Antal fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Antal fiskar

    Hejsan!

    Har ett 112 liters akvarium med mycket växter i. Har bland annat guppys 15st, tetror 8st & siamesiska algätare 5st. Hur mycket fisk kan man egentligen ha i ett akvarium av den storleken? Nu måste jag i vilket fall som helst bli av med guppys (nån som vill ha?! )..

    Vågar man ge sig på lite större fiskar eller är det för litet akvarium? Har inte haft något flyt med Black Molly...så det vågar jag nog inte testa igen
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det finns en gammal regel som säger att man kan ha 1cm fisk oer liter vatten, nu stämmer den regeln inte alltid, men iaf.

    i ett 112 liters kar så har du kanske 80-90 liter vattebn när man räknar bort grusen, växter, rötter, pump och annat.

    låt oss säga 90 liter = 90 cm fisk.

    15 x 4 cm guppy = 60 liter
    8 x 4 cm tetra = 32 liter
    5 x 12 cm algätare = 60 liter
    Summa = 152 liter.....................................!!!!
    '
    dax att fundera på fiskbeståndet kanske.

    framför allt algätarna........kanske....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Baf2
      • February 2008
      • 421

      #3
      I en tumregel är det 1cm/1 liter du kan ha ungefär 20 fiskar i det akvarium i en liten storlek men vf ha mkt fisk koncetrera dig på en art köp palettciklider tkr jag dom får jätte lätt yngel!

      Kommentar

      • Pokerface86
        • March 2007
        • 86

        #4
        Men dom siamesiska algätarna skulle jag gärna ha kvar, de gör ju en del nytta.. Dom är ganska små. Den största är väl 5-6 cm.
        Ska som sagt försöka bli av med guppysarna.. Oj glömde, jag har ju 2 skalarer XS oxå.. Jisses, det blir ju så mycket fisk snabbt när alla ynglar av sig = S
        Men så länge man byter vatten varje vecka o sköter allt så är det väl ingen fara? På djuraffärerna brukar det ju vara tjockt med firrar i alla burkar.

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Det är inte bara vattenkvalitén du ska tänka på, utan även att fiskarna ska må bra och inte känna sig för trängda.

          Kommentar

          • Linapina
            • July 2008
            • 595

            #6
            Jag skulle absolut inte gå efter djuraffärernas standard! Det är inte alls lämpligt.
            Många gånger finns inte kompetensen i butiken för akvarie så det kan bli en riktig fisksoppa om man litar på dem.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Scalarer, tetror och Siameser låter som en lagom mängd.. Du ska nog inte skaffa mer fisk nu.

              Skulle du mot förmodan skaffa mer så får det väl bli några pansarmalar eller en Ancistrus
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Linapina
                Jag skulle absolut inte gå efter djuraffärernas standard! Det är inte alls lämpligt.
                Många gånger finns inte kompetensen i butiken för akvarie så det kan bli en riktig fisksoppa om man litar på dem.
                Nja, det är nog inte riktigt sanningen.
                Att det ser ut som det gör i affärer är att fisken bara är på genomgång där, och skulle nu vattenkvalitén vara dålig där så blir det dödsfall och det blir ofta dyrt.
                Sedan att folk kan ibland få lite helgalna förslag på fiskbeståndet kan jag hålla med om, men det bästa är att ta reda på fisken man vill ha innan man går till affären för att köpa.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Pokerface86
                  • March 2007
                  • 86

                  #9
                  Nina82 och ni andra: Jag har funderat på att skaffa malar, men vet verkligen ingenting om dem. Har en del grönalger/gröna-prick-alger i akvariet. Har fått svar här på zoopet att det tydligen är ett bevis på bra vattenkvalité och det e ju bra. MEN, finns det någon mal som gillar dessa alger och som passar i mitt akvarium? Det skulle ju se finare ut om en del av algerna försvann.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pokerface86
                    Nina82 och ni andra: Jag har funderat på att skaffa malar, men vet verkligen ingenting om dem. Har en del grönalger/gröna-prick-alger i akvariet. Har fått svar här på zoopet att det tydligen är ett bevis på bra vattenkvalité och det e ju bra. MEN, finns det någon mal som gillar dessa alger och som passar i mitt akvarium? Det skulle ju se finare ut om en del av algerna försvann.
                    Hade jag varit dig hade jag skaffat en Ancistrus.

                    Men jag vet inte om du fått allt runt bakfoten nu gällande alger och vattenkvalité. Har man problem med mycket alger brukar det vara dålig vattenkvalité.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Hade jag varit dig hade jag skaffat en Ancistrus.

                      Men jag vet inte om du fått allt runt bakfoten nu gällande alger och vattenkvalité. Har man problem med mycket alger brukar det vara dålig vattenkvalité.

                      eller övermatning, eller fel ljus (för mycket/för lite/fel sorts rör etc), eller stora svängningar i vattenkvalité för ofta, exempelvis om man inte byter vatten med jämna mellanrum,

                      etc
                      etc
                      etc

                      det finns en väldig massa orsaker till alger.

                      botemedlet är sällan att skaffa fisk som äter alger.

                      det hjälper till, men botar inte problemet.


                      ungefär som att alltid vakna med huvudvärk, och sedan bota det
                      med alvedon, utan att ta reda på varför man får ont i huvvet.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        eller övermatning, eller fel ljus (för mycket/för lite/fel sorts rör etc), eller stora svängningar i vattenkvalité för ofta, exempelvis om man inte byter vatten med jämna mellanrum,

                        etc
                        etc
                        etc

                        det finns en väldig massa orsaker till alger.

                        botemedlet är sällan att skaffa fisk som äter alger.

                        det hjälper till, men botar inte problemet.


                        ungefär som att alltid vakna med huvudvärk, och sedan bota det
                        med alvedon, utan att ta reda på varför man får ont i huvvet.
                        Ja, just det. Och allt detta leder till slut till dålig vattenkvalité

                        Håller med dig ang. malar men tills man fått rätt på allt funkar det fint
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Baf2
                          koncetrera dig på en art köp palettciklider tkr jag dom får jätte lätt yngel!
                          ...och är därför mycket svåra att bli av med!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Alger i akvariet är bara helt naturligt, men under "fel/rätt" förhållanden så växer de ohejdat, DÅ är algätare av olik slag det enda som hjälper tillfälligt, sedan får man t.ex. minska på matningen och byta vatten till att börja med.....sedan vet man ju ändå förståss för det mesta inte vad problemet beror på....man får testa med att ändra på en sak i taget och till slut så blir man av med de FLESTA algerna, men glöm det algfria akvariet, det FINNS inte i praktiken.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pokerface86
                              Nina82 och ni andra: Jag har funderat på att skaffa malar, men vet verkligen ingenting om dem. Har en del grönalger/gröna-prick-alger i akvariet. Har fått svar här på zoopet att det tydligen är ett bevis på bra vattenkvalité och det e ju bra. MEN, finns det någon mal som gillar dessa alger och som passar i mitt akvarium? Det skulle ju se finare ut om en del av algerna försvann.
                              Frågan är egentligen ställd i fel forum, testa i malforumet i fortsättningen istället!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...