Konstig segelfensmolly hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    Konstig segelfensmolly hane

    Hej på alla er jag har en segelfensmolly som är lite skadad han är mörk
    men en av mina honner håller på med att bita på hannen så den är
    mycket ljusare nu och har sönder slittna fenor jag vet inte vad jag ska
    göra med hannen ska jag flytta på hannen eller honnan så han blir
    finnare igen nån som vet vad jag ska göra???
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag skulle råda dig att flytta hanen eller sätta honom i en yngelbur om du inte har ett reservkar. Ge honom en liten dos salt i vattnet (mängd beroende på akvariets storlek) och se om han repar sig. Har du inte nyligen gjort ett vattenbyte så kan du göra det innan du doserar saltet.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Simon H
      • January 2008
      • 515

      #3
      Ok jag har städat i mitt akvarie idag men jag visste inte om jag skulle hälla i salt i akvariet men ok jag har ett litet akvarie som jag kan ha hannen i ?.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Misstänker man att man har nån sjukdom eller annat krux i akvariet så skadar det aldrig med lite salt. Somliga anser att Corydoras inte tål salt (vilket är svårt att bevisa) så då kan man ju ta det lite lugnt.

        Flytta över hanen dit och dosera salt enligt rekomendationerna.

        Vad menar du med städat ditt akvarium? Helst ska man ju inte röra så mycket i akvarierna utan endast göra delvattenbyte (20-30%) och ev slamsuga botten lite.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Simon H
          • January 2008
          • 515

          #5
          Jag har bytt vatten i akvariet för där hannen kan vara i där har jag också yngel
          men jag har ett till akvarie som är lite litet men de är de ända akvariet som han
          kan va i?.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Simon H
            Jag har bytt vatten i akvariet för där hannen kan vara i där har jag också yngel
            men jag har ett till akvarie som är lite litet men de är de ända akvariet som han
            kan va i?.
            Eftersom det är tillfälligt gör det inget om det är lite litet men en luftpump är att rekomendera om det är så litet att inte en vanlig pump får plats.
            Alltid bra att ha hemma ifall att.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • FishStick41
              • September 2010
              • 4

              #7
              HJÄLP SNÄLLA!!

              okej, jag behöver verkligen hjälp men har inte kommit på hur man gör för att göra ett inlägg. iaf, jag har (blandannat) en segelfensmolly (hane) i mitt lilla 50 l tillsammans med några guppys, neontetror och 2 malar.
              temperaturen ligger på runt 21 grader, dock vet jag inget om ph värdet då tanten som mätte de izoo affären bara sa att det var bra och sedan gick -_- . men nu till saken: min segelfensmolly har börjat bete sig konstigt, han har alltid varit piggast av alla men nu står han bara helt stilla ( antingen vid ytan eller nära botten) och då och då kippar han med munnen. han har oxå börjat med att trycka ihop och spänna ut fenorna hela tiden :S han ser ut som om han är vettskrämd över något (vilket han alldrig varit förut) och äter bara lite grann när jag har släckt ljuset ( har alltid varit först på plast när det är mat dags)
              kan detta bero på att jag gav dem lite (kokt (blää))daggmask och lite räk rom (ej samtidigt) för några dagar sen??? har oxå fått pytte små sniglar lite här och var :S .

              Snälla hjälp mig!! väldigt tacksam för svar =)

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av FishStick41
                HJÄLP SNÄLLA!!

                okej, jag behöver verkligen hjälp men har inte kommit på hur man gör för att göra ett inlägg. iaf, jag har (blandannat) en segelfensmolly (hane) i mitt lilla 50 l tillsammans med några guppys, neontetror och 2 malar.
                temperaturen ligger på runt 21 grader, dock vet jag inget om ph värdet då tanten som mätte de izoo affären bara sa att det var bra och sedan gick -_- . men nu till saken: min segelfensmolly har börjat bete sig konstigt, han har alltid varit piggast av alla men nu står han bara helt stilla ( antingen vid ytan eller nära botten) och då och då kippar han med munnen. han har oxå börjat med att trycka ihop och spänna ut fenorna hela tiden :S han ser ut som om han är vettskrämd över något (vilket han alldrig varit förut) och äter bara lite grann när jag har släckt ljuset ( har alltid varit först på plast när det är mat dags)
                kan detta bero på att jag gav dem lite (kokt (blää))daggmask och lite räk rom (ej samtidigt) för några dagar sen??? har oxå fått pytte små sniglar lite här och var :S .

                Snälla hjälp mig!! väldigt tacksam för svar =)
                Allt tyder på att du har "övermatat" ditt akvarium, byt minst hälften av vattnet och hoppas det hjälper, verkar det inte räcka så kan du byta mer vatten om någon dag igen. I fortsättningen är det bättre om du tar reda på hur man postar ett nytt ämne, det blir lättare för dig och andra att hålla reda på vart du postade din fråga då, dessutom kanske sådant här passar bättre under "sjukdomar"...
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...