Stirrig födsel? (Guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    Stirrig födsel? (Guppy)

    Hej, som jag nämnt i någon annan tråd så fick vi yngel i morse och låtit honan gå i buren hela dagen, hon har bara fött 5 yngel(möjligen något till som gömt sig i mossan) men man ser att hon har mer i sig, jag undrar lite hur länge det kan ta för en endlershona att pressa ut sina små då det nu gått 14 timmar eller så...och om det har något att göra med att det är en rätt stirrig/stressad individ vilket kan ha något att göra med att hon gått som ensam hona ett tag i tanken...de nya och hanen är alla lugna men hon sticker och gömmer sig så fort man slänger en blick åt rummet akvariet är i, och nu när hon är i yngelbur så åker hon runt upp och ner vid sidorna, jag släppte ut henne i akvariet idag när jag kom hem då jag tyckte att även om hon inte var klar så kanske hon iaf blir lugnare om hon får gömma sig lite mer som hon vill.

    är det vanligt att det tar så lång tid och annars, tror ni det beror på stress eller komplikationer i graviditet, något yngel på sniskan eller nått (om sånt inträffar)
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det är inte säkert hon får fler yngel än 5st och personligen tror jag att stress kan påverka negativt. Varför skulle det inte göra det till Guppy när det gör det till andra djur och även människor. Endlers Guppy får i regel inte lika många yngel som "vanliga" Guppy.
    Eftersom det finns honor som dör efter/under förlossning så sker det säkert komplikationer även hos Guppy men det är ju inget vi kan påverka. Det bästa är att låta henne föda fritt i akvariet och eftersom du har javamossa kommer säkert de flesta överleva. Har du endast Endlers Guppy kan du vara ganska säker eftersom de inte äter sina yngel.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Nej, det tror jag inte... De gånger jag har varit med har det varit klart på en timme.. Om det är lite mat i karet så kan de få några och stora bebisar om jag inte minns fel.. Om det är mycket mat i karet så får de många och små.. Jag har för mig att det var sådär ologiskt, vi får se om någon kan bekräfta eller dementera... Det är iaf beroende på maten vilket de får..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #4
        Mjo, men har en som gärna skulle äta yngel tyvärr, därför jag ville att hon skulle föda där...men förhoppningsvis med mina förra 6 yngel (2 hanar 4 honor) och dessa ~5 st borde jag kunna skippa yngelburen och låta dem föda fritt utan att det skulle bli rensat...men som sagt, släppte ut henne och hoppas på det bästa för hennes skull och eventuella yngel i magen.

        Och skälet att jag är så säker på att det finns fler i magen är att förra gången födde hon mer och då var hon inte lika tjock som den här gången, och då var ynglen ändå bra mycket större än dessa...säkert dubbla storleken större mage + mindre storlek på yngel = fler yngel känns det som :X

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          Är helt säker på att det var för att hon var stressad att hon inte födde så många direkt, nu på morgonen så har jag fångat upp ~10 yngel frisimmande i akvariet nu är det rörigt så nu syns de inte, får se om det finns fler när det klarnar, har massa flytväxter och mossor också så säkert inte hittat alla än :P

          Då vet jag det och det blir ingen yngelbur för henne något mer, de andra är tack och lov inte lika stressade

          Kommentar

          • Mobster
            • June 2008
            • 506

            #6
            Fångat 2 till sedan jag skrev och sett 2 som jag inte fått tag på, så närmar sig 20 st

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Mobster
              närmar sig 20 st
              OJ . Grattis
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Man blir glad när man får dem första ynglen, men sen blir de bara en plåga :P Jag har 12 honor och 4 hanar sen första kullen av 4 honor då, sen så har jag ca 30-40 st överlevt från andra kullen, kan bero på att jag flyttade honorna efter alla fött.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Vi gav bort alla våra Endlers (utom 1) efter 3-4 månader. Då hade vi ca 100 yngel
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Mobster
                    • June 2008
                    • 506

                    #10
                    Det här kommer hållas efter när det börjar bli tillräckligt, köpte ju 2 så vill ha lite mer :P

                    nu fick jag tag i 3 st, alltså antagligen de 2 jag såg förut och en som jag inte hade sett...blir sista kullen i yngelbur :P

                    och sätter nog in lite hos grodorna som absolut kommer hålla efter lite

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Nej, det tror jag inte... De gånger jag har varit med har det varit klart på en timme.. Om det är lite mat i karet så kan de få några och stora bebisar om jag inte minns fel.. Om det är mycket mat i karet så får de många och små.. Jag har för mig att det var sådär ologiskt, vi får se om någon kan bekräfta eller dementera... Det är iaf beroende på maten vilket de får..
                      Jag tror nog du missuppfattat det lite: det är i naturliga biotoper med många predatorer (rovfiskar) som honorna får många små yngel,( generellt blir de könsmogna tidigt också) i biotoper med få predatorer får istället honorna färre relativt sett stora yngel (där de blir könsmogna senare relativt sett). Allt för att på så effektivt sätt som möjligt föra sina gener vidare.....detta är skillnader som kan leva kvar länge även i akvariestammar, därav skillnaden i olika kullstorlekar, könsmognad mm.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mobster
                        Det här kommer hållas efter när det börjar bli tillräckligt, köpte ju 2 så vill ha lite mer :P

                        nu fick jag tag i 3 st, alltså antagligen de 2 jag såg förut och en som jag inte hade sett...blir sista kullen i yngelbur :P

                        och sätter nog in lite hos grodorna som absolut kommer hålla efter lite
                        Ja det kan vara bra att hålla gruppen på en lagom nivå, för blir de "för många" så kommer de att få stressrelaterade sjukdomar som sätter ner motståndskraften och decimerar beståndet, och dessutom sätter ner vitaliteten betydligt hos de överlevande. Hur stort akvarium har de att bo i?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Mobster
                          • June 2008
                          • 506

                          #13
                          215 liter, så bör klara sig ett par där iaf

                          just nu är det väldigt mycket bottenlevande där men inget i mellan/ytskiktet så tänkte att dessa skulle få ändra på det

                          och fångade för övrigt 3 nya yngel nyss, blir en himla massa idag verkar det som, och bara 1 könsmogen hona så ingen risk att det är en annan som ynglat
                          Senast redigerad av Mobster; 13 August 2008, 14:16.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mobster
                            215 liter, så bör klara sig ett par där iaf

                            just nu är det väldigt mycket bottenlevande där men inget i mellan/ytskiktet så tänkte att dessa skulle få ändra på det

                            och fångade för övrigt 3 nya yngel nyss, blir en himla massa idag verkar det som, och bara 1 könsmogen hona så ingen risk att det är en annan som ynglat
                            Om du inte har några glupska fiskar i övrigt så förstår jag inte varför du fångar upp ynglen, de klarar sig oftast betydligt bättre på egen hand. Skulle några yngel inte klara sig så beror det säkert i dessa fall på att de inte var speciellt vitala till att börja med. Släpp i dem igen, och begränsa totalantalet till kanske 20-30 vuxna individer, och ett lika stort gäng med yngel i olika storlekar, då bör du vara självförsörjande framöver, men inte få det överbefolkat. Lycka till!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Mobster
                              • June 2008
                              • 506

                              #15
                              Jag har en glupsk fisk, det är därför jag fångar upp dem så jag får ihop ett gäng vuxna så kan de gå och föda fritt sen, den glupska black ghosten är ännu inte stor nog att ta vuxna guppys så det blir yngel bara som går åt sen när de får föda fritt, och självklart kommer jag flytta black ghosten när den blir större

                              använder som sagt bara buren för att få upp ett gäng guppys som kan få igång födandet så jag inte behöver yngelbur sen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...