liten fråga..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    liten fråga..

    Som jag skrivit tidigare så har jag nyligen blivit stormamma ^^
    Har fått massa fina blåamussepigg platy yngel.
    Eller massa och massa, det är väl 16 st, för mig är det mycket eftersom det är första gången jag lyckats få yngel!

    Fick väl inge bra svar när jag ställde frågan förut, då jag inte har möjlighet att släppa ut dom i ett större kar än den yngelkasse de ligger i nu. Hur länge ska jag ha dom där? Växer dom något? och när kan man släppa i domtillsammans med de andra fiskarna? Just nu är do ju minimala, och dom kommer gå åt på en gång om jag släpper ut dom på en gång.

    Så hur ska jag göra?
    är ju trots 1 vecka kvar till löning, klarar dom sig i kassen så länge? Eller kan dom ligga där tills dom blivit tillräckligt stora att kunna få simma fritt?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    De kan bo där tills de är stora nog att simma fritt . Men bästa vore ju ändå om du använde en del av löningen till ett litet akvarium till dem . Då kommer de förmodligen växa på bättre oxå.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      De kan bo där tills de är stora nog att simma fritt . Men bästa vore ju ändå om du använde en del av löningen till ett litet akvarium till dem . Då kommer de förmodligen växa på bättre oxå.
      När jag fick den platyn av affären jag handla i så fick jag öven med ett litet yngel, är typ dubbelt så stort som de jag har nu, och den har klarat sig enormt bra i mitt kar. Men jag vill inte släppa i dom här små så tidigt, så dom blir käk är som sagt första gången jag fått yngel!
      Hur stort bör man ha då? Har inte direkt lust att lägga ner så mycket på ett ännu ett till akvarie, då jag typ redan har fullt i rummet ^^ Så ska väl inte vara för stort. =)

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Finns många erbjudanden på blocket och storleken är ju förstås beroende på hur mycket plats du har att erbjuda och hur mycket pengar du vill lägga men minimum skulle jag säga ligger på runt 45L.
        Tror nog du skulle hitta många bra erbjudanden kring 100-200kr och då få ett minst 60L om du har tur

        När du släpper i dina yngel ihop med de andra ska du se till att ha bra med gömställen. Då minskar risken att de blir käk.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Detta var den mest rimliga i Stockholmsområdet men har dock inget filter/pump eller doppvärmare. Annars var det billigt

          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          Arbetssätt...