Svärdbärare spårlöst borta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MeKaL
    • August 2008
    • 128

    Svärdbärare spårlöst borta!

    nu vill jag ha reda på hur en svärdbärare bara kan försvinna spårlöst under en natt!
    Helt sjukt. Har kolkat överallt men den finns inte! helt borta.. dom kan väl inte käka upp honom på så kort tid.. eller?
    tacksam för svar.
    Frågar man inget, får man ingenting veta.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av MeKaL
    nu vill jag ha reda på hur en svärdbärare bara kan försvinna spårlöst under en natt!
    Helt sjukt. Har kolkat överallt men den finns inte! helt borta.. dom kan väl inte käka upp honom på så kort tid.. eller?
    tacksam för svar.
    Nej, det känns otroligt att du inte ens skulle hitta skelettet.. Den har inte hoppat ur och du har kollat under alla stenar osv???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Visst kan den försvinna under en natt, det beror helt på vad du har för övrigt i karet. Äppelsnäckor och pansarmalar städar snabbt och bra, liksom faktiskt Ancistrus. I mina kar försvinner döda fiskar just på ett halvt dygn som max.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Visst kan den försvinna under en natt, det beror helt på vad du har för övrigt i karet. Äppelsnäckor och pansarmalar städar snabbt och bra, liksom faktiskt Ancistrus. I mina kar försvinner döda fiskar just på ett halvt dygn som max.
        Håller med till fullo, men det beror på vilket sällskap man har till dem......men visst KAN den också ha hoppat ut, de kan sprattla långt bort från akvariet innan de dör....

        MeKaL: ni har händelsevis inte katt? Den skulle säkerligen sluka en fisk om den fick schansen, torr eller levande kvittar!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • MeKaL
          • August 2008
          • 128

          #5
          Den har inte hoppat ur. har kollat överallt, liksom under varenda sten i karet. Har 3 malar vet ju inte vad dom heter men de är den typiska som verkligen ALLA skaffar från början. sen har jag inte mer bottengrufsare.. köpte 3 ancistrus idag så dom har ju inte varit där länge.. Dessutom är dom hyfsat stora nu också då jag har haft dom i ett år kanske (svärdbärarna alltså) men sen en till sak. Blir hanarna mindre än honorna? för honorna är enligt mig grotesk haha men hanen blev just inge större. oh nu när jag ligger här så ser jag ju såklart att en fisk skrapar sig emot botten "kliar sig" de vore ju fest om de skulle bli nåt parasitartat. trött ja blev nu!
          Frågar man inget, får man ingenting veta.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av MeKaL
            Den har inte hoppat ur. har kollat överallt, liksom under varenda sten i karet. Har 3 malar vet ju inte vad dom heter men de är den typiska som verkligen ALLA skaffar från början. sen har jag inte mer bottengrufsare.. köpte 3 ancistrus idag så dom har ju inte varit där länge.. Dessutom är dom hyfsat stora nu också då jag har haft dom i ett år kanske (svärdbärarna alltså) men sen en till sak. Blir hanarna mindre än honorna? för honorna är enligt mig grotesk haha men hanen blev just inge större. oh nu när jag ligger här så ser jag ju såklart att en fisk skrapar sig emot botten "kliar sig" de vore ju fest om de skulle bli nåt parasitartat. trött ja blev nu!
            jag tror nog ändå att den blivit uppäten.....om de andra fiskarna "kliar sig" så skulle i alla fall jag ha bytt lite vatten (eller mycket-det har aldrig skadat!).

            Vissa svärdbärarhanar blir mindre än andra, det är en naturlig variation, jämför med laxen, där det finns så kallade "smygare" som blandar sig i de fullvuxna fiskarnas lek och befruktar en del av rommen....men det kan också bli så när man har det lite för litet åt dem.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • MeKaL
              • August 2008
              • 128

              #7
              Jo men 350 liter bör väl räcka? har tänkt att göra ett större vattenbyte imorn faktiskt så de passade ju bra att du kom med just de tipset
              Frågar man inget, får man ingenting veta.

              Kommentar

              • simondaman
                • October 2007
                • 236

                #8
                Skelletet kanske ligger i sanden/gruset=
                180L
                75L
                20L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av MeKaL
                  Jo men 350 liter bör väl räcka? har tänkt att göra ett större vattenbyte imorn faktiskt så de passade ju bra att du kom med just de tipset
                  Vattenbyte är ALDRIG fel, jag skippar vattentester och byter vatten istället om det ser "visset" ut i akvariet, det är ju ändå det man måste göra till slut om nåt är fel.....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av simondaman
                    Skelletet kanske ligger i sanden/gruset=
                    Det brukar också bli uppätet av de andra fiskarna, det är bara en tidsfråga.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...