Många guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    #16
    Finns ju alltid algätare som är rovdjur typ knorrmal släpp i en sån så har du snart nere ditt antal på låg nivå. dom 2 som jag flyttade till ett annat lunchade upp 14 kardinaler på 1 vecka nattetid.....
    Fiskoholic


    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #17
      Ursprungligen postat av Mehemed
      Det är vanliga guppy, det försvinner inte spec mycke yngel inte som smågodis iallafall.. jag får nog gå å snacka med dem hos fiskhandlaren å se om de ta emot dem. jag vill inte ha dem men jag kan nte döda dem heller.. kanske lite blödig men man lägger trots allt ner enerig och intresse på dem..

      Jag skulle köpt 4 platys. De är kända för att inte ge sina barn lika mycket kärlek som guppyhonorna gör
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Ursprungligen postat av Mehemed
        Det är vanliga guppy, det försvinner inte spec mycke yngel inte som smågodis iallafall.. jag får nog gå å snacka med dem hos fiskhandlaren å se om de ta emot dem. jag vill inte ha dem men jag kan nte döda dem heller.. kanske lite blödig men man lägger trots allt ner enerig och intresse på dem..

        Hög produktivitet och överlevnad och snabb tillväxt hos guppy är bra tecken på god skötsel, så du sköter nog dina fiskar bra. Om man matar dåligt får de färre yngel och fler äts upp. Inte för att jag tycker att du ska sköta dom sämre, men sälj överskottet, butiker vill som sagt ha rätt stora individer med stora stjärtar, troligtvis behöver du sälja en del innan den storleken, prova att sätta ut annons och sälj dom relativt billigt, men inte "foderbilligt".

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Ursprungligen postat av XenOn
          Jag skulle köpt 4 platys. De är kända för att inte ge sina barn lika mycket kärlek som guppyhonorna gör
          Jag tror att de vänjer sig vid att det är yngel... Alla mina yngel blev uppätna ända tills alla mina stora honor ynglade samtidigt och jag samtidigt stoppade tillbaka förra månadens yngelskörd från yngelkaret. Då blev babyboomen övermäktig och alla vande sig vid att det fanns så mycket yngel. Däremot åt man fortfarande upp de röda ynglen???

          Jag fattade ingenting, så jag köpte ännu fler platys och nu har klarar sig även platyyngel.. Men sjutton vad jag har yngel nu!!! Måste ta mig tid att fånga upp lite...
          Att skapa en babyboom är alltså det bästa sättet att vänja fisken vid att det finns en massa bebisar i karet och att sedan låta dem vara... Tänkte kanske försöka skaffa Mollys nu och se vad som händer med de svarta ynglen..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Baf2
            Är det vanlig guppy du har?
            Den äter ju sina yngel som smågodis!
            Hur kan det bli så många då?
            Har du endlers då förstår jag!
            Jag får nog över fullt av palletciklider och blå ciklid för dom ynglar av sig som tusan och tar hand om avkoman också till skilnad ifrån guppy!
            Det där med att vanig guppy skulle äta sina yngel skiljer sig väldigt mellan olika individer. Ibland uppstår problemet lite oftare med guldfärgade guppyyngel, men inte alltid; det är svårt/farligt att säga så generellt.
            Att du svämmar över av paletter och blåciklider hör knappast hemma i denna tråden, men samtidigt blir jag inte förvånad.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av Katharina
              Jag tror att de vänjer sig vid att det är yngel... Alla mina yngel blev uppätna ända tills alla mina stora honor ynglade samtidigt och jag samtidigt stoppade tillbaka förra månadens yngelskörd från yngelkaret. Då blev babyboomen övermäktig och alla vande sig vid att det fanns så mycket yngel. Däremot åt man fortfarande upp de röda ynglen???

              Jag fattade ingenting, så jag köpte ännu fler platys och nu har klarar sig även platyyngel.. Men sjutton vad jag har yngel nu!!! Måste ta mig tid att fånga upp lite...
              Att skapa en babyboom är alltså det bästa sättet att vänja fisken vid att det finns en massa bebisar i karet och att sedan låta dem vara... Tänkte kanske försöka skaffa Mollys nu och se vad som händer med de svarta ynglen..
              Risken är stor att alla BM (Black molly)drabbas av vita prick, de är lite känsliga för det när man blandar olika arter, BM bör man helst hålla som enda levandefödare, i alla fall enligt mina erfarenheter, men det finns säkert olika erfarenheter som säger det motsatta, allt beror på VILKEN BM-variant du får tag i och hur denna odlats.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Mehemed
                • July 2008
                • 11

                #22
                Jag har bestämmt mig för att ta kontakt med en av fiskhandlarna här i närheten å se vad de säger, ska vänta lite så att fiskarna har vuxit på sig lite till.

                Tack för alla goda råd!

                /Elin "mehemed"

                Kommentar

                • XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

                  #23
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jag tror att de vänjer sig vid att det är yngel... Alla mina yngel blev uppätna ända tills alla mina stora honor ynglade samtidigt och jag samtidigt stoppade tillbaka förra månadens yngelskörd från yngelkaret. Då blev babyboomen övermäktig och alla vande sig vid att det fanns så mycket yngel. Däremot åt man fortfarande upp de röda ynglen???

                  Jag fattade ingenting, så jag köpte ännu fler platys och nu har klarar sig även platyyngel.. Men sjutton vad jag har yngel nu!!! Måste ta mig tid att fånga upp lite...
                  Att skapa en babyboom är alltså det bästa sättet att vänja fisken vid att det finns en massa bebisar i karet och att sedan låta dem vara... Tänkte kanske försöka skaffa Mollys nu och se vad som händer med de svarta ynglen..
                  Vad roligt att de klarar sig Ska försöka göra samma sak med mina guppy yngel. Frågan är då om jag ska lägga ner platyynglena också
                  Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av XenOn
                    Vad roligt att de klarar sig Ska försöka göra samma sak med mina guppy yngel. Frågan är då om jag ska lägga ner platyynglena också
                    Det funkar bäst om ynglen är lite i olika storlek, men satsa på att sätta i alla yngel av båda sorterna samtidigt, se till att ha gott om gömställen och mata de stora fiskarna före ynglen får flytta.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...