Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tissimon
    • July 2008
    • 8

    Yngel

    Hej jag har just fått mina första guppy yngel ca 15 st överlevare. jag undrar hu snabbt de växer och hur lång tid det tar innan de blir fullvuxna.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vuxna blir de först om ca 6mån.. men könsmogna vid 3-4mån beroende på kön, vattenkvalité och hur mycket du matar.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tissimon
      • July 2008
      • 8

      #3
      ok tack men vad menas med vatten kvalitet? och hur mycket ska jag mata dom? ynglerna har jag i ett 10 liters akvarie.
      Senast redigerad av tissimon; 05 August 2008, 18:30.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        I ett 10L akvarie blir det svårt att få balans i vattnet och kommer snabbt bli för litet för dina yngel. Det bästa är ett lagom stort (ca 50L) med bra filtrering och yngelsäker pump. Då kommer du kunna mata rikligt och dina yngel kommer växa i kanonfart. I ett 10L kan du bara mata ytterst lite innan kvalitén i vattnet blir dåligt.

        Guppyyngel äter det mesta så länge det är smått men nykläckt artemia är såklart det bästa.
        De klarar sig även om du smular torrfoder eller ger en liten bit av en sjunktablett oxå.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tissimon
          • July 2008
          • 8

          #5
          Tack. Tror du att ynglerna kan simma i det ett av de stora akvarierna till sammans med de stora guppysarna utan att bli upp ätna? Och nykläckt artemia är det typ som frysta mygglarver? eller var köper man det?
          Senast redigerad av tissimon; 05 August 2008, 20:13.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Det bästa är förstås att låta honan föda fritt i akvariet. Har man gott om växter och andra gömställen klara de flesta yngel sig.
            Det kan hända att ett och annat yngel blir uppätet nu när du släpper ihop dem eftersom de inte varit hotade innan. Men de lär sig nog ganska snabbt att de ska gömma sig.
            När de är 1-2 veckor brukar de så smått komma fram innan dess håller de sig gömda och äter sånt som hamnar på marken eller råkar flyta in i deras gömställe.

            Kläcka artemia gör man själv och är egentligen inte så svårt. Här är en bra sida om det.


            Det funkar även att ge fryst foder som tex fryst artemia eller cyklops. Vill du ha riktigt små bitar kan du skrapa med kniv.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tissimon
              • July 2008
              • 8

              #7
              okej. men vad är artemia-ägg och var får man tag på det?

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                artemiaägg kan du köpa i de flesta zoobutiker och är då såklart ägg som kommer kläckas när du gjort som på beskrivningen ovan.
                Ibland lyckas man inte första gången utan får prova några gånger och ibland har man fått tag i dåliga ägg som lagrats för varmt eller för fuktigt.
                Fråga i zoobutiken om de har artemia på rör.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...