Andra kullen med Endlers yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurboF1
    • May 2008
    • 17

    Andra kullen med Endlers yngel

    Jag startade upp mitt 54 L akvarium för 4,5 veckor sedan och lade i ett guppy par (Endlers) och fem fembandsbarber. På morgonen den fjärde dagen upptäckte jag att guppyn redan hade ynglat av sig. 13 stycken yngel hittade jag och lade i yngelkorgen. Idag (efter 4 veckor) lever fortfarande 12 stycken. Jag tyckte dock att det var en liten kull. Hade barberna gått hårt åt ynglen den natten? För de (barberna) var inte speciellt hungriga på eftermiddagen.

    Idag fick jag svaret. Andra gången guppyn fick yngel. Mitt på eftermiddagen. Ett tiotal hade kommit när jag upptäckte det hela. Sedan fortsatte det i ca 3 timmar. Jag fick med egna ögon se hur ynglen ploppade ut från honan. Till slut hade jag fiskat upp 35 stycken som åkte ner i det nya yngelkaret (transparent IKEA-box på 45 liter). Jag fiskade hela kvällen. Jag såg även ett 36:e yngel, men det slank undan. Kanske det smartaste ynglet - eller så blev det uppätet. Det måste ha varit barberna (eller föräldrarna, men Endlers ska ju inte vara så glupska på yngel) som tagit ynglen den första gången - för så stor skillnad i kullstorlekar ska det väl ändå inte vara mellan två födslar?
    Senast redigerad av TurboF1; 26 July 2008, 00:51.
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Jag tror inte du har Endlers, de kan väl inte ens få 10 yngel per gång eller? Men stort Grattis iaf, väldigt många yngel du lyckades fånga.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Endlers kan få fler än 10 yngel men håller sig oftast till mindre kullar (runt 10st). Våra fick alltid ca 15 yngel och jag kan hålla med beerzon att 36st låter väldigt mycket men nog inte omöjligt om de trivs och har bra vattenkvalité.

      Har du däremot riktigt otur så är det en färglös "vanlig" Guppyhona och en Endlershane du har fått, men det lär du ju se om några månader när ynglen färgat ut
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        TurboF1, kan du inte ta en bild på ditt Guppy par?

        OT:
        Själv så tog jag ur alla mina guppy honor från 300L och la de i 60L igår. När man vakna i morse så såg jag över 20 nykomlingar i 300L, de har väl gömt sig bland alla växter, eftersom de stora honorna försökte äta upp dem. ^^

        Kommentar

        • TurboF1
          • May 2008
          • 17

          #5
          Jo, det är garanterat Endlers guppypar, som jag har. De ser precis ut som de exemplar som man kan se här

          Endler-honan är ganska färglös - silver och svagt grön.

          Mina exemplar är inköpta hos Södermalms Akvarieaffär. I den affären håller Janne ordning på Endlers guppies och vildguppies. Vildguppies har han i ett växtakvarium på 1000 L, där han aldrig matar !

          Jag ska ta en bild, men programvaran till kameran har jag tyvärr på datorn på jobbet, så det tar några dagar innan jag kan lägga upp bilden.
          Senast redigerad av TurboF1; 26 July 2008, 11:44.

          Kommentar

          • Mobster
            • June 2008
            • 506

            #6
            Vilken typ köpte du? Jag köpte också där (tvivlar inte på att du fick det han sa då han har bra koll) och köpte Black Endler Pond och min fick en kull på 8 yngel varav 1 var dödfött och 1 försvunnit om det inte bara är att ett hela tiden gömmer sig i mossan när jag räknar nu :P

            Kommentar

            • TurboF1
              • May 2008
              • 17

              #7
              Vet inte vilken typ av Endler det var. Ska fråga honom nästa gång jag är där.
              Men de ser precis ut som på bild 1 (hane) och bild 2 (hona) på länken som jag angav ovan.
              Senast redigerad av TurboF1; 26 July 2008, 18:43.

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Inte så stor skillnad i formen på vanlig guppy och endlers guppy honor. Men kan man se skillnad på storleken så kan man ju vara säker, men en bild på honan skulle iaf inte skada.

                Kommentar

                • Mobster
                  • June 2008
                  • 506

                  #9
                  Ursprungligen postat av beerzon
                  Inte så stor skillnad i formen på vanlig guppy och endlers guppy honor. Men kan man se skillnad på storleken så kan man ju vara säker, men en bild på honan skulle iaf inte skada.
                  Jag tvivlar mycket starkt på att Janne skulle sälja en vanlig guppy hona med en endlershane då han verkar vara mycket mer inriktad på stamkunder och rykte än många andra, speciellt som hans affär inte är speciellt stor och kanske inte tilltalar barnfamiljer på samma sätt som de där det finns stora hajar och clownfiskar. Och säger inte att du säger det men om det fanns såna tankar efter förra inlägget

                  Kommentar

                  • TurboF1
                    • May 2008
                    • 17

                    #10
                    Beerzon - Vad menar du med "vanlig guppy"?
                    Vildguppy eller de framavlade och färggranna guppys som finns i handeln (men inte i naturen)?
                    Södermalms Akvarieaffär har bara vildguppy och Endlers guppy. Han har inte de färggranna guppy som vanliga zoobutiker säljer.

                    Ser inte ut att jag får några bra foton med min 3 år gamla digitalkamera (lång expneringstid och suddigt), men bild 3 i galleriet visar storleksskillnaden mellan hane och hona även för mina exemplar.

                    Fiskade just upp nr 36 som gömde sig bakom filtret.
                    Senast redigerad av TurboF1; 26 July 2008, 19:32.

                    Kommentar

                    • TurboF1
                      • May 2008
                      • 17

                      #11
                      Jag seprarerade nu på min första kull med Endlers yngel (7 honor och 5 hanar) som är 7 veckor gamla och la dem i olika akvarier. De är ju snart könsmogna.

                      Min fråga är:

                      Kan det bli problem med växandet hos honorna (Endlers guppy) om de blir befruktade för tidigt?

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Endlers kan få fler än 10 yngel men håller sig oftast till mindre kullar (runt 10st). Våra fick alltid ca 15 yngel och jag kan hålla med beerzon att 36st låter väldigt mycket men nog inte omöjligt om de trivs och har bra vattenkvalité.

                        Har du däremot riktigt otur så är det en färglös "vanlig" Guppyhona och en Endlershane du har fått, men det lär du ju se om några månader när ynglen färgat ut
                        ...eller en hybridtyp.....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av TurboF1
                          Jag seprarerade nu på min första kull med Endlers yngel (7 honor och 5 hanar) som är 7 veckor gamla och la dem i olika akvarier. De är ju snart könsmogna.

                          Min fråga är:

                          Kan det bli problem med växandet hos honorna (Endlers guppy) om de blir befruktade för tidigt?
                          Nej.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...