Kön på platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PappaG
    • June 2008
    • 6

    Kön på platy

    Hej, jag har studerat ett antal trådar här på forumet och bilder på platy. Jag har en fisk som såldes till mig som hane, men jag ger mig den på att det är en hona.

    Det finns en bild här på bloggen, http://akvarium.haljestam.se/ scrolla ner.

    Kan expertisen på detta forum hjälpa mig få undan tvivlen? Det vore skoj för lilltjejen om det fanns åtminstone biologisk möjlighet till yngel

    Fisken heter för övrigt Holger, och bor i akvariet tillsammans med Lisa och Anna.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det är en hona och du får nog döpa om den till Helga
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Japp, som Nina säger, en hona
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PappaG
        • June 2008
        • 6

        #4
        Då är det som jag trodde, tack för jättesnabba svar.

        Kommentar

        • Jejja2
          • April 2007
          • 87

          #5
          Hur ser ni det?? :o

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Fisken har en analfena, hanarna har ett gonopodium och är kort sagt en omvandlad analfena till ett könsorgan.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Basmurf
              • September 2008
              • 14

              #7
              Följdfråga....
              Jag hade 3 platissar som på bilden.
              Den ena dog. Efter å läst detta så fatta jag varför. Det var en hona.

              Hur många "honor" måste jag ha för att de ska trivas ihop? Hanarna bråka med varandra hela tiden men de mår bra å äter å flyter numera runt i det nya hemmet från 18L till ett 54 Liters..

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Basmurf:
                Det bästa är att ha en hane för tre honor, eller kanske två hanar om man har sex honor, och så vidare. Alltså inte för många hanar! De bråkar och då kan de bli stressade. Vill man inte ha akvariet fullt med yngel så kan man ha bara honor, det går också bra.

                Men vad menar du med att du vet varför den dog? Förhoppningsvis har du bra vattenvärden och matar inte för mycket. Lycka till med dina fiskar!
                / Ebba

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Basmurf
                  Följdfråga....
                  Jag hade 3 platissar som på bilden.
                  Den ena dog. Efter å läst detta så fatta jag varför. Det var en hona.

                  Hur många "honor" måste jag ha för att de ska trivas ihop? Hanarna bråka med varandra hela tiden men de mår bra å äter å flyter numera runt i det nya hemmet från 18L till ett 54 Liters..
                  Förstår inte riktigt vad du menar men man brukar säga två honor per hane.
                  Hanar kan vara lite tjuriga mot varandra och egentligen behöver du endast en hane till alla dina honor. Det blir yngel av alla honor ändå
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Basmurf
                    • September 2008
                    • 14

                    #10
                    Toccata - nina82
                    Ok har fattat tack för hjälpen.

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      En sak du bör tänka på är dock att man inte ska hålla ancistrus i under 100 liter, då dom blir ganska stora, speciellt inte 2 st! Risken finns att dom stannar i växten då dom inte får plats att växa riktigt, men innehållet i dom fortsätter växa, och dom dör flertalet år förtidigt, och väldigt plågsamt.

                      Även platys hade behövt något större, men dem går det ingen större nöd på tror jag inte.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av toccata
                        Vill man inte ha akvariet fullt med yngel så kan man ha bara honor, det går också bra.
                        ...förutsatt att de är oparade innan förståss, vilket nästan aldrig händer, då får man yngel ändå, utan att man själv har hanar hemma, de har ju som vi tidigare sagt förrådsbefruktning......
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          Ja jag är medveten om det, men då får man väl lämna bort eller byta bort hanarna då, så fort man ser att det är hanar... Jag tycker för övrigt att honorna är vackrare till utseendet, rundare och... fylligare i formen
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            Ja jag är medveten om det, men då får man väl lämna bort eller byta bort hanarna då, så fort man ser att det är hanar... Jag tycker för övrigt att honorna är vackrare till utseendet, rundare och... fylligare i formen
                            När du ser att det kommit nya unghanar är det redan för sent, de har redan parat sig med dina honor innan du ser det..... de flesta hanar är nämligen KÖNSMOGNA långt innan de får sina färger, könsmogna kan de bli redan efter någon månad, det varierar lite mellan olika varianter/stammar......skall man hinna plocka ut dem innan de blir helt omvandlade så måste man (som jag) vara riktigt erfaren, och inte ens då kan man vara 100% säker.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Okej, jag tänkte att så fort man ser det där röret.....

                              Vi har alltid gjort så att vi haft ett stim med större fiskar (sorgmanteltetror) som tagit hand om ynglen, det är praktiskt, för så kul är det ju inte att avliva dem själv.) Men det var nog inte det som trådskaparen ville riktigt Så då är det bäst att börja med ytterst få honor och hanar då... Men det är ju trist att det blir sån inavel som det snabbt blir.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...