Spräckliga Black Mollys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Spräckliga Black Mollys

    Hej. De black Mollys som ofta föds i mitt akvarium är inte särskilt svarta utan snarare silverspräckliga. Några av dem har blivit svarta när de växt upp, medan andra är spräckliga. Jag föredrar den svarta typen. Är det någon som varit med om liknande? Är de helt enkelt inte så rena i arvsanlagen?
    Qui audet adipiscitur!
  • Ciwa
    • March 2008
    • 120

    #2
    hum, har inte varit med om, men det finns ju olika sorters mollys, en som kallas Pakistan (sräcklig i många färger) och en annan silvermolly, vit/silvrig med prickar och hög ryggfena.
    / C i w a.
    s i m m a l u n g t .

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av Ciwa
      hum, har inte varit med om, men det finns ju olika sorters mollys, en som kallas Pakistan (sräcklig i många färger) och en annan silvermolly, vit/silvrig med prickar och hög ryggfena.
      vill bara skriva till att mina silvermolly är bara vita/silvriga, men däremot finns det dalmatin molly som är vit/silvriga med svarta prickar.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Säker på att dom inte är svarta med vit/silvriga prickar?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Suck- mina black mollies måste ha inblandning av dalmatin molly eller något liknande...
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            jag tycker själv att dalmatin molly är faktist rätt så häftig kombination.
            Har själv fyra black molly honor och två vit/silvriga hanar.

            För jag hoppa in och fråga en sak.
            isåna fall.

            Om man blandar dom som jag (ovan) då kan det ju bli dalmatian molly, men hur många genarationer tar det för att det ska komma tillbaka till sin bas färg, om de nu gör det??

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Jag antar att man måste plocka bort alla som har oönskade färger och bara låta de "önskade" para sig med varandra. Det går nog inte att säga så mycket om generationerna, för i samma kull föds det helsvarta, nästan bara silverfärgade och blandade. Du får mina om du vill...
              Obs mina svarta bar tydligen på anlag för "dalmatin" utan att det syntes...
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                jag tror jag har tillräkligt med fisk för att få egna
                men tack ändå..
                ok då blir det blandad redan från början, alltså en del svarta en del vita/silrviga en del prikiga. hehe

                tack för svaret

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Alla dessa olika namn är bara så kallade handlarnamn på samma art eller hybrider mellan olika mollyarter. De "vilda" BLACKMOLLYsarna är olivgrönsilverfärgade, och ibland slår dessa egenskaper igenom och man får spräckliga ungfiskar, som ibland blir helsvarta när de växer upp, ibland inte. Spräckliga/skäckiga individer förekommer dessutom i vilt tillstånd helt naturligt, det är sannolikt från dessa spräckliga vilda stammar vi fått BM, då är det inte konstigt om det ibland slår igenom även i våra akvarier. Vill du bara ha helsvarta individer i ditt akvarium så får du rensa succesivt tills det föds endast 100% svarta yngel, korsa gärna in nya helsvarta individer då och då, speciellt om du vet att de kommer från en "helsvart" stam, det där skiljer sig lite grann mellan olika stammar av molly. Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av elinj
                    jag tycker själv att dalmatin molly är faktist rätt så häftig kombination.
                    Har själv fyra black molly honor och två vit/silvriga hanar.

                    För jag hoppa in och fråga en sak.
                    isåna fall.

                    Om man blandar dom som jag (ovan) då kan det ju bli dalmatian molly, men hur många genarationer tar det för att det ska komma tillbaka till sin bas färg, om de nu gör det??

                    Din fråga är svår att svara på, men det borde komma helfärgade individer spontant framöver, anlagen klyvs ut olika ibland om du förstår vad jag menar.
                    Det funkar i princip så här: du korsar en silver med en svart, reultatet (teoretiskt) blir då 100% spräckliga yngel, desa korsar sig med varandra och då (teoretiskt) blir det 25% svarta, 50% spräckliga 0ch 25% silverfärgade yngel. Detta förutsett att båda färgergna är lika "starka" genetiskt sett, ibland är en färg ressesiv och finns där men det syns inte, det kan med andra ord bli så att alla yngel i första korsningen blir svarta, och att även i andra kosningen blir det bara svarta yngel, fast i senare generationer kan det "plötsligt" dyka upp silverfärgade individer då detta anlag förstärkts tillräckligt. Vill man skynad på den ressesiva färgens uppdykande igen kan man försöka med återkorsning med den variant man vill ha, t.ex en ny silverfärgad individ korsas då med en av de som bär på det anlaget. OBS! detta är ett teoretiskt resonemang och jag har absolut ingen aning om vilken av dessa två färger som är ressesiv respektive dominant, de kan också vara jämnstarka.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Mina är ungefär 4 månader nu, de har lite gult på fenorna, jag vet att förra ägaren hade ett helgult par också. Ändrar de färg när de blir äldre? T ex föds helsvarta och blir spräckliga?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Mina är ungefär 4 månader nu, de har lite gult på fenorna, jag vet att förra ägaren hade ett helgult par också. Ändrar de färg när de blir äldre? T ex föds helsvarta och blir spräckliga?
                        Lite grann kanske, samt att det gula kanske förstärks lite men inte så mycket föreställer jag mig.
                        Den svarta färgen verkar dominant så räkna med att helsvarta yngel förblir hyfsat mörka/helsvarta även i fortsättningen.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #13
                          Precis som jag misstänkte! Här får man sålla om man vill få svarta. Det är som de där skrynkliga och släta, vita och svarta bönorna man läste om på genetiken.
                          Senast redigerad av MattiasL; 15 August 2008, 20:46.
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...