För många yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PappaG
    • June 2008
    • 6

    För många yngel

    Hej, jag startade ett litet akvarium (35l)till min dotter för några månader sedan. Vi satte in fyra platy och två ancistrus.Nu har fiskarna fått yngel, jag har räknat till 15 yngel, men jag trodde inte de skulle klara sig. Nu är ynglen cirka 1-2 cm stora och simmar omkring helt bekymmerslösa bland de stora fiskarna. Så idag upptäcker jag att vi har cirka 10 nya små yngel... vad ska jag göra med alla yngel? Köpa större akvarium eller avliva verkar som två alternativ, finns det fler?
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #2
    Ursprungligen postat av PappaG
    Hej, jag startade ett litet akvarium (35l)till min dotter för några månader sedan. Vi satte in fyra platy och två ancistrus.Nu har fiskarna fått yngel, jag har räknat till 15 yngel, men jag trodde inte de skulle klara sig. Nu är ynglen cirka 1-2 cm stora och simmar omkring helt bekymmerslösa bland de stora fiskarna. Så idag upptäcker jag att vi har cirka 10 nya små yngel... vad ska jag göra med alla yngel? Köpa större akvarium eller avliva verkar som två alternativ, finns det fler?
    Satsa på att skaffa ett större akvarium du kanske även kan ge bort till vänner och bekanta som har fiskar, yngel funkar bra som levandeföda, till större fiskar.
    avliva låter så drastiskt, så försök istället hitta nya hem till dom

    Just platy är ju en levandeföda, så mer yngel kommer du ju få oavsett om du vill eller inte

    Lycka till

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Större akvarium skulle jag satsa på, ancistrus blir ganska stora, och dessutom så är det ju kul att ha ett akvarium där man har massa platys som man själv odlat upp. =)
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • PappaG
        • June 2008
        • 6

        #4
        hehe jag gissade att just "större akvarium" skulle tilltala publiken på detta forum. Problemet med att en 5-åring har akvarium är ju att hon har tillräckligt med koll för att inga fiskar ska försvinna men inte förståelse för att akvariumet är alldeles för litet.

        Det får nog bli ett större när ekonomin tillåter... jag studerar och andra hälften är föräldraledig. Blir inte så fett då.

        Djuraffären har förresten lovat att ta tillbaka ancistrusarna och byta mot mindre när dessa blir för stora. Annars hade jag inte skaffat dessa.

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Låter bra. =)

          Titta runt på blocket, åtminstone nån gång i veckan brukar annonser med folk som snabbt vill ha iväg sitt akvarium och ger bort gratis/för löjliga summor, tillslut hittar du säkert något gratis/billigt kar i storleken som passar er. =)

          Och lycka till förresten.

          Och vad du ska göra med ynglena ja... det är ju svårare. Kanske kan du låta dom växa tills hon också ser att det är proppfullt, och då säga "Tycker du inte vi ska rensa ut lite så du kan få mer plats till ännu finare fiskar?" och hoppas på det bästa.

          Dock behöver du ju inte säga rakt ut att du dödar dom.
          Senast redigerad av JojjeN; 31 August 2008, 13:43.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ursprungligen postat av PappaG
            hehe jag gissade att just "större akvarium" skulle tilltala publiken på detta forum. Problemet med att en 5-åring har akvarium är ju att hon har tillräckligt med koll för att inga fiskar ska försvinna men inte förståelse för att akvariumet är alldeles för litet.

            Det får nog bli ett större när ekonomin tillåter... jag studerar och andra hälften är föräldraledig. Blir inte så fett då.

            Djuraffären har förresten lovat att ta tillbaka ancistrusarna och byta mot mindre när dessa blir för stora. Annars hade jag inte skaffat dessa.
            Som Jojjen skriver så ha koll på både tradera samt blocket, finns fina stora akvarier med alla tillbehör för småsummor.
            Snälla dom är på djuraffären. Man ser, det finns alltid snälla och trevliga människor. Men som jag skrev med dina yngel. Ge bort dom, djuraffären kan säkert ta emot dom också, har funkat för mig! Eller släkt, vänner, bekanta =) alltid finns de nån som tar emot. =)

            hur mycket större kar, skulle du vilja ha, samt hur mycket vill du lägga ner på ett kar?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det är svårt med ungar för de har ofta stenkoll, men ett snabbt tips är att försöka hinna före med eventuella nya yngel, innan hon hinner se dem. Sen brukar man ju säga att ju mer växter och gömställen ynglen har dessto lättare har de att överleva. Så du kanske ska rensa lite, det lär hon inte förstå varför.....
              Eller köpa ett stim neontetror, som sköter om det hela åt dig.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Det är svårt med ungar för de har ofta stenkoll, men ett snabbt tips är att försöka hinna före med eventuella nya yngel, innan hon hinner se dem. Sen brukar man ju säga att ju mer växter och gömställen ynglen har dessto lättare har de att överleva. Så du kanske ska rensa lite, det lär hon inte förstå varför.....
                Eller köpa ett stim neontetror, som sköter om det hela åt dig.
                Fast att köpa fler fiskar är nog inte att rekommendera, eftersom det hela går ut på att han inte får plats med all fisken som blir.
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • PappaG
                  • June 2008
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av streezz88
                  Som Jojjen skriver så ha koll på både tradera samt blocket, finns fina stora akvarier med alla tillbehör för småsummor.
                  Snälla dom är på djuraffären. Man ser, det finns alltid snälla och trevliga människor. Men som jag skrev med dina yngel. Ge bort dom, djuraffären kan säkert ta emot dom också, har funkat för mig! Eller släkt, vänner, bekanta =) alltid finns de nån som tar emot. =)

                  hur mycket större kar, skulle du vilja ha, samt hur mycket vill du lägga ner på ett kar?
                  Jag har ingen aning om hur stort kar jag skulle vilja ha, i dags läget så är det snarare platsen i huset som är problemet än själva karet. Den lilla tjejen på 1½ tycker det är kul att plaska i vattnet så det måste stå högt. Just nu så renoverar vi vår gillestuga, när det är klart om så har jag plats med ett akvarium på cirka 2m. Har även fått frun att gå med på att det skulle vara snyggt med akvarium i källaren. Jag blir klar lärare om en termin så ekonomin blir väl bättre ungefär lagom gissar jag.
                  Senast redigerad av PappaG; 01 September 2008, 18:42. Anledning: felstavning

                  Kommentar

                  • PappaG
                    • June 2008
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Det är svårt med ungar för de har ofta stenkoll, men ett snabbt tips är att försöka hinna före med eventuella nya yngel, innan hon hinner se dem. Sen brukar man ju säga att ju mer växter och gömställen ynglen har dessto lättare har de att överleva. Så du kanske ska rensa lite, det lär hon inte förstå varför.....
                    Eller köpa ett stim neontetror, som sköter om det hela åt dig.
                    Rensa akvariet är ett bra tips, det ska jag tänka på!

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      sålde igår 160 guppy-yngel till akvariebutiken. han ger 5 kr st för halvstora 1 kr för pyttesmå han vill gärna ta in å fler har jag redan. jag får tillgodokvitto att handla fisk. foder tillbehör växter mm för kanonbra så håller man utgifterna nere. men alla butiker gör kanske inte så/
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Ursprungligen postat av doppingen
                        sålde igår 160 guppy-yngel till akvariebutiken. han ger 5 kr st för halvstora 1 kr för pyttesmå han vill gärna ta in å fler har jag redan. jag får tillgodokvitto att handla fisk. foder tillbehör växter mm för kanonbra så håller man utgifterna nere. men alla butiker gör kanske inte så/

                        Önskat min lokale fiskhandlare var likadan
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          #13
                          Skaffa en fisk som äter små yngel

                          //C
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av PappaG
                            hehe jag gissade att just "större akvarium" skulle tilltala publiken på detta forum. Problemet med att en 5-åring har akvarium är ju att hon har tillräckligt med koll för att inga fiskar ska försvinna men inte förståelse för att akvariumet är alldeles för litet.

                            Det får nog bli ett större när ekonomin tillåter... jag studerar och andra hälften är föräldraledig. Blir inte så fett då.

                            Djuraffären har förresten lovat att ta tillbaka ancistrusarna och byta mot mindre när dessa blir för stora. Annars hade jag inte skaffat dessa.
                            Be att få byta till mindre malar, Otocinklusar är små och söta, max 4-5 cm långa, snälla. Sedan borde ett akvarium på runt 100 liter vara lagom, gärna mer.....apropå det där med 5-åring och förståelse: det är något ni helt enkelt får bestämma åt 5-åringen i fråga, det är ju ändå i slutändan ni vuxna som får ha ansvaret att det sköts på ett bra sätt. Rekommenderat minsta literantal är förresten 40 liter, kanske någon annan orkar länka till den tråden här?
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...