Guppy hona yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klikken
    • April 2008
    • 48

    Guppy hona yngel

    hej! jag läste nys på en annan tråd att man kan se på honans buk om hon har yngel alltså att det är svart bak på hennes buk.
    det är det alltså på min guppy hona och jag har nys stoppat in hon i en bur ca 7x15 cm där hon ligger och är orolig kan jag även stoppa dit hanen? eller kommer dom att äta upp ynglena då? jag har bara 1 guppy hane och en hona.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Alltså det är inte yngel pågång för att det är lite svart.

    Är det svart så visar det bara att hon är dräktig, sen kan det ta tre veckor till, och max man kan ha dom i burarna tror jag folk säger är 3-5 dagar.

    Det ska vara helt sprängfyllt, och hon ska vara onormalt tjock.

    Och vad skulle hjälpa att stoppa dit hanen? Han blir också orlig, och båda får mindre plats. Det är inte som med männisjoir under födslen att dom lugnar ner varandra, snarare tvärtom. Dessutom om du inte har galler i yngelburen så kommer ändå honan att äta upp ynglena, men det går såklart snabbare om hanen också är där.

    Om buken inte är sprängdfylld så rekommenderar jag att du stoppar tillbaka henne...
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Klikken
      • April 2008
      • 48

      #3
      Okej tack så mycket! hon har lite svart och mycket vit! men jag lägger tillbaks henne då!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Bra =) Men då vet du iallafall att dom har fått ihop det. =)
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Mina hanar har aldrig bryt sig om ynglen, bara honorna som är sugna på att äta upp dem, tror inte de är några problem med att hålla hanen i buren tillsammans med henne.

          Men jag avråder till att hålla henne i en bur, vet skulle vilja sitta i en bur igentligen.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Låt din hona föda fritt om du inte har allt för rovgiriga fiskar i ditt akvarium. Så länge det finns växter och andra små gömmor kommer alltid några yngel överleva. Skulle det gå helt åt skogen kommer det nya om 4-5 veckor.

            Ang. dräktighetsfläcken så har alla honor denna fläck, även om de inte är befruktade. Däremot växer den och slutligen är den så stor så honan ser onormalt tjock ut (som JojjeN skrev). Man kan även skymta ögonen på ynglen ibland.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Klikken
              • April 2008
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Låt din hona föda fritt om du inte har allt för rovgiriga fiskar i ditt akvarium. Så länge det finns växter och andra små gömmor kommer alltid några yngel överleva. Skulle det gå helt åt skogen kommer det nya om 4-5 veckor.

              Ang. dräktighetsfläcken så har alla honor denna fläck, även om de inte är befruktade. Däremot växer den och slutligen är den så stor så honan ser onormalt tjock ut (som JojjeN skrev). Man kan även skymta ögonen på ynglen ibland.

              Okej! Jag har 3 Blackmollys och 1 kampfisk 5 neontetror 6 silverfisk eller nåt 2 svärdbärare och en siamesisk algätare

              vad säger du/ni?

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Klikken
                Okej! Jag har 3 Blackmollys och 1 kampfisk 5 neontetror 6 silverfisk eller nåt 2 svärdbärare och en siamesisk algätare

                vad säger du/ni?
                Låter som många hungriga munnar simmar i ditt akvarium, tyvärr .

                Det bästa hade varit om du hade ett yngelakvarium på ca 45L ungefär där du kan släppa i honan när det börjar bli dags och sen låta ynglen växa till sig lite där. Med silverhajar i akvariet kommer nog inte många yngel bli långlivade ens när det börjar bli dags att släppa ut dem ur yngelboxen . Silverhajar blir STORA! om det nu är det du har.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Klikken
                  • April 2008
                  • 48

                  #9
                  Hej .. dom äter mat från båtten är silvriga och har ett svart sträkc på sig!

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Klikken
                    Hej .. dom äter mat från båtten är silvriga och har ett svart sträkc på sig!
                    Men vilken är det då du kallar Siamesisk algätare

                    Det du beskrev nu låter onekligen som Siamesisk algätare.
                    Kan dock vara Flying fox.

                    Tetror brukar oxå vara bra på att plocka yngel
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Klikken
                      • April 2008
                      • 48

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Men vilken är det då du kallar Siamesisk algätare

                      Det du beskrev nu låter onekligen som Siamesisk algätare.
                      Kan dock vara Flying fox.

                      Tetror brukar oxå vara bra på att plocka yngel
                      jag kan jag inte ha ungarna i en bur?

                      Kommentar

                      • Klikken
                        • April 2008
                        • 48

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Men vilken är det då du kallar Siamesisk algätare

                        Det du beskrev nu låter onekligen som Siamesisk algätare.
                        Kan dock vara Flying fox.

                        Tetror brukar oxå vara bra på att plocka yngel
                        jaha var det här är siamesisk algätare :O http://mikes-machine.mine.nu/specimens/SAE_DSCN4964.jpg
                        jag trode det var den där sugfisken som är på rutan och suger http://www.saljes.se/imgupload01/386...usalgatare.jpg

                        Kommentar

                        • Klikken
                          • April 2008
                          • 48

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          Alltså det är inte yngel pågång för att det är lite svart.

                          Är det svart så visar det bara att hon är dräktig, sen kan det ta tre veckor till, och max man kan ha dom i burarna tror jag folk säger är 3-5 dagar.

                          Det ska vara helt sprängfyllt, och hon ska vara onormalt tjock.

                          Och vad skulle hjälpa att stoppa dit hanen? Han blir också orlig, och båda får mindre plats. Det är inte som med männisjoir under födslen att dom lugnar ner varandra, snarare tvärtom. Dessutom om du inte har galler i yngelburen så kommer ändå honan att äta upp ynglena, men det går såklart snabbare om hanen också är där.

                          Om buken inte är sprängdfylld så rekommenderar jag att du stoppar tillbaka henne...
                          VI TAR DET HÄR ENGÅNG TILL!

                          Jag har ett galler på båtten typ i mitten där dom kan vara hon är jätte tjock och har lite svart där back på magen

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Klikken
                            VI TAR DET HÄR ENGÅNG TILL!

                            Jag har ett galler på båtten typ i mitten där dom kan vara hon är jätte tjock och har lite svart där back på magen
                            Ok.. Antingen har du gett henne alldeles för mycket mat eller så är det snart dags

                            Yngelboxen är ju tillfällig men jag tycker du kan prova släppa ut ynglen efter 2-3 veckor. Längre tror jag inte du bör ha dem där i.

                            Din sugmal är en Ancistrus
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Klikken
                              • April 2008
                              • 48

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Ok.. Antingen har du gett henne alldeles för mycket mat eller så är det snart dags

                              Yngelboxen är ju tillfällig men jag tycker du kan prova släppa ut ynglen efter 2-3 veckor. Längre tror jag inte du bör ha dem där i.

                              Din sugmal är en Ancistrus
                              okej tack så mycket nina men ska jag ha min guppy hona där nu tills hon föder?

                              annars här är en bild på hon: http://img120.imageshack.us/my.php?i...lden006up9.jpg
                              Senast redigerad av Klikken; 23 August 2008, 13:41.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...