Agressiv platyhane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Agressiv platyhane

    Har två platyhanar ihop i mitt 120 l akvarium med diverse tetror.


    Den ena hanen är större och kraftigare än den andra och denna är väldigt kaxig och jaga runt den mindre hanen hela tiden.

    Varför?

    Och hur kan jag lösa problemet? genom att införskaffa ett gäng honor åt dem?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jepp!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Honor är svaret på allt, vare sig fiskar eller människor.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Ursprungligen postat av JojjeN
        Honor är svaret på allt, vare sig fiskar eller människor.

        Haha där sa du ett sanningens ord

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Hmm... det gick väl inte som jag tänkt direkt.

          Köpte idag 2 'honor' till mina hanar och har planer på att köpa ytterligare 2 till i en anna butik för att få andra färger. Men nu visade det sig att mina 'honor' visade sig vara en hane och en hona.

          Så nu har jag en hona som blir uppvaktad av 3 kåta hanar. Och den största hanen jagar de andra två och den minsta av de gamla jagar den nya hanen. Så alla gömmer sig för alla förutom den stora hanen som simmar runt och letar hona/någon att bråka med.


          Så till frågan: Hur många honor krävs det nu? tror ni att 2 nya honor räcker? känns som att akvariet blir fullt om det stoppas i fler..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            En gång till, honor är svaret på allt!
            Du kan inte lämna tillbaka de fiskar som blev fel och byta mot en hona istället? Annars är mionst dubbelt så många honor mot hannar en bra början, men tänk på att de snart blir fler.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              de får nog vänja sig vid att vara 50/50 har absolut inte plats för 9 platysar i karet nu innan jag startar upp det mindre igen. Hoppas bara att hanarna inte blir kär i samma tjej

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Det var ju super.. Mitt förslag precis.. Det är inge bra att ha 2 hanar för då blir en så himla mobbad.. Bättre att ha minst 3 så den dominanta har fler att jaga och inte orkar mobba ut någon helt.. Sen så många tjejer du ryms med..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Som det ser ut nu sår rymms bara 4 tjejer. Men sedan när jag flyttar om lite fisk så kommer de få 2-3 tjejer till

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av gickan_87
                    de får nog vänja sig vid att vara 50/50 har absolut inte plats för 9 platysar i karet nu innan jag startar upp det mindre igen. Hoppas bara att hanarna inte blir kär i samma tjej
                    "Kär" är fel ord, alla dina hanar är inriktade på "förökning"........skapa många gömmställen kanske? Då kan honan få en schans att gömma sig och vila lite även om du har fler hanar än honor...men jag skulle ha gått tillbaka med den "felköpta" hanen, det skulle inte hänt om affärsbiträdena visste vad de pysslade med! Handla fisk någon annanstans i fortsättningen......
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Lämna tillbaka en/två hanar och köp honor istället, så den hanen du vill ha kvar får sätta på allihopa, utan att nån blir mobbad. Dessutom kommer då inte heller honorna jagas, eftersom du då kan ha många fler, så hanen inte behöver jaga bara en av dom.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av JojjeN
                        Lämna tillbaka en/två hanar och köp honor istället, så den hanen du vill ha kvar får sätta på allihopa, utan att nån blir mobbad. Dessutom kommer då inte heller honorna jagas, eftersom du då kan ha många fler, så hanen inte behöver jaga bara en av dom.
                        ...men att man "måste" ha fler honor än hanar stämmer inte riktigt, man kan "överdosera" med hanar också och då får den dominante hanen för mycket med att bevaka sina intressen gentemot de andra hanarna så honan får lugnt av den anledningen.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...