat all färg och är nästan helt färglös??? Det syns givetvis att han inte mår bra och till stor del är han gammal men varför denna totala förlust av färg och alltså inte i dödsskedet utan under flera veckor
          Skulle tro att just den hanen INTE kommer hinna få tillbaka sina färger innan han dör....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Skulle tro att just den hanen INTE kommer hinna få tillbaka sina färger innan han dör....
            Nej, det kommer han ju inte att göra... Men frågan var just varför... Sen kan man ha guppyhanar som magrar av och dör av ålder men är lika färggranna ända in i slutet??? Frågan var just varför... Denna hanne var ju rejält orange och svart innan han tappade all färg, på både kropp och stjärt.. Ser ju sjutton nästan genomskinlig ut...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              Nej, det kommer han ju inte att göra... Men frågan var just varför... Sen kan man ha guppyhanar som magrar av och dör av ålder men är lika färggranna ända in i slutet??? Frågan var just varför... Denna hanne var ju rejält orange och svart innan han tappade all färg, på både kropp och stjärt.. Ser ju sjutton nästan genomskinlig ut...
              Ja det är väl tyvärr så att vissa frågor får man bara inte svar på....dock tycker jag att det ändå hör till undantagen att liknande saker sker.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...