Varför...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundhår
    • August 2008
    • 55

    Varför...

    ... noppar mollysarna på mina fem ggr större guldfiskar?

    Guldfiskarna gör inget mot de mindre fiskarna, men mollysarna håller på noppa på guldisarna - varför gör dom så?

    Tänkte att det berodde på att det var för lite honor så jag har köpt fler honor så det borde räcka men dom är fortfarande på guldisarna - visserligen inte lika mkt men ändå...
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Slöjstjärtar har ju väldigt utmanande fenor och får andra fiskar smak på dom kan det nog gå så, tyvärr. "Tummen" lärde mig att fenor innehåller mycket protein (tror det var det) och därför oftast är det som först försvinner på fiskar som är sjuka eller döda.
    Just Slöjstjärtar är ju väldigt begränsade i sin simning och kan nog förknippas med en sjuk fisk i andra fiskars ögon.

    Detta är vad jag tror
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • hundhår
      • August 2008
      • 55

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Slöjstjärtar har ju väldigt utmanande fenor och får andra fiskar smak på dom kan det nog gå så, tyvärr. "Tummen" lärde mig att fenor innehåller mycket protein (tror det var det) och därför oftast är det som först försvinner på fiskar som är sjuka eller döda.
      Just Slöjstjärtar är ju väldigt begränsade i sin simning och kan nog förknippas med en sjuk fisk i andra fiskars ögon.

      Detta är vad jag tror
      Ok, ja så kan det kanske vara... men dom verkar må bra i övrigt å dom rör sig mycket - är inte slöjstjärtar utan riktiga guldfiskar

      Mollysarna noppar även på själva kroppen på dom också

      Men dom har väldigt yviga stjärtfenor så är nog så att dom är lockande kanske...

      Tack för svaret

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Kan vara ett sätt för dem att hävda sig också....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          De flesta ungfödare är av naturen omnivorer och de tackar inte nej till slemskiktet som sitter på andra fiskar. Har bara offret möjlighet att simma iväg så brukar ungfödarna snart inse att den födokällan är för jobbig att få tag på.

          Kommentar

          • hundhår
            • August 2008
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Kan vara ett sätt för dem att hävda sig också....
            Var lite så jag också tänkte, särskilt eftersom det var för få honor förut - men nu är det inköpt fler å det har lugnat sig lite...

            Kommentar

            • hundhår
              • August 2008
              • 55

              #7
              Ursprungligen postat av Wunder
              De flesta ungfödare är av naturen omnivorer och de tackar inte nej till slemskiktet som sitter på andra fiskar. Har bara offret möjlighet att simma iväg så brukar ungfödarna snart inse att den födokällan är för jobbig att få tag på.
              Då kan det vara en orsak att det lugnat sig lite då - har dels sänkt tempen lite så guldisarna är lite piggare å mer fart i och då har dom väl ledsnat att jaga dom kanske...

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av hundhår
                Var lite så jag också tänkte, särskilt eftersom det var för få honor förut - men nu är det inköpt fler å det har lugnat sig lite...
                Låter bra, men med guldfiskar i akvariet lär det inte bli mycket yngel kvar......
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • hundhår
                  • August 2008
                  • 55

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Låter bra, men med guldfiskar i akvariet lär det inte bli mycket yngel kvar......
                  Nej, precis - så kan det vara, men får hålla utkik då det börjar bli dags och försöka flytta till ett extra akvarium jag har på 20 L som skulle kunna få vara barnkammare isf Alt ner till 105 L akvariet med guppys och platys mm.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av hundhår
                    Nej, precis - så kan det vara, men får hålla utkik då det börjar bli dags och försöka flytta till ett extra akvarium jag har på 20 L som skulle kunna få vara barnkammare isf Alt ner till 105 L akvariet med guppys och platys mm.
                    20 liter låter som lite för litet även som yngelkar, satsa hellre på att flytta dem till det stora i så fall......
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • hundhår
                      • August 2008
                      • 55

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      20 liter låter som lite för litet även som yngelkar, satsa hellre på att flytta dem till det stora i så fall......

                      Har fixat lite i akvariet nu så om det komemr yngel så tror jag dom har rätt stora chanser att överleva - åtminstone ett tag ;-)
                      Dels så är det väldigt tät vegetation som är lågväxande och så har jag gjort några gömslen där inte guldisarna tar sig i samband med vegetationen. Så börjar inte flytta dom utan låter det vara och se vad som händer... Ungefär halva akvariets botten täcks av såna där hårdare växter med stora blad som växer väldigt tätt.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av hundhår
                        Har fixat lite i akvariet nu så om det komemr yngel så tror jag dom har rätt stora chanser att överleva - åtminstone ett tag ;-)
                        Dels så är det väldigt tät vegetation som är lågväxande och så har jag gjort några gömslen där inte guldisarna tar sig i samband med vegetationen. Så börjar inte flytta dom utan låter det vara och se vad som händer... Ungefär halva akvariets botten täcks av såna där hårdare växter med stora blad som växer väldigt tätt.
                        Låter bra, där bör nog några yngel klara sig i alla fall, men det behövs ytväxter också och något på vägen däremellan.......
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • hundhår
                          • August 2008
                          • 55

                          #13
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Låter bra, där bör nog några yngel klara sig i alla fall, men det behövs ytväxter också och något på vägen däremellan.......
                          Har fixat ännu lite till igår å skaffat några nya växter somär lite högre å ännu tätare men flytväxter är ju tyvärr lite svårt med guldisarna som käkar upp dom

                          Var som jag misstänkt däremot att ena mollyn fått sina ungar - guldisarna har vart som tusan å vilja rota i snårskogen men framförallt så fanns det ett friskt välmående yngel i ytterfiltret. Var några döda också, men överlevaren har fått flytta ner till 105 L akvariet igår kväll och levde då iaf i förmiddags. Har skaffat lite flytväxter dit samt fixat lite så det ska vara tät vegetation i övrigt.

                          Har gjort ett par stenrösen som är silikonlimmade med lagoma hål för yngel men för smått för övriga fiskar i storakvariet - tro om det hjälper lite iaf
                          Även till lillakvariet - men dom måste härda tills imorrn kväll iaf innan dom får åka ner i karen.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av hundhår
                            Har fixat ännu lite till igår å skaffat några nya växter somär lite högre å ännu tätare men flytväxter är ju tyvärr lite svårt med guldisarna som käkar upp dom

                            Var som jag misstänkt däremot att ena mollyn fått sina ungar - guldisarna har vart som tusan å vilja rota i snårskogen men framförallt så fanns det ett friskt välmående yngel i ytterfiltret. Var några döda också, men överlevaren har fått flytta ner till 105 L akvariet igår kväll och levde då iaf i förmiddags. Har skaffat lite flytväxter dit samt fixat lite så det ska vara tät vegetation i övrigt.

                            Har gjort ett par stenrösen som är silikonlimmade med lagoma hål för yngel men för smått för övriga fiskar i storakvariet - tro om det hjälper lite iaf
                            Även till lillakvariet - men dom måste härda tills imorrn kväll iaf innan dom får åka ner i karen.
                            Låter som att du snart fixat problemen med att få ynglen att överleva....men NÅGON ytväxt borde väl kunna klara sig undan guldfiskarna, har du testat flytormbunke?
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...