Inredningstips till Black Mollys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundhår
    • August 2008
    • 55

    Inredningstips till Black Mollys?

    Hur ska man inreda åt black mollys?

    Har ett gäng Mollys och sorgmanteltetror som följde med akvariet då jag köpte det... Men hur ska jag inreda det så dom trivs utan att det blir för trångt att simma fritt för mina fem 15-20 cm stora guldfiskar? Karet är på 540 L.

    Idag har jag en del av akvariet som har en platta under gruset med pinnar som sticker upp så det ser ut som en död skog ungefär samt en stor rot. I resten så är det inte så mkt, en grotta, några krukor å rätt mkt låga växter med hårda blad (vet ej vad de heter)...
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Eftersom du har dina Guldfiskar blir det ju begränsat med växter. Annars hade jag rekommenderat gott om växter för ynglen att gömma sig. Nu lär det ju förmodligen inte bli några yngel så det verkar vara bra som du redan har det.

    Annars kan du ju avancera genom att silikona ihop ett eller ett par stenrösen kanske.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • hundhår
      • August 2008
      • 55

      #3
      Ok, så det blir som grottor då eller? Risken är väl att malarna tar över dom isf ;-) Har tre (vet inte namnet) grå, snabba, som tigrerade med "morrhår" som följde med akvariet å dom gömmer sig överallt - t o m gräver ner sig har jag märkt... Dessutom har jag 3 sugmalar (namn?) som också gömmer sig överallt...

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av hundhår
        Ok, så det blir som grottor då eller? Risken är väl att malarna tar över dom isf ;-) Har tre (vet inte namnet) grå, snabba, som tigrerade med "morrhår" som följde med akvariet å dom gömmer sig överallt - t o m gräver ner sig har jag märkt... Dessutom har jag 3 sugmalar (namn?) som också gömmer sig överallt...
        Jo, men då är det ju kanon med många gömställen. Malarna kan ju inte vara på alla ställen samtidigt .. De kommer skaffa "sin" grotta som blir deras revir och det som blir över får Mollysarna kika på . Molly bildar inget revir och bryr sig därför inte så mycket om vad som erbjuds men ett gömställe vill de ändå ha.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av hundhår
          Ok, så det blir som grottor då eller? Risken är väl att malarna tar över dom isf ;-) Har tre (vet inte namnet) grå, snabba, som tigrerade med "morrhår" som följde med akvariet å dom gömmer sig överallt - t o m gräver ner sig har jag märkt... Dessutom har jag 3 sugmalar (namn?) som också gömmer sig överallt...
          "Malarna" låter som någon Botia-som inte är en mal utan en GRÖNLING......
          Sugmalarna kan vara Ancistrus, någon Pleco-art eller vad som helst, det finns hundratals olika.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av hundhår
            Hur ska man inreda åt black mollys?

            Har ett gäng Mollys och sorgmanteltetror som följde med akvariet då jag köpte det... Men hur ska jag inreda det så dom trivs utan att det blir för trångt att simma fritt för mina fem 15-20 cm stora guldfiskar? Karet är på 540 L.

            Idag har jag en del av akvariet som har en platta under gruset med pinnar som sticker upp så det ser ut som en död skog ungefär samt en stor rot. I resten så är det inte så mkt, en grotta, några krukor å rätt mkt låga växter med hårda blad (vet ej vad de heter)...
            Du borde ha NÅGON ytväxt i alla fall. Eller byt bort guldfiskarna....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...