Stor guppy + liten guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Stor guppy + liten guppy

    Köpte idag 10 stycken stora guppysar med stor fena. Honorna har mycket färg och tittar man bara på bakfenan kan man tro att de är hannar.
    Undrar dock om det skulle vara dåligt att släppa ner några av mina små endlerkorsningar där.
    Hos endlerkorsningarna är hannarna runt 1-2cm och honorna 3-4.
    Hos de nya guppysarna är hannarna runt 5cm och honorna 6cm.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    det kommer att gå alldeles utmärkt, de kommer att kopulera hej villt med varandra, om något år eller två så har du en mischmaschguppy soppa........
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Får se vad det blir av det då. De jag inte gillar kan jag ju flytta senare.

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Ser rätt konstigt ut att ha de små guppysarna med de stora. Hoppas på att ingen annan fisk äter upp dem också.

        Kommentar

        • Nitra98
          • June 2005
          • 1987

          #5
          Endlers färgteckning är väldigt dominant så den kommer att dyka upp på alla avkommor.
          Min zoon

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            I mitt kar med endlerkorsningar är det dock mest vanligguppyliknande. Och de har gått länge där utan ny inblandning. De endlerblandningar jag satte med de stora ser inga ut som endlers.
            Sen är det så att en kull med yngel kan vara från flera olika hannar så varför skulle alla se ut som endlers när jag har vanliga guppyhannar också?

            Kommentar

            • Nitra98
              • June 2005
              • 1987

              #7
              Nej jag kan ha fel givetvis, men här blev alla guppyn till slut "vanlig-guppy-liknande" men med "endlersfläckarna" på sidorna. Har läst i någon annan tråd också att "endlersfärgen" är dominant.
              Min zoon

              Kommentar

              • Zwitta
                • October 2006
                • 406

                #8
                De 3 stora hannarna försvann under natten. Ser också bara till 3 av de små.
                Tog bort den tänkbara guppyätaren så hoppas det inte försvinner mer.
                Köpte 6 normalstora guppys idag (2 hannar-4honor) och kommer nog köpa någon ny stor hanne.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zwitta
                  De 3 stora hannarna försvann under natten. Ser också bara till 3 av de små.
                  Tog bort den tänkbara guppyätaren så hoppas det inte försvinner mer.
                  Köpte 6 normalstora guppys idag (2 hannar-4honor) och kommer nog köpa någon ny stor hanne.
                  Vad har du för fisk i det akvariet för övrigt?
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Zwitta
                    • October 2006
                    • 406

                    #10
                    Just nu bara 1 praktbotia och 1 gammal sorgmanteltetra som vägrar bli infångad.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zwitta
                      Just nu bara 1 praktbotia och 1 gammal sorgmanteltetra som vägrar bli infångad.
                      Låter konstigt om DE skulle ätit upp guppysarna, och vad hade ni innan? Vilken var den misstänkte fiskätaren?
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Zwitta
                        • October 2006
                        • 406

                        #12
                        Misstänkta guppyätaren var en black ghost.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zwitta
                          Misstänkta guppyätaren var en black ghost.
                          Jag VET att du misstänkte den med rätta!
                          Din ensamma tetra kan lugnt gå kvar i akvariet. Den kommer MÖJLIGEN äta lite guppyyngel, men som ensam tetra kommer den inte hota beståndet nämvärt. Botian bryr sig inte om friska guppy, däremot gamla eller sjuka betraktas som mat.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Zwitta
                            • October 2006
                            • 406

                            #14
                            Ja tetran har hängt med ett par år och var nog runt 3 år sedan som hans sista kompis dog. Men han är både snabb och smart och han lär nog lyckas hugga rätt många yngel.
                            Kommer nog försöka föda upp några yngel i egen burk nu i början.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zwitta
                              Ja tetran har hängt med ett par år och var nog runt 3 år sedan som hans sista kompis dog. Men han är både snabb och smart och han lär nog lyckas hugga rätt många yngel.
                              Kommer nog försöka föda upp några yngel i egen burk nu i början.
                              Ha mycket växter så kommer den inte åt så många, det är som STIMFISK tillsammans med sina artfränder de blir riktigt effektiva på att ta yngel....speciellt med mycket ytväxter så överlever ynglen ändå. Fast om du vill vara på den säkra sidan så visst: ta upp den med, du kan ju passa på när du ändå byter vatten och har sänkt ytan en del, då blir de hysteriskt mycket lättare att fånga!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...