Olika Guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mehemed
    • July 2008
    • 11

    Olika Guppy

    Jag har läst runt här på forumet, jag ville veta mer om guppy. Men bara fler frågetecken får jag. Hur många olika guppyarter finns det? Är det någon som är "bätte/finare" än någon annan?

    Tummen har skrivt väldigt bra och lärorik fakta som jag har läst, men får fortfarande inte till det. Tycker att jag har hittat många bra tips!

    Hoppas att någon orkar svara på mina frågor, tror säker att det finns folk som tycker att detta är självklart men inte för mig
  • PixelHermit

    • May 2002
    • 105

    #2
    Ursprungligen postat av Mehemed
    Jag har läst runt här på forumet, jag ville veta mer om guppy. Men bara fler frågetecken får jag. Hur många olika guppyarter finns det? Är det någon som är "bättre/finare" än någon annan?

    Tummen har skrivit väldigt bra och lärorik fakta som jag har läst, men får fortfarande inte till det. Tycker att jag har hittat många bra tips!

    Hoppas att någon orkar svara på mina frågor, tror säker att det finns folk som tycker att detta är självklart men inte för mig
    Först ska sägas att jag inte läst allt vad Tummen skrivit, bara en del, så det kan hända att följande är en upprepning av det. Må så vara...

    Tja... "vanlig" guppy finns det bara en art, gamla hederliga Poecilia reticulata. Naturligtvis finns det sedan en väldig mängd färg-, fen- och formvarianter av den, beroende på var i naturen de ursprungligen är fångade, mångårig linjeavel och sådana saker. Men de hör alla till en och samma art: guppy, helt enkelt.

    Utöver det finns en relativt nyupptäckt art, Endlers guppy - Poecilia wingei. Åsikterna går isär huruvida det verkligen är en egen suverän art eller bara en annan form av den vanliga guppyn, men vad jag kunnat se så blir fler och fler taxonomer överens om att det verkligen är en egen, "ny" art. Hela den diskussionen är emellertid ganska ung -arten beskrevs vetenskapligt år 2005 - så det kommer med all sannolikhet dröja åtminstone ett par-tre år innan vi säkert kan veta hur det ligger till med släktskapet mellan Endlers och den klassiska guppyn. Jag har själv ett gäng väldigt fina Endlers hemma, som jag vet är vildfångade i Buena Vista-området i norra Sydamerika. Jag vet också att det är ett av ganska få områden där man vet/tror att Endlers guppy förekommer. Däremot är jag inte i närheten av kunnig nog för att avgöra vilken "sorts" guppy just mina är - de båda arterna/formerna är väldigt, väldigt lika varandra...

    Sen det där med bättre och finare. Hmm... det är väl mest den egna åsikten som avgör det, som allt annat i det sammanhanget, kan jag tro. Är neontetra finare än kardinaltetra? Somliga tycker det, andra inte - och båda lägren har rätt. Om jag gillar päron mer än äpplen, så betyder ju inte det att jag har vare sig rätt eller fel! Visst finns det rent visuellt vackra odlingsformer av guppy - det gäller dock inte Endlers guppy, som så gott som bara förekommer i naturformen, vad jag vet. (Själv tycker jag att den är vacker nog, och detsamma gäller vildformen av den vanliga guppyn.) En hake med odlingsformerna är att de oftast, åtminsone efter ett antal generationer, får sämre hälsa än naturformerna. Alla ordnade försök att ta fram nya former med speciella egenskaper, utgår ifrån inavel - man korsar föräldrar med deras avkomma, eller korsar syskon med varandra. Det kan leda till vackra färger eller fenor till exempel, men det leder så gott som alltid också till sämre immunförsvar, missbildningar och sämre allmänkondition. Ärligt sagt så kanske det för all del inte alltid egentligen är inaveln som ligger bakom alla de bekymren, utan det faktum att professionella (ofta asiatiska) storodlare rätt ofta har allt annat än bra koll på vattenkvalitet och hygien i sina akvarier och odlingsdammar. Hos vissa odlare ges alltså ynglen en halvdan eller ibland rentutsagt dålig start på livet. Inaveln kanske alltså inte i sig gör fiskarna direkt sjuka - däremot kan ynglen bli sjuka av att leva under risiga förhållanden sina första veckor, och inaveln gör det sedan svårare för fiskarna att återhämta sig, även efter att de kommit hem till ambitiösa akvarister. Sammanfattningsvis blir fiskarna kanske vackrare av den aveln, men de är bara vackra en kort tid - sedan dör de av sjukdom, ofta cancer eller andra svulster. Naturformerna månne inte anses lika vackra (fast jag har alltid tyckt det, oavsett fiskart) men de är å andra sidan oftast mycket friskare, och har en god chans att leva bra under hela sin naturliga livslängd.

    Ser man det ur det persektivet skulle man alltså kunna säga att en fin guppy är sämre, medan en lite mer alldaglig guppy är bättre. Vi vill ju ha friska husdjur - ingen vill väl ha en hund eller häst med jättefin färg och päls, om man vet att det fina yttre senare kommer att kosta husdjuret plågor, sjukdom och för tidig död? Och våra guppy har samma rätt som hundar, hästar och andra husdjur tycker jag...

    Sammanfattningsvis. Vad jag vet finns det två liknande, och troligen separat arter: guppy (Poecilia reticulata) och Endlers guppy (Poecilia wingei). Vill man veta mer om dem kan man givetvis titta här i Zoopets artregister. Man kan också slå upp dem i FishBase, som är lite mer "officiell". Här hittar du dem:
    X
    X
    Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Det var ett bra inlägg, tilläggas kan att både odlade och vildfångade guppys får åka väldigt långt, och länge, normalt sett får de ingen mat tiden innan de åker, och för fiskar som knappt har någon magsäck i egentlig mening och är anpassade till att gå och "småäta" mest hela dagarna är det väldigt kostsamt för hälsan. Dessutom beror en del av "känsligheten" hos farmodlade guppys på att det natuliga urvalet i princip är satt ur spel, så de guppysarna är ovanligt härdiga i "farm-situation", om de lyckas hämta sig från transport, och eventuell karantän och butikens hållning, där de inte heller brukar få tillräckligt med mat för att överleva i det långa loppet. Vildfångade guppys är extremt väl anpassade till sin naturliga miljö, eftersom bara det lilla fåtal som absolut bäst anpasade till den miljön överlever och för sina gener vidare.

      Märk väl att det är skillnad på vildfångade och vildstammar, hobbyodlade vildstammar kan vara bra.

      Vill man ha riktigt goda chanser att få guppys att trivas ska man undvika att köpa dom i vanlig butik, det är bättre att köpa dom av hobbyodlare, med så kort restid som möjligt, och de ska självklart packas i rejält stora påsar, med en tredjedel vatten och resten luft eller syre om det finns tillgängligt, om man inte får tag på stora "breathing bags". Allt det här kanske verkar fånigt, men personligen tycker jag inte alls att det är lika fånigt som att riskera att knäcka hälsan på dom med motivationen att de säkert överlever själva resan.

      Kommentar

      • Mehemed
        • July 2008
        • 11

        #4
        Tack för jättebra svar! Ni har rätat ut mina frågetecken!

        Kommentar

        Arbetssätt...