Stirrig födsel? (Guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Mobster
    Jag har en glupsk fisk, det är därför jag fångar upp dem så jag får ihop ett gäng vuxna så kan de gå och föda fritt sen, den glupska black ghosten är ännu inte stor nog att ta vuxna guppys så det blir yngel bara som går åt sen när de får föda fritt, och självklart kommer jag flytta black ghosten när den blir större

    använder som sagt bara buren för att få upp ett gäng guppys som kan få igång födandet så jag inte behöver yngelbur sen
    Då förstår jag....men akta dig! Ynglen växer i allmänhet väldigt dåligt i yngelbur, bättre att ha ett separat yngelakvarium på ungefär 50-60 liter där de kan få växa till sig först, i kanske en månad. Sedan kan de flytta till ditt stora akvarium.....å andra sidan så slipper du gallra, och ditt spöke kommer växa bra om guppysarna kommer få föda fritt framöver. Lycka till hur du än väljer att göra!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Mobster
      • June 2008
      • 506

      #17
      jag verkar ha fått till det riktigt bra i buren, artemian jag kläcker åker igenom nätet så överbliven stannar inte, har posthornssnäckor där i som rengör och mossa så de får lite så de de kan gömma sig för stress-synpunkt...mina förra yngel, 4 veckor på fredag har börjat färga ut och bildat gonopodium (2 av 6)

      Fast det är klart, det blir mer trångt nu när det är 20-25 st än när det var 6 st, får helt enkelt observera hur det går...just nu har jag 2 burkar igång och det andra är än värre när det gäller faror då det går 4 st grodor där

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av Mobster
        jag verkar ha fått till det riktigt bra i buren, artemian jag kläcker åker igenom nätet så överbliven stannar inte, har posthornssnäckor där i som rengör och mossa så de får lite så de de kan gömma sig för stress-synpunkt...mina förra yngel, 4 veckor på fredag har börjat färga ut och bildat gonopodium (2 av 6)

        Fast det är klart, det blir mer trångt nu när det är 20-25 st än när det var 6 st, får helt enkelt observera hur det går...just nu har jag 2 burkar igång och det andra är än värre när det gäller faror då det går 4 st grodor där
        Det är trångboddheten som är det största problemet, en yngelkasse rymmer ju maximalt ½liter vatten och det blir inte mycket yta per yngel....och det är detta som stressar dem, värre blir det också när de börjat växa till sig lite, men annars så har du ju gjort vad som kan göras för att eliminera problem, i och med att du har städsnäcka och gömställern. Men som jag sade så skulle ett separat yngelakvarium på 50-60 liter vara bättre ändå. Men ofta får man ju göra det bästa av situationen som du ju också har förstått... lycka till.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av tummen
          Jag tror nog du missuppfattat det lite: det är i naturliga biotoper med många predatorer (rovfiskar) som honorna får många små yngel,( generellt blir de könsmogna tidigt också) i biotoper med få predatorer får istället honorna färre relativt sett stora yngel (där de blir könsmogna senare relativt sett). Allt för att på så effektivt sätt som möjligt föra sina gener vidare.....detta är skillnader som kan leva kvar länge även i akvariestammar, därav skillnaden i olika kullstorlekar, könsmognad mm.
          Nej, jag har inte missförstått.. Jag har läst någonstans att tillgången på föda styr hur honorna föder. Sedan var jag som sagt lite osäker på hur det var men jag har för mig att det var sådär tvärtom som jag beskrev. För mig skulle det nämligen låtit mer logiskt att det bara skulle bli några få tjockisar om det fanns mycket mat...

          Jag vet också att den som skrev detta, kan det ha varit på guppysällskapets sida om avel??? den personen hade testat detta... Jag har inte testat det själv.. Här är det bara fullt av yngel jämt..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av Katharina
            Nej, jag har inte missförstått.. Jag har läst någonstans att tillgången på föda styr hur honorna föder. Sedan var jag som sagt lite osäker på hur det var men jag har för mig att det var sådär tvärtom som jag beskrev. För mig skulle det nämligen låtit mer logiskt att det bara skulle bli några få tjockisar om det fanns mycket mat...

            Jag vet också att den som skrev detta, kan det ha varit på guppysällskapets sida om avel??? den personen hade testat detta... Jag har inte testat det själv.. Här är det bara fullt av yngel jämt..
            Jag har oxå läst om detta "experiment" på SGS hemsida så du är inte helt ute och cyklar
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Katharina
              Nej, jag har inte missförstått.. Jag har läst någonstans att tillgången på föda styr hur honorna föder. Sedan var jag som sagt lite osäker på hur det var men jag har för mig att det var sådär tvärtom som jag beskrev. För mig skulle det nämligen låtit mer logiskt att det bara skulle bli några få tjockisar om det fanns mycket mat...

              Jag vet också att den som skrev detta, kan det ha varit på guppysällskapets sida om avel??? den personen hade testat detta... Jag har inte testat det själv.. Här är det bara fullt av yngel jämt..
              Ja det kanske stämmer, men även mitt påstående är riktigt, och har påverkan på det sätt som jag sade. Men visst, med god tillgång på foder så kan honan unna sig att producera många yngel.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...