Guppys vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Guppys vid ytan

    De första fiskarna är i, och allt verkade normalt. Men nu håller sig guppysarna mest enda uppe vid ytan, vad är det med dom, och vad kan jag göra mot det?

    Eller är det normalt? Släppte i dom för ca 30 minuter sen.
    Tillbaks efter paus.
  • Koi-fantast
    • October 2007
    • 193

    #2
    Jag gissar på syrebrist, sätt pumpens utblås över ytan och dra på för fullt.
    Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Beror nog på värmen, testa att ta bort täckglaset.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Guppy håller sig mest vid ytan så det är inte säkert att det beror på något alls. Att ha utblåset så det blir vågor på ytan är däremot alltid bra för att få bra med syre i vattnet.

        Gör du allt enligt konstens alla regler kommer de må alldeles utmärkt
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Men har ju luftpump också. Ska jag köra den på fullt blås, just nu har jag ju slangklämma.

          Ingen av dom andra fiskarna reagerar ju iallafall på vad det än är, så tror snarare på Ninas än syrebrist.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Körde igång luftpumpen på fullt blås, och då började guppysarna gå längre ner igen. =) Sänker den dock i kväll igen när det blir lite svalare, osv.

            Tillägg: Nu verkar dom stortrivas, började leka direkt! Dom böjer liksom fenorna och står jämte varandra och vibrerar, för att sedan snurra runt varandra. =)
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Vibrerar hanen för honan så mår de säkert bra, fast hanarna brukar ta värmen lättare än honorna iförsig.

              Nina: Mina guppys är nästan aldrig vid ytan.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av beerzon
                Vibrerar hanen för honan så mår de säkert bra, fast hanarna brukar ta värmen lättare än honorna iförsig.

                Nina: Mina guppys är nästan aldrig vid ytan.
                Mina hanar brukar inte skaka inför honorna heller utan går rakt på sak så våra är kanske väldigt olika
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Nu är både honorna och hanarna nere vid bottnen igen, så man ser dom lite. Syret gjorde nog susen.

                  Mina vibrerar med hela kroppen, främst stjärtfenan, både hanarna och honorna. Sedan snurrar de liksom runt varandra och "jagar" varandra.

                  På tal om det, hur gör svärdbärare när de leker? De har liksom simmat efter varandra fort ganska länge nu, och så lite då och då så stannar dom, och hanen petar liksom lite med svärdet på honan.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #10
                    Min guppy hane verkade ge upp efter första dagen, idag har han inte försökt charma honorna över huvudtaget. :S Är det något man kan göra nåt åt, eller är det att köpa en till hane som gäller?
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Min guppy hane verkade ge upp efter första dagen, idag har han inte försökt charma honorna över huvudtaget. :S Är det något man kan göra nåt åt, eller är det att köpa en till hane som gäller?
                      Då har han väl lyckats befrukta dem alla då . Du ska inte behöva fler hanar. En räcker för att befrukta ett helt akvarium .
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #12
                        SLutar han när alla är befruktade?

                        Tänkte, läste nånstans om en hane som inte fick till det liksom, tänkte om här var samma problem. :P
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av JojjeN
                          SLutar han när alla är befruktade?

                          Tänkte, läste nånstans om en hane som inte fick till det liksom, tänkte om här var samma problem. :P
                          Vissa levandefödare har problem med för långt gonopodium men Guppy brukar inte vara av dem.

                          Du får helt enkelt vänta och se . Jag tror med största sannolikhet att du om 4-5 veckor har fullt med yngel .

                          Vissa hanar är väldigt "på" hela tiden medan andra får gjort vad de ska och låter sen det vara. Sen kan det ju vara så att han jagar henne när du inte ser.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Låter troligt alltihopa. =) Man märker väl ganska snart om ynglen finns där i magen på dom?

                            Dom gillade röda mygglarver iallafall.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...