Förökning av Platy!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Förökning av Platy!

    jag har tre Platy fiskar i ett 120l akvarium, vad jag undrar är hur jag kan få dom att föröka sig och vilken varme man skall ha + allt man skall tänka på.

    Fiskarna är två hanar och en hona.
  • Kapten Kirk
    • August 2008
    • 90

    #2
    förutom regelbundna vattenbyten och normal skötsel så kolla på länken http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
    Ja, jag är dum

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Varierad kost är oxå bra
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Två honor och en hane hade varit bättre, hanarna stressar honan väldigt annars.

        Men iallafall, mina gökar på utav bara helsike, och jag har 26 grader, ger flingfoder morron och mygglarver kväll.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Kan tilläggas att honan föder en kull på 20-80 yngel var 24-30:e dag men gärna är med och delar på resultatet...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Guppy_johan
            • August 2008
            • 100

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Kan tilläggas att honan föder en kull på 20-80 yngel var 24-30:e dag men gärna är med och delar på resultatet...
            okej, det blir så många men jag kommer lägga dom i ett 50l akvarium och låta två hanar och två honor leva där ensamma men växter och tillbehör.
            jag sätter tempraturen mellan 26-28 garder. detta borde la bli bra?!

            jag undrar oxå om en hane kan göra två honer "gravida" ?
            Senast redigerad av Guppy_johan; 24 August 2008, 23:02.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Guppy_johan
              okej, det blir så många men jag kommer lägga dom i ett 50l akvarium och låta två hanar och två honor leva där ensamma men växter och tillbehör.
              jag sätter tempraturen mellan 26-28 garder. detta borde la bli bra?!
              Låter alldeles utmärkt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Kapten Kirk
                • August 2008
                • 90

                #8
                Ursprungligen postat av Guppy_johan
                jag undrar oxå om en hane kan göra två honer "gravida" ?
                Självklart
                Ja, jag är dum

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guppy_johan


                  jag undrar oxå om en hane kan göra två honer "gravida" ?
                  En hane kan göra alla honor som går i samma akvarium gravida om det så är hundra honor
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • TurboF1
                    • May 2008
                    • 17

                    #10
                    Jag hade haft 2 stora färggranna Musse-Pigg platy i sju veckor. Och äntligen hade honan blivit smällfet. Hon började bete sig lite underligt och hålla sig för sig själv o dyl. Precis som min Endlers Guppy-hona brukar göra dagen innan hon ska föda. På kvällen simmade Platy-honan in i en grotta och jag förväntade mig att ynglen nog skulle komma under natten. Men vad hände? På morgonen var hon död. Jag har hört att varianter av guppy och platy som odlats fram i flera generationer genom inavel har svårt att klara av graviditeter. Allt annat är nämligen som det ska vara i akvariet.

                    Det var sista (och enda) gången som jag köpte färggranna/inavlade fiskar i en vanlig zoobutik. Nu får det bli fiskar som finns i vildform (vildguppys, barber, ciklider, etc).
                    Senast redigerad av TurboF1; 25 August 2008, 13:47.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av TurboF1
                      Jag hade haft 2 stora Musse-Pigg platy i sju veckor. Och äntligen hade honan blivit smällfet. Hon började bete sig lite underligt och hålla sig för sig själv o dyl. Precis som min Endlers Guppy-hona brukar göra dagen innan hon ska föda. På kvällen simmade Platy-honan in i en grotta och jag förväntade mig att ynglen nog skulle komma under natten. Men vad hände? På morgonen var hon död. Jag har hört att varianter av guppy och platy som odlats fram i flera generationer genom inavel har svårt att klara av graviditeter. Allt annat är nämligen som det ska vara i akvariet.

                      Det var sista (och enda) gången som jag köpte inavlade fiskar i en vanlig zoobutik.
                      Nu får det bli fiskar som finns i vildform (vildguppys, barber, ciklider, etc).
                      Visst e det tråkigt . Liknande händelser har hänt mig oxå fast då med Guppy.
                      Men det gäller att inte ge upp. Får man bara fram egna stammar med egna honor och hanar och håller koll på inaveln så tror jag motgångarna blir färre. Samtidigt som det gör extra ont när det är ens "egna" som går hädan men sånt får man ju räkna med när det är levande individer man har.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Se till att ge frysmat ett par gånger i veckan så de inte svälter. Det är som att de behöver kött när de ska bygga bebisar...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av TurboF1
                          Jag hade haft 2 stora färggranna Musse-Pigg platy i sju veckor. Och äntligen hade honan blivit smällfet. Hon började bete sig lite underligt och hålla sig för sig själv o dyl. Precis som min Endlers Guppy-hona brukar göra dagen innan hon ska föda. På kvällen simmade Platy-honan in i en grotta och jag förväntade mig att ynglen nog skulle komma under natten. Men vad hände? På morgonen var hon död. Jag har hört att varianter av guppy och platy som odlats fram i flera generationer genom inavel har svårt att klara av graviditeter. Allt annat är nämligen som det ska vara i akvariet.

                          Det var sista (och enda) gången som jag köpte färggranna/inavlade fiskar i en vanlig zoobutik. Nu får det bli fiskar som finns i vildform (vildguppys, barber, ciklider, etc).
                          Hon kan ha passerat "bäst före" innan du fick hem henne också, testa igen vetja! Skyll inte på inavel, kolla vad jag sagt om detta i andra trådar!!!! (sök här i forumet!)
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Se till att ge frysmat ett par gånger i veckan så de inte svälter. Det är som att de behöver kött när de ska bygga bebisar...
                            Mera protein till fiskarna alltså..... jag håller med, varierad kost är dessutom också bra för att ge motståndskraft mot olika sjukdomar.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...