Från yngel till vuxen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonnax
    • September 2007
    • 15

    Från yngel till vuxen

    Hej.

    Jag har små gulliga ca 3månaders guppybebisar i akvariet. (det känns som jag har haft de alla eviga tider) Nu undrar jag hur lång tid det tar att de blir full vuxna (eller börjar se någonlunda "vuxna" ut) Idag ser det alla ut mer eller mindre svartvita, och jag är så nyfiken om de ska få några fina färger.

    Det slog mig också att jag har kanske vanvårdat mina första fiskbebisar då jag har inte tagit något extra händsyn till dom utan skött akvariet som vanligt. Finns det t.ex något speciellt mumsigt mat som får guppy-yngel växa fint (och liiiite snabbare, jag är inte tålamodig)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du har säkert inte vanvårdat fiskarna, utan yngel hittar för det mesta något smått att äta hela tiden och ju större de blir desto bättre blir de att ta för sig av maten som du serverar.
    De går ofta och noppar på alger eller hittar något ätbart i sanden osv nu när de är små och finfördelar du maten är det en fördel för dem.
    Ska du ha upp yngel i storlek fort är det ett ensamt kar bara för dem som gäller, de ska i princip simma i mat samt dagliga stora vattenbyten och orkar/kan du göra detta så blir det stor skillnad på växthastigheten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Oj 3 månader? Hur stora är de då? Jag har haft mina i 2 månader nu, två av de har färgat ut helt och blivit hanar, en annan hane har bara två svarta prickar på sidan av magen. Mina största yngel är väl ca 2cm.

      Kommentar

      • jonnax
        • September 2007
        • 15

        #4
        Ursprungligen postat av beerzon
        Oj 3 månader? Hur stora är de då? Jag har haft mina i 2 månader nu, två av de har färgat ut helt och blivit hanar, en annan hane har bara två svarta prickar på sidan av magen. Mina största yngel är väl ca 2cm.
        Stora skulle jag inte påstå att de är. Kanske nån centimeter? (jag är superdålig på säga storleker utan att mäta...)

        Hur länge jag än sitter och stirra på fiskarna, ser jag ingen skillnad mellan de unga, alla fyra överlevnade ser precis likadana ut. (svartvita typ, ljusa framdelen och andra halvan är svart) Jag måste nog vänta ett tag till innan jag ser hur det blir.

        Kommentar

        Arbetssätt...