Black molly artbeskrivningen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Black molly artbeskrivningen!

    Det kan väl inte vara en black molly som är på första bilden på artbeskrivningen om black mollys? Ingen annan black molly jag någonsin sett har den formen?
    Tillbaks efter paus.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Lyrstjärt heter formen.. Men jag håller med om att själva kroppsformen nästan ser ut som en ballongform..
    Jo, den var jättevanlig förrut.. Nu är den faktiskt mer ovanlig..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Så den räknas alltså som en black molly?

      Är det inte bättre att en "vanlig" black molly tar första platsen? Jag kan ta en bild vid behov?
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Så den räknas alltså som en black molly?

        Är det inte bättre att en "vanlig" black molly tar första platsen? Jag kan ta en bild vid behov?
        Posta gärna en bild på en "vanlig" black molly om du vill, skicka den till ADMIN eller Kjell fohrman så fixar de säkert till det. Om inte annat så kan de ju lägga till den som ytterligare en bild under artbeskrivningen, på vissa fiskarter finns det flera olika bilder att titta på. Annars så var det som sagt en väldigt vanlig variant av BM för inte så många år sedan, och kanske kan det bli så igen?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Fast nu för ett tag sedan så dog min "riktiga" molly, och dom fick inga yngel, och jag har inte planerat att köpa ny, så får bli nån annan som tar kort.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Håller med om att det är mycket förvirrande. Speciellt eftersom det är en klassisk nybörjarfisk och många kanske inte riktigt kan identifiera sin fisk med den på bilden.

            Kom igen Kjell och Christian. Någon måste ju kunna fixa en bra bild på en vanlig Black Molly
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Och ska man hårddra det, så borde nog inte "Black Molly" ha en egen artbeskrivning alls, utan det borde stå Poecilia sphenops, och som första bild borde det vara en bild på vildformen, och så kunde det nämnas i texten att den bl.a finns i en vanlig, svart odlingsform kallad Black Molly, med en eller ett par bilder som kompletterar bilden på vildformen

              Vildformerna är enligt mig finare, men verkar tyvärr vara rätt ovanliga, om man jämför med odlingsformerna.
              Senast redigerad av Shepard; 05 November 2008, 18:19.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Och ska man hårddra det, så borde nog inte "Black Molly" ha en egen artbeskrivning alls, utan det borde stå Poecilia sphenops, och som första bild borde det vara en bild på vildformen, och så kunde det nämnas i texten att den bl.a finns i en vanlig, svart odlingsform kallad Black Molly, med en eller ett par bilder som kompletterar bilden på vildformen
                Eller om man nu inte ska vara så drastisk så kan man åtminstone skippa Black och bara skriva Molly

                Finns ju en del olika färgvarianter precis som du skrev.
                Bl.a. Black Molly, Silver Molly och Dalmatiner Molly.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Eller om man nu inte ska vara så drastisk så kan man åtminstone skippa Black och bara skriva Molly

                  Finns ju en del olika färgvarianter precis som du skrev.
                  Bl.a. Black Molly, Silver Molly och Dalmatiner Molly.
                  Och Guld Molly, som enligt mig är en av de snyggare odlingsformerna, den är riktigt apelsinfärgad.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Och ska man hårddra det, så borde nog inte "Black Molly" ha en egen artbeskrivning alls, utan det borde stå Poecilia sphenops, och som första bild borde det vara en bild på vildformen, och så kunde det nämnas i texten att den bl.a finns i en vanlig, svart odlingsform kallad Black Molly, med en eller ett par bilder som kompletterar bilden på vildformen
                    Alla artbeskrivningar är faktiskt på det vetenskapliga namnet - dvs i detta fall Poecilia sphenops. Vad jag däremot kan göra är att lägga in fler handelsnamn vilket jag nu också har gjort.
                    Något foto på den vanliga varianten har jag som sagt inte - detta är orsaken till att den inte är på bild. Den är faktikst himla svårfotad eftersom den vid fotning kräver en bakgrund som kontrasterar rejält och dessutom funkar ofta inte enfärgat svart så bra på foto (tenderar att flyta ihop eftersom det inte är någon kontrast på fisken).
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 November 2008, 18:56.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Och Guld Molly, som enligt mig är en av de snyggare odlingsformerna, den är riktigt apelsinfärgad.
                      Då måste jag dra det ännu längre och säga att min favorit faktiskt är dalmatiner guld molly.

                      Det är en guldmolly med svartaprickar och vit mage, faktiskt sjukt snygg. Har postat bilder nånstans förut. *Letar*
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Alla artbeskrivningar är faktiskt på det vetenskapliga namnet - dvs i detta fall Poecilia sphenops. Vad jag däremot kan göra är att lägga in fler handelsnamn vilket jag nu också har gjort.
                        Något foto på den vanliga varianten har jag som sagt inte - detta är orsaken till att den inte är på bild. Den är faktikst himla svårfotad eftersom den vid fotning kräver en bakgrund som kontrasterar rejält och dessutom funkar ofta inte enfärgat svart så bra på foto (tenderar att flyta ihop eftersom det inte är någon kontrast på fisken).
                        Kan försöka fixa ett hos en vän som jag vet har black molly, eller också inne hos djuraffären här i stan. Dom har bra bakgrunder vad jag minns.

                        Om du gillar fotot och lägger in den i artbeskrivningen, kan man få en veckas guldmedlemskap? Är så sugen på att utforska alla roliga asien fiskar, iallafall i en vecka.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Nu blev det nästan ännu konstigare, bilden visar en ballonglyrstjärtsblackmolly, ja, art? Iaf tillräckligt stor andel "segelfensmolly" för att sömmen i ryggfenan ska synas, och att ryggfenan både är för stor och fel formad för att den genetiskt ska vara nämnvärt mycket P. sphenops. Min gissning är att den är huvudsakligen P. latipinna, stämmer bäst med formen på och sömmen i ryggfenan.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Men nu när den inte längre heter enbart Black Molly längre kan det väl inte vara så svårt att få fram ett bra foto
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Men nu när den inte längre heter enbart Black Molly längre kan det väl inte vara så svårt att få fram ett bra foto
                              Tja, som sagt, "huvudbilden" borde vara på den grågröna vildformen, och den svarta, med flera odlingsformer under "fler foton"
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...