"foder"fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    "foder"fisk

    Har funderat lite hur jag ska lösa det med mat till mitt svenska insjö akvarium.

    Det är på 375 liter som det ska gå abborre och lite annat i. Tänkte att man kanske kunde ha nån billig liten akvariefisk som ynglar mycket och ofta gå där i med kanske ?
    Tror ni det funkar med typ 10 st guppys eller finns det någon annan annan fisk som skulle funka bättre för ändamålet ?
    Hur ofta och många yngel tror ni man kan få om man har en 10st avelsfiskar i akvariet ?

    Mvh Simon
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Jag tror inte att guppy går säker för större aborre, om det är större abborre du ska ha. Jämför med dragen man brukar använda till abborrefiske när du ska inskaffa något som inte abborren ger sig på. Jag tror att det bästa vore att ha guppysarna i separat akvarium, och sedan lägga ner ynglena allt eftersom. Det går fint med en eller 2 guppyhanar till 10 honor.
    Tillägg: Om du ändå bestämt dig för att ha guppy i akvariumet, ha en provkanin innan.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Guppyna ynglar inte lika fort som abborren äter upp dem.
      Är abborren liten kanske de kan gå tillsammans i början, men abborrar växer fort och kommer snabbt & snart att äta upp alla guppies.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Simonols
        • July 2008
        • 108

        #4
        Abborrarna jag kommer ha är inte större än 5-6 cm, Vet inte hur fort dom växer på sig ?
        Hur ofta och mycket tror ni guppysarna kommer yngla om jag har 2 hanar och 10 honor ? Hur stort akvarium behöver dom ?

        Kommentar

        • mirrefirre
          • January 2008
          • 31

          #5
          ta en en 30 liters skål och ha dem där du behöver ju inte ens ha växter om det ska vara till foder
          260 liter: Tigerbarb

          Kommentar

          • Simonols
            • July 2008
            • 108

            #6
            ähh lite snäll kan man ju vara mot dom =D Äter dom sina egna yngel med eller ?

            Är kanske svärdbärare bättre att avla än guppy ? Dom kanske har lite större yngel än guppys ?
            Senast redigerad av Simonols; 30 July 2008, 11:47.

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Svärdbärare har iaf bra mycket större kullar än guppys så kör på ett gäng såna. Jag skulle inte blanda akvarie fiskar med fiskar du fångat ute, tror akvarie fiskarna kommer dö ganska snabbt, så ha ett separat odlingskar där du kan plocka fisk i från och ge som foder.

              /beer.

              Kommentar

              • Naugthy
                • February 2008
                • 531

                #8
                skaffa javamossa om du inte vill att svärdbärarna ska äta upp alla yngel.
                "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Natalciklider torde vara optimalt. En vuxen hona ger en kull i månaden på mellan 50 och 500 yngel.

                  Kommentar

                  • Ibanez
                    • July 2006
                    • 853

                    #10
                    va sägs om ett till kar på ca 200 l med enormt mycket platys eller guppys? ett lågt kar med mycket växter borde göra att större delar av ynlen överlever och det kommer att bli innavel utav bara sjutton..
                    Era fiskar ger jag mina till frukost..

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Går rätt fort att få dom att äta räkbitar mm. Om du inte ska släppa ut dom kanske du har tur och får köpa missbildade fiskar billigt i någon zooaffär. Titta noga så ingen ser sjuk ut i akvariet isf.
                      Sen kommer det troligen bli gruff när abborrarna växer på sig mot varandra och andra åtminstone om dom är mindre
                      Senast redigerad av eriahl; 30 July 2008, 19:43.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      Arbetssätt...