Black molly artbeskrivningen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Tja, som sagt, "huvudbilden" borde vara på den grågröna vildformen, och den svarta, med flera odlingsformer under "fler foton"
    Just det, och en grågrön fisk kan väl inte vara så svår att fota

    Anledningen till att det inte finns någon annan bild på Black Molly var ju att det var så svårt att fotta svart fisk. Nu har ju Kjell öppnat dörrarna till andra färger oxå
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Just det, och en grågrön fisk kan väl inte vara så svår att fota

      Anledningen till att det inte finns någon annan bild på Black Molly var ju att det var så svårt att fotta svart fisk. Nu har ju Kjell öppnat dörrarna till andra färger oxå
      Men bilden som är där nu visar ju en svart fisk
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #18
        Ursprungligen postat av Nina82
        Just det, och en grågrön fisk kan väl inte vara så svår att fota

        Anledningen till att det inte finns någon annan bild på Black Molly var ju att det var så svårt att fotta svart fisk. Nu har ju Kjell öppnat dörrarna till andra färger oxå
        Det kanske beror på att det är mycket svårt att hitta vildformsmolly, finns inte att köpa i vanliga akvarieaffärer.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Det kanske beror på att det är mycket svårt att hitta vildformsmolly, finns inte att köpa i vanliga akvarieaffärer.
          Finns ju Silver-, Dalmatin- och Guld Molly bla.
          Är nog tom vanligare än Black Molly i handeln.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Antingen skall fotot vara på en svart molly (dvs den vanliga) eller på naturformen.
            Den senare är dock rätt ovanlig - inte ens fishbase har den på foto.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #21
              Micke försökte ju plåta mina molly sist, han kanske har någon användbar bild.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • JojjeN
                • June 2008
                • 3567

                #22
                Jag tog bilder igår, men ni vill inte ha ren lyrstjärtsmolly då? Ser exakt ut som vanlig black, men lyrstjärt
                Tillbaks efter paus.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Kaj.p eller ansjo, kan ni kanske bidra med en bra bild på en "normal" BM, ni har ju i alla fall rätt sort/variant i era akvarier....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Som sagt, huvudbilden under Poecilia sphenops borde ju vara den grågröna viltformen, men tyvärr verkar den svår att få tag i. Hade lätt köpt den om jag hittat den nå´nstans.
                    Senast redigerad av Shepard; 06 November 2008, 21:39.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Som sagt, huvudbilden under Poecilia sphenops borde ju vara den grågröna viltformen, men tyvärr verkar den svår att få tag i. Hade lätt köpt den om jag hittat den nå´nstans.
                      I brist på den så kan man ju fota "vanliga" bm och andra sphenops-varianter och så får/kan vi komplettera vartefter.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • AromaJohanna
                        • February 2010
                        • 16

                        #26
                        Poecilia sphenops / Poecilia latipinna

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Alla artbeskrivningar är faktiskt på det vetenskapliga namnet - dvs i detta fall Poecilia sphenops. Vad jag däremot kan göra är att lägga in fler handelsnamn vilket jag nu också har gjort.
                        Något foto på den vanliga varianten har jag som sagt inte - detta är orsaken till att den inte är på bild. Den är faktikst himla svårfotad eftersom den vid fotning kräver en bakgrund som kontrasterar rejält och dessutom funkar ofta inte enfärgat svart så bra på foto (tenderar att flyta ihop eftersom det inte är någon kontrast på fisken).
                        Vore intressant om ni ville lägga in en artbeskrivning både på Poecilia latipinna och Poecilia sphenops och förklara vad skillnaden är på dessa arter?

                        Mvh
                        Johanna

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #27
                          Storleken skiljer:



                          Det är näst intill omöjligt att hitta någon av arterna som inte är odlingasform. Tror inte att det finns några i Norden som inte är akvariestammar
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #28
                            Kan inte artregistret justeras så att odlingsformer hanteras som "underarter" till vildformen med egna bilder. Visst det blir mer jobb men mycket intressantare.
                            Poecilia sphenops "Black Molly"
                            Poecilia sphenops "Silver molly"
                            Poecilia sphenops "und so weiter..."

                            Då dyker de upp vid sökning som egna sökobjekt. Sedan kan man ju ha flera bilder på just black molly om så önskas.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #29
                              Odlingsformer och underarter är två helt skilda saker. De namn du nämner är handelsnamn och skiljer sig mycket beroende var någonstans man handlar fisken. Detta gäller kanske inte så mycket för de olika mollyvarianterna som det gör för andra arter.
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #30
                                Ursprungligen postat av AromaJohanna
                                Vore intressant om ni ville lägga in en artbeskrivning både på Poecilia latipinna och Poecilia sphenops och förklara vad skillnaden är på dessa arter?

                                Mvh
                                Johanna
                                För att kunna göra en eny artbeskrivning så behövs ett skarpt foto i helfigur på fisken (fisken skall ta upp större delen av fotot) - gärna på 1250 pixlar mena absolut inte mindre än 1000 i alal fall
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...